تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : استان‌ها
لینک : econews.ir/5x3744563
شناسه : 3744563
تاریخ :
طرح آموزش یک مهارت در مدارس استثنایی کردستان اجرا می‌شود اقتصاد ایران: سنندج_رییس آموزش و پرورش استثنایی کردستان از آغاز اجرایی طرح آموزش یک مهارت برای دانش آموزان با نیازهای ویژه دوره اول متوسطه پیش حرفه‌ای استان از تابستان جاری خبر داد.

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

به گزارش خبرنگار مهر، طالب محمدی صبح یکشنبه در گفت‌وگو با خبرنگاران با مهم برشمردن ارتقای دانش‌های مهارتی روزآمد و تنوع بخشی به شیوه‌های مهارت افزایی کارآمد برای ورود دانش آموزان با نیازهای ویژه به عرصه شغلی و بازار کار، اظهار کرد: در راستای عملیاتی نمودن راهکار ۶-۱ سند تحول بنیادین آموزش و پرورش اجرای طرح «آموزش یک مهارت» در مدارس استثنایی دوره اول متوسطه پیش حرفه‌ای از تابستان جاری آغاز می‌شود.

رئیس آموزش و پرورش استثنایی استان گفت: این طرح با اهداف توسعه و تقویت فرهنگ کار و مهارت آموزی، ایجاد زمینه مناسب برای شناسایی استعدادهای مهارتی دانش آموزان، کسب شایستگی‌ها، توانمند سازی و ارتقای سطح خودباوری اجرا می‌شود.

محمدی اضافه کرد: طبق دستورالعمل ابلاغی سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور سفال‌گری، سوزن دوزی سنتی، مستند سازی، طراحی دوخت، جست وجوی اطلاعات، کسب و کار، کار با چوب، خوراک، صنایع دستی، پرورش و نگهداری حیوانات، صنایع دستی برجسته کاری روی فلز مس و خدمات سلامت عناوین آموزشی پیشنهادی برای این طرح هستند.

وی عنوان کرد: تابستان جاری و در اجرای مرحله اول این طرح دانش آموزان دوره اول متوسطه پیش حرفه‌ای در کارگاه‌های مدارس محل تحصیل ویا مراکز آموزش مهارتی در یک دوره ۱ الی ۱۰ روزه آموزش‌های لازم را در جلسات حضوری دریافت می‌کنند.

رئیس آموزش و پرورش استثنایی کردستان گفت: اجرای مرحله دوم این طرح تحولی همزمان با آغاز سال تحصیلی و استفاده از ظرفیت برنامه درسی رسمی در بستر برنامه ویژه مدرسه (بوم) در اوقات برنامه غیررسمی و در روزهای پنج شنبه در مراکز آموزشی ادامه می‌یابد.

محمدی اضافه کرد: مدت زمان آموزش در پایان دوره متوسطه اول پیش حرفه‌ای ۱۸۰ ساعت (برای هر پایه ۶۰ ساعت است که منجر به صدور گواهی حضور می‌شود.

وی عنوان کرد: هدف و مأموریت اصلی آموزش دانش آموزان استثنایی صرفاً تحصیل و طی مدارج دانشگاهی نیست، بلکه هدف اصلی آموزش مهارت‌های زندگی و فراهم آوردن زمینه مناسب برای ورود آنها به زندگی است.

رئیس آموزش و پرورش استثنایی استان یادآور شد پرورش یافته سیستم آموزشی باید دارای حداقل یک مهارت باشد به گونه‌ای که در صورت جدایی از نظام تعلیم و تربیت رسمی در هر مرحله، توانایی تأمین زندگی و اداره خانواده خود را داشته باشد.

محمدی با بیان اینکه مبنای سند تحول بنیادین آموزش و پرورش مهارت آموزی است، افزود: خودباوری و خوداتکایی از محوری ترین اصول تربیتی دانش آموزان است که باید در آموزش و تربیت دانش آموزان مد نظر قرار گیرد.