تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : صفحات
لینک : econews.ir/5x3744488
شناسه : 3744488
تاریخ :
دستگیری ۶۰۰ نفر در جریان اعتراضات در انگلیس اقتصاد ایران: صدها فعال ضد نژاد پرستی در نیوکاسل انگلیس و برخی مناطق دیگر مجددا به خیابان‌ها آمدند و در مقابل معترضان راست افراطی تجمعی را برگزار کردند که در جریان این اعتراضات مجددا تعدادی دستگیر شدند.

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

- اخبار بین الملل -

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم، به دنبال شورش‌ها و ناآرامی های شدید راست‌گرایان افراطی در انگلیس و ایرلند شمالی، تظاهرات دیگری آخر هفته دوباره در برخی مناطق برگزار شد.

به گزارش بی بی سی، صدها فعال ضد نژادپرستی در شهر نیوکاسل در شمال شرق انگلیس به خیابان ها آمدند. آنها با گروه کوچکتری از تظاهرکنندگان راست افرطی روبرو شدند. بر اساس گزارش‌ها، در این گروه برخی دستگیری هایی از طرف نیروهای پلیس صورت گرفت، به‌عنوان مثال، گفته می‌شود که یک مرد چکش به همراه داشته و دستگیر شده است.

سازمان Stand Up to Racism خواستار تظاهرات علیه خشونت جناح راست در سراسر این کشور شده است . این فراخوان اعتراضی شامل لندن، پورتسموث، منچستر، کاردیف، آکسفورد و بیرمنگام هستند.

شروع فصل فوتبال انگلیس در این هفته با بازی های دسته دوم باعث ایجاد تنش و نگرانی در بین مقامات امنیتی شده است. بیم آن می رود که هواداران خشن فوتبال هم دوباره به خیابان ها بیایند و باعث شورش و ناآرامی شوند.

در حالی که اوضاع از اواسط هفته تا حد زیادی در انگلیس آرام شده بود اما ناآرامی ها و خشونت های راست افراطی در بلفاست، پایتخت ایرلند شمالی در طول شب گذشته دوباره آغاز شد. به گزارش روزنامه بلفاست تلگراف، تلاشی برای به آتش کشیدن یک مسجد انجام شد - اما این حمله شکست خورد. چندین خودرو نیز به آتش کشیده شد.

پیش از این حدود هزار نفر در مرکز بلفاست علیه نژادپرستی و خشونت‌های جناح راست به خیابان‌ها آمده بودند. آنها با ده ها مخالف مهاجرت روبرو شدند.

پلیس ایرلند شمالی معتقد است که نیروهای شبه نظامی در این ناآرامی ها دست داشته اند. پس از گذشت بیش از 25 سال از پایان جنگ داخلی بین کاتولیک ها و پروتستان ها، در بخش بریتانیایی این کشور هنوز گروه های انشعابی مسلح از هر دو طرف وجود دارد. اهداف این حملات در حال حاضر عمدتا مؤسسات و مغازه های مسلمانان هستند.

ناآرامی ها در شهرهای انگلیس در چند روز اخیر برای روزها این کشور را در حالت تعلیق قرار داده بود. در جریان این ناآرامی ها حملاتی به نیروهای امنیتی، اسکان پناهجویان و مساجد و مغازه ها صورت گرفت.

تا کنون نزدیک به 600 نفر که در این ناآرامی ها شرکت کرده اند یا در خیابان ها یا آنلاین خواستار خشونت شده اند دستگیر شده اند. بیش از 220 نفر قبلاً متهم شده اند و چندین نفر به حبس محکوم شده اند که حبس برخی از آنها چندین سال طول می کشد.

با وجود اینکه شدت ناآرامی‌ها و اعتراضات خشونت بار در انگلیس کمی فروکش کرده است اما صاحبان مشاغل و مردم این کشور همچنان در ترس و وحشت هستند و انجمن‌های تجاری زنگ خطر را به صدا در آورده‌اند.

کا‌یر استارمر، نخست وزیر انگلیس هم با توجه به ناآرامی‌های چند روز اخیر در سراسر این کشور پنج شنبه شب هم از نیروهای پلیس خواست همچنان در حالت آماده باش باقی بمانند.

بیش از یک هفته است که خشونت‌ها و ناآرامی‌های گسترده‌ای بعد از حمله با سلاح سرد که منجر به کشته شدن سه کودک شد در سراسر انگلیس شکل گرفته است. معترضان به نیروهای امنیتی، پناهگاه‌های پناهجویان و مساجد حمله کردند. در جریان این درگیری‌ها خودروها و ساختمان‌ها به آتش کشیده شد و افسران پلیس مجروح شدند.

کا‌یر استارمر در واقع می‌خواست به تعطیلات برود. مبارزات انتخاباتی که با پیروزی آشکار حزب کارگر او به پایان رسید، طاقت فرسا بود. اما استارمر مجبور شد تعطیلات خود را به تعویق بیاندازد - و در عوض کشورش را از وضعیت اضطراری آزاد کند.

به این ترتیب نخست وزیر انگلیس این روزها با ناآرامی‌هایی مواجه است که کشورش در بیش از یک دهه گذشته شاهد آن نبوده است. انگلیسی‌ها هنوز درک وقایع چند روز گذشته را دشوار می‌دانند.

انتهای پیام/