تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : فناوری
لینک : econews.ir/5x3744312
شناسه : 3744312
تاریخ :
بزرگترین پروتئین طبیعت شناسایی شد اقتصاد ایران:  محققان بزرگترین پروتئین شناخته شده در زیست شناسی را کشف کردند.

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از نیواطلس، این پروتئین که PKZILLA-۱ نام گرفته در سلول های جلبک وجود دارد و به آن کمک می کند تا سم هایی بسازد که انبوهی از ماهی ها را از بین می برد.

بیشتر پروتئین های موجود در طبیعت در مقیاس نانومتر هستند و در ارگانیسم های پیچیده به طور متوسط توده ای حدود ۵۰ کیلودالتون(kDa- یکای اندازه گیری جرم) را تشکیل می دهند. اما پروتئین تازه کشف شده در مقایسه با آنها بسیار بزرگ است. طول PKZILLA-۱ به حدود ۱۲۵۰ نانومتر می رسد و وزن آن حدود ۴۷۳۰ kDa است. این بدان معناست که PKZILLA-۱ رکورد دار پیشین که پروتئینی به نام تیتین بود را از میدان به در کرده است. تیتین در بدن انسان وجود دارد و طول آن به هزار نانومتر و جرمش به ۳۹۹۰kDa می رسد.

پروتئین غول پیکر تازه کشف شده در جلبک طلایی یا Prymnesium parvum وجود دارد. این پروتئین همراه یک نمونه بزرگ دیگر به جلبک کمک می کنند سمی به نام prymnesin تولید کند. این جلبک با مرگ انبوه ماهی ها در نقاطی که جلبک طلایی می روید، مرتبط است.

پروتئین های PKZILLA-۱ در حقیقت آنزیم هستند و بنابراین سم را از طریق واکنش های شیمیایی تولید می کنند. محققان متوجه شدند بین دو شکل PKZILLA-۱ باید ۲۳۹ واکنش شیمیایی رخ دهد تا سم مذکور تولید شود.