تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : خودرو
لینک : econews.ir/5x3744410
شناسه : 3744410
تاریخ :
پکن به سازمان تجارت جهانی شکایت کرد اقتصاد ایران: عصر خودرو- پکن اعلام کرده است که تصمیم اتحادیه اروپا در مورد تعرفه‌های واردات بر خودروهای برقی، فاقد اساس حقوقی است.

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو» به نقل از ایبنا، چین شکایتی را علیه اتحادیه اروپا به دلیل اعمال تعرفه‌های اضافی موقت بر خودرو‌های برقی ساخت این کشور آسیایی در سازمان تجارت جهانی ثبت کرده است.

اتحادیه اروپا ماه گذشته تعرفه‌هایی به میزان 17.4 تا 37.6 درصد بر واردات خودرو‌های برقی چینی علاوه بر تعرفه‌های 10 درصدی موجود اعمال کرد و با اشاره به "یارانه‌های ناعادلانه" پکن به خودروسازان، این اقدام را توجیه کرد.

وزارت بازرگانی چین روز جمعه اعلام کرد که برای حفاظت از حقوق و منافع توسعه صنعت خودرو‌های برقی و همکاری در انتقال سبز جهانی به سازوکار حل اختلاف سازمان تجارت جهانی مراجعه کرده است.

این وزارتخانه استدلال کرد که تصمیم اولیه اتحادیه اروپا فاقد اساس واقعی و حقوقی است، به شدت قوانین سازمان تجارت جهانی را نقض می‌کند و همکاری جهانی در زمینه تغییرات آب و هوایی را تضعیف می‌کند.

وزارت بازرگانی چین گفت: ما از اتحادیه اروپا می‌خواهیم که فوراً اقدامات نادرست خود را اصلاح کند و ثبات همکاری اقتصادی و تجاری چین و اتحادیه اروپا و همچنین زنجیره‌های صنعتی و تامین خودرو‌های برقی را حفظ کند.

اعمال تعرفه‌ها توسط اتحادیه اروپا در اوایل ماه جولای پس از تحقیقاتی صورت گرفت که سال گذشته توسط کمیسیون اروپا در مورد ادعا‌هایی مبنی بر اینکه یارانه‌ها به خودرو‌های برقی چینی اجازه می‌دهد تا با قیمت‌های بسیار پایین‌تر از خودرو‌های تولید شده در این بلوک فروخته شوند، آغاز شد. براساس نتایج این تحقیق، کمیسیون نتیجه گرفت که خودرو‌های برقی باتری‌دار در چین از یارانه‌های ناعادلانه بهره‌مند است که باعث ایجاد آسیب اقتصادی برای خودروسازان اتحادیه اروپا می‌شود. تصمیم قطعی در مورد تعرفه‌ها تا ماه نوامبر اتخاذ خواهد شد.

وزارت بازرگانی چین هشدار داد که اتحادیه اروپا در صورت ادامه تشدید تنش‌ها می‌تواند یک جنگ تجاری را آغاز کند. پکن همچنین این بلوک را به اعمال شیوه‌های ناعادلانه در تحقیقات ضد یارانه متهم کرد و در پاسخ به آن، تحقیقات ضد دامپینگ (قیمت‌شکنی) در مورد برخی محصولات خوک از اتحادیه اروپا را آغاز کرد.

اتحادیه اروپا بزرگترین بازار خارجی برای سازندگان خودرو‌های برقی چینی است. ارزش واردات خودرو‌های برقی چینی به اتحادیه اروپا در سال 2023 از 1.6 میلیارد دلار در سال 2020 به 11.5 میلیارد دلار افزایش یافت که 37 درصد از کل واردات خودرو‌های برقی به این بلوک را تشکیل می‌دهد.

این اقدام اتحادیه اروپا پس از افزایش تعرفه خودرو‌های برقی چینی از 25 درصد به 100 درصد توسط ایالات متحده در ماه مِی صورت گرفت.