تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : خودرو
لینک : econews.ir/5x3744373
شناسه : 3744373
تاریخ :
کاهش ۹۰ درصدی هزینه تولید باتری خودروهای الکتریکی طی ۱۵ سال اقتصاد ایران: براساس آخرین گزارش دفتر فناوری‌های خودرو وزارت انرژی آمریکا، هزینه تولید بسته‌های باتری لیتیوم یونی خودروهای الکتریکی بین سال‌های ۲۰۰۸ تا ۲۰۲۳ با کاهشی ۹۰ درصدی مواجه شده است.

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

در سال ۲۰۰۸ هر کیلووات-ساعت باتری با هزینه‌ای معادل یک‌هزار و ۴۱۵ دلار تولید می‌شد؛ اما در سال ۲۰۲۳ این هزینه به ۱۳۹ دلار کاهش یافته است. این کاهش چشمگیر، نتیجه پیشرفت‌های فناوری، بهبود در تولید و افزایش حجم تولید بوده و به‌طور قابل ‌توجهی مقرون‌به‌صرفه بودن خودروهای الکتریکی را ارتقا داده است.

براساس این گزارش، کاهش هزینه باتری‌ها تاثیر چشمگیری بر توسعه و پذیرش خودروهای الکتریکی داشته و توانسته است از میزان تورم نیز پیشی بگیرد. یکی از مهم‌ترین دلایل این کاهش، بهبود در فناوری‌های باتری و شیمیایی، افزایش تولید و بهبود فرآیندهای ساخت است. به‌عنوان مثال، یک بسته باتری ۱۰۰ کیلووات-ساعتی در سال ۲۰۲۳ حدود ۱۳ هزار و ۹۰۰ دلار هزینه دارد؛ درحالی که در گذشته این هزینه بسیار بالاتر بود.

پیش‌بینی می‌شود هزینه‌های باتری در آینده نیز کاهش یابد؛ به‌ویژه با ورود فناوری‌های جدید و افزایش بازیافت مواد. این کاهش هزینه‌ها می‌تواند به‌افزایش تولید و عرضه خودروهای الکتریکی کمک کرده و نقش مهمی در کاهش هزینه‌های مربوط به حمل‌ونقل و مصرف انرژی داشته باشد.

کاهش چشمگیر هزینه تولید باتری‌های خودروهای برقی در سال ۲۰۲۴

هزینه تولید سلول‌های باتری لیتیوم آهن فسفات (LFP) در سه‌ماهه دوم سال ۲۰۲۴ به ۶۰ دلار به‌ازای هر کیلووات-ساعت کاهش یافت. این رقم کمترین میزان ثبت‌شده تا به‌امروز است و امکان تولید بسته‌های باتری برای خودروهای برقی با قیمت ۸۰ دلار به ازای هر کیلووات ساعت را فراهم کرده است. این کاهش هزینه‌ها که تنها هزینه‌های کارخانه را شامل می‌شود، می‌تواند به‌کاهش چشمگیر قیمت خودروهای برقی در آینده منجر شود و به‌رقابت‌پذیری آن‌ها با خودروهای سنتی کمک کند.

همچنین هزینه پایین‌تر بنزین که در روتردام حدود ۸۰۰ دلار در هر تن است، نشان می‌دهد خودروهای برقی بدون یارانه‌های دولتی ممکن است هنوز در برخی کشورها از نظر اقتصادی به‌صرفه نباشند.

این مساله همچنان نیاز به‌بررسی و سیاست‌گزاری دقیق دارد تا آینده صنعت‌خودرو به‌سمت بهره‌وری بالاتر و هزینه‌های پایین‌تر حرکت کند.