تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : فرهنگی
لینک : econews.ir/5x3744804
شناسه : 3744804
تاریخ :
آداب زیارت| اول نماز، بعد سفر؛ نسخه امن پیامبر (ص) اقتصاد ایران: دعا در آداب سفر نقش مهمی ایفا می‌کند و به عنوان یک عمل روحانی، می‌تواند تأثیر عمیقی بر تجربه سفر داشته باشد. پیش از آغاز سفر، دعا به‌عنوان یک عمل معنوی می‌تواند به آرامش و آرامش خاطر شما کمک کند.

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

- اخبار فرهنگی -

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، سفرهای زیارتی، به‌ویژه به مکان‌های مذهبی، اهمیت ویژه‌ای دارند و به دلیل جنبه‌های روحانی و معنوی آن‌ها، نیازمند توجه و احترام خاص و همچنین نیازمند عمل به آدابی خاص هستند. یکی از آداب زیارت، دعای سفر است که از سنت‌های نبوی محسوب می‌شود. دعا در آداب سفر نقش مهمی ایفا می‌کند و به عنوان یک عمل روحانی، می‌تواند تأثیر عمیقی بر تجربه سفر داشته باشد. پیش از آغاز سفر، دعا به‌عنوان یک عمل معنوی می‌تواند به آرامش و آرامش خاطر شما کمک کرده، احساس اطمینان و امنیت را تقویت کند. این عمل، شما را به یاد هدف واقعی سفر و نیت‌های معنوی‌تان می‌اندازد و به شما کمک می‌کند که با نیت خالص و توجه به دعاهای خود، سفر را آغاز کنید. دعا همچنین می‌تواند موجب تقویت روحیه شما در طول سفر و برطرف کردن نگرانی‌ها و اضطراب‌های مرتبط با سفر شود.

اما ادعیه‌ای که درباره سفر آمده، متنوع است. امام صادق علیه السلام از رسول خدا صلی الله علیه و آله نقل می‌کند که حضرت فرمود «مَا اِسْتَخْلَفَ رَجُلٌ عَلَى أَهْلِهِ بِخِلاَفَةٍ أَفْضَلَ مِنْ رَکْعَتَیْنِ یَرْکَعُهُمَا إِذَا أَرَادَ اَلْخُرُوجَ إِلَى سَفَرٍ یَقُولُ اَللَّهُمَّ إِنِّی أَسْتَوْدِعُکَ نَفْسِی وَ أَهْلِی وَ مَالِی وَ ذُرِّیَّتِی وَ دُنْیَایَ وَ آخِرَتِی وَ أَمَانَتِی وَ خَاتِمَةَ عَمَلِی إِلاَّ أَعْطَاهُ اَللَّهُ مَا سَأَلَ»؛ یعنی هیچ بنده‌اى به هنگام بیرون رفتن براى سفر، براى سرپرستى خانوادۀ خود جانشینى بهتر از آن به‌جاى نگذاشته است که دو رکعت نماز بگزارد و بگوید:

«اَللَّهُمَّ إِنِّی أَسْتَوْدِعُکَ نَفْسِی وَ أَهْلِی وَ مَالِی وَ ذُرِّیَّتِی وَ دُنْیَایَ وَ آخِرَتِی وَ أَمَانَتِی وَ خَاتِمَةَ عَمَلِی» مگر آنکه خداوند هرچه را که خواسته است به او عطا فرماید. یعنی خدایا من نزد تو خودم و مالم و فرزندانم و دنیا و آخرت و امانتم و پایان کارم را به تو می‌سپارم.

علاوه بر اینکه در کتاب المحاسن از امام موسی کاظم علیه‌السلام نقل است که فرمود «هر گاه کسی از شما عزم سفر داشت، پای خویش را بر روی در خانه خود قرار داده و می‌گوید: «بِسْمِ‏ اللَّهِ‏ آمَنْتُ‏ بِاللَّهِ‏ تَوَکَّلْتُ‏ عَلَى‏ اللَّهِ‏ ما شاءَ اللَّهُ‏ لا قُوَّةَ إِلَّا بِاللَّهِ»؛ یعنی بسم الله؛ ایمان آوردم به خدا و توکل بر خدا کردم؛ هرچه خدا بخواهد؛ قوتی جز به واسطه خدا نیست. سپس روی به سمتی که می خواهد سفرکند کرده و سه بار سوره حمد را خوانده و به طرفمقابل سپس به طرف راست خود و بعد به طرف چپ خودد می‌دمد و نیز آیة الکرسی را به این ترتیب سه بار می‌خواند و پس از آن می‌گوید:

«اللَّهُمَّ احْفَظْنِی وَ احْفَظْ مَا مَعِی وَ سَلِّمْنِی وَ سَلِّمْ مَا مَعِی وَ بَلِّغْنِی وَ بَلِّغْ‏ مَا مَعِی‏ بِبَلَاغِکَ ‏ الْحَسَنِ‏ الْجَمِیل»؛ خدایا حفظم کن و حفظ کن کسی را که همراهم است و مرا سالم بدار و همراهم را سالم بدار؛ مرا به مقصد برسان و آنچه با من است را نیز به مقصد برسان، با رساندن خوب و زیبا از جانب تو.

نهایت آنکه در طول سفر، دعا به عنوان یک ابزار ارتباط با خداوند و تجدید قوای روحی، می‌تواند به تقویت احساس رضایت و آرامش کمک کند. برقراری ارتباط مداوم با خداوند از طریق دعا، به شما این امکان را می‌دهد که در مواجهه با چالش‌ها و مشکلات، به حمایت الهی و راهنمایی معنوی اعتماد کنید. همچنین، دعا در مکان‌های مقدس یا در زمان‌های خاص سفر، می‌تواند تجربه شما را عمیق‌تر کرده و به معنویت و برکت سفر بیفزاید، به‌ویژه زمانی که هدف سفر، زیارت و نزدیکی به امور معنوی است.

انتهای‌پیام/