تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : اقتصاد سلامت
لینک : econews.ir/5x3744612
شناسه : 3744612
تاریخ :
تاییدیه‌ «ایزو» برای درمان ناباروری در پژوهشگاه ابن‌سینا/اقبال ایرانیان خارج از کشور به این خدمات اقتصاد ایران: مدیر مرکز درمان ناباروری پژوهشگاه فناوری‌های نوین علوم زیستی جهاد دانشگاهی_ابن‌سینا از صدور مجوز IPD و اخذ تاییدیه‌های "ISO" جهت پذیرش بیمار خارجی خبر داد و در این باره توضیح داد.

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

به گزارش سلامت نیوز به قنل از ایسنا،دکتر علی صادقی‌تبار با بیان اینکه پژوهشگاه فناوری‌های نوین علوم زیستی جهاد دانشگاهی_ابن‌سینا موفق به گرفتن مجوز International patient Department (پذیرش بیمار خارجی) شده، اظهار کرد: IPD از بخش‌های مراکز درمانی به حساب می‌آید. براساس استانداردهای بین‌المللی، هر مرکز درمانی که به صورت رسمی خواهان ارائه خدمات درمانی به افراد غیرایرانی است، می‌بایست استانداردهایی داشته باشد و اعتباربخشی‌های لازم مرتبط با این مولفه را کسب کند. مراکز درمانی به شرط دارا بودن استانداردها و کسب اعتباربخشی لازم می‌توانند مجوز IPD را از وزارت بهداشت دریافت کنند.

وی ادامه داد: اگرچه مراکز درمانی که مجوز IPD در اختیار ندارند با ممناعتی برای پذیرش بیماران خارجی مواجه نیستند، اما کسب مجوز IPD به معنای اخذ تاییدیه‌های ISO (ایزو) است. هنگامی که یک مجموعه، تاییدیه‌های ایزو را به دست‌ می‌آورد، به این معنا است که یک نهاد اعتباربخش معتبر بین‌المللی، استانداردهای یک مجموعه را تایید کرده است.

صدور مجوز IPD توسط وزارت بهداشت

مدیر مرکز درمان ناباروری پژوهشگاه فناوری‌های نوین علوم زیستی جهاد دانشگاهی_ابن‌سینا درباره استانداردهای IPD گفت: وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و سازمان گردشگری، استانداردهای IPD را تعریف کرده‌اند. بر اساس استانداردهای وزارت بهداشت و سازمان گردشگری، مراکز درمانی می‌بایست الزاماتی داشته باشند و به واسطه رعایت الزامات می‌توانند مجوز IPD را از آن خود کنند. اگرچه مراکز درمانی متعددی خدمات درمانی را به افراد غیرایرانی ارائه می‌دهند اما نتوانسته‌اند مجوز IPD را کسب کنند.

صادقی‌تبار با اشاره به احتمال بروز برخی نارضایتی‌ها بیان کرد: به دلیل اینکه تمام مراکز درمانی که به غیرایرانی‌ها خدمات ارائه‌می‌دهند مجوز IPD ندارند، احتمال بروز برخی نارضایتی‌ها وجود دارد. مراکز درمانی که مجوز IPD را کسب می‌کنند باید امکانات بسیار استاندارد و مدونی که در آیین‌نامه‌ها لحاظ شده را دارا باشند. پژوهشگاه ابن‌سینا به تازگی توانسته است مجوز IPD را از وزارت بهداشت دریافت کند.

وی درباره روند کسب مجوز IPD پژوهشگاه ابن‌سینا بیان کرد: پژوهشگاه ابن‌سینا در منطقه دانشگاه علوم‌پزشکی شهید بهشتی قرار دارد. تیم ارزیاب دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی به منظور بررسی پژوهشگاه ابن‌سینا در این پژوهشگاه حاضر شد و ارزیابی‌های لازم در ارتباط با صدور مجوز IPD را انجام داد.

صدور مجوز IPD پژوهشگاه ابن‌سینا طی ۲ مرحله

مدیر مرکز درمان ناباروری پژوهشگاه فناوری‌های نوین علوم زیستی جهاد دانشگاهی_ابن‌سینا ادامه داد: پس از اینکه دانشگاه علوم‌پزشکی شهید بهشتی مراحل ارزیابی را انجام داد، تیمی از وزارت بهداشت با حضور در پژوهشگاه ابن‌سینا نسبت به انجام ارزیابی‌ها اقدام کردند. تمام فرایندهای درمانی، فرایندهای پرستاری، امکانات فیزیکی و ساختاری مانند فضاهای مورد نیاز بیماران، حضور راهنمایان، حضور مترجمان به زبان‌های مختلف و موارد دیگر مورد ارزیابی قرار گرفت.

صادقی‌تبار گفت: پژوهشگاه ابن‌سینا بدون سپری‌کردن مراحل بازنگری و در همان مرحله نخست ارزیابی توانسته‌است مجوز IPD وزارت بهداشت را به دست‌آورد.

صادقی‌تبار درباره مجوز دیگر پژوهشگاه ابن‌سینا گفت: از سازمان گردشگری کشورهای اسلامی که با نام IPH شناخته می‌شود نیز این مجوز گرفته‌ایم. اغلب خارجی‌هایی که برای دریافت خدمات درمانی به پژوهشگاه ابن‌سینا مراجعه می‌کنند اهل کشورهای مسلمان، کشورهای منطقه خاورمیانه و همسایگان کشور هستند. با توجه به جامعه مراجعه‌کنندگان خارجی پژوهشگاه ابن‌سینا به نسبت به اخذ مجوز سازمان گردشگری کشورهای اسلامی نیز اقدام کردیم.

وضعیت بیماران خارجی پژوهشگاه ابن‌سینا

وی درباره جامعه مراجعه‌کنندگان کشورهای خارجی به پژوهشگاه ابن‌سینا برای دریافت خدمات درمان ناباروری گفت: اغلب مراجعه‌کنندگان، اهل کشورهای مسلمان و منطقه خاورمیانه هستند. علاوه‌بر اهالی کشورهای مسلمان و خاورمیانه، برخی بیماران از راه‌های دورتر به ویژه ایرانیانی که در کشورهای اروپایی و آمریکا سکونت دارند برای دریافت خدمات درمانی به پژوهشگاه ابن‌سینا مراجعه می‌کنند.

صادقی‌تبار بیان‌کرد: زوج‌های ایرانی مقیم کشورهای اروپایی و آمریکا که برای دریافت خدمات درمانی به پژوهشگاه ابن‌سینا مراجعه می‌کنند با کشور ایران و خدمات درمانی آشنا هستند. وضعیت این زوج‌ها به این نحو است که یکی از زوج‌ها یا هر دو ایرانی هستند. همچنین این زوج‌های ایرانی مقیم یا ساکن کشورهای اروپایی و آمریکا، نسبت به معرفی خدمات درمانی به شهروندان اروپایی و آمریکایی اقدام می‌کنند.