تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : سبک زندگی
لینک : econews.ir/5x3744282
شناسه : 3744282
تاریخ :
انواع سهمیه‌ها در کنکور سراسری را بشناسید اقتصاد ایران: برای داوطلبانی که فقط در یکی از دو نوبت آزمون سراسری سال ۱۴۰۳ ثبت‌نام کرده و در جلسه آزمون حاضر شده‌اند، صرفا کارنامه علمی مربوط به آزمونی که ثبت‌نام کرده‌اند، نمایش داده می‌شود.

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

ایسنا: همزمان با اعلام نتایج علمی اولیه شرکت‌کنندگان نوبت دوم کنکور؛ چنانچه سهمیه درخواستی داوطلب در نوبت دوم آزمون سراسری سال ۱۴۰۳، سهمیه ایثارگران (اعم از رزمندگان، ۵ درصد و یا ۲۵ درصد) بوده ولی سهمیه وی در کارنامه اعلام نتیجه "مناطق" درج شده، لازم است برای بررسی و روشن شدن وضعیت سهمیه خود حداکثر تا تاریخ ۲۲ مرداد به ارگان مربوط مراجعه کنند.

نمره‌کل و نمرات خام نوبت دوم آزمون سراسری سال ۱۴۰۳ هم اکنون در سامانه جامع آزمون سراسری به نشانی my.sanjesh.org در دسترس است و داوطلبان می‌توانند با ورود به حساب کاربری خود در سامانه یادشده، نمره کل و نمرات خام خود را مشاهده کنند.

در حساب کاربری داوطلبانی که هم در آزمون سراسری نوبت اول و هم در نوبت دوم سال ۱۴۰۳ شرکت کرده‌اند کارنامه علمی اولیه به صورت مجزا نمایش داده می‌شود. برای داوطلبانی که فقط در یکی از دو نوبت آزمون سراسری سال ۱۴۰۳ ثبت‌نام کرده و در جلسه آزمون حاضر شده‌اند، صرفاً کارنامه علمی مربوط به آزمونی که ثبت‌نام کرده‌اند، نمایش داده می‌شود.

هم‌زمان با اعلام کارنامه علمی آزمون سراسری نوبت دوم ۱۴۰۳، آن دسته از متقاضیانی که گروه آزمایشی اصلی آنان در دو یا چند نوبت متفاوت بوده، باید گروه آزمایشی اصلی که می‌خواهند از آن انتخاب رشته کنند را حداکثر تا تاریخ ۱۸ مردادماه در حساب کاربری خود مشخص کنند.

برای تمامی متقاضیان آزمون سراسری اعم از افرادی که فقط در نوبت اول یا دوم و یا هر دو نوبت در سال ۱۴۰۲ یا ۱۴۰۳ شرکت کرده‌اند، کارنامه ملاک عمل برای انتخاب رشته در هر یک از گروه‌های آزمایشی اصلی و همچنین گروه هنر یا زبان که داوطلب در آن شرکت کرده است، شامل بیشترین نمره‌کل آزمون اختصاصی (کنکور)، نمره‌کل سابقه تحصیلی (آموزش و پرورش) و نمره‌کل نهایی، رتبه در سهمیه و رتبه کشوری، در حساب کاربری داوطلبان درج خواهد شد و بدیهی است اطلاع‌رسانی لازم درخصوص این مورد و نحوه انتخاب رشته متعاقباً اعلام می‌شود.

 نمره‌کل تراز شده سابقه تحصیلی پس از دریافت از وزارت آموزش و پرورش در کارنامه داوطلبان نمایش داده خواهد شد و پس از آن مطابق اطلاعیه‌ای که منتشر خواهد شد برنامه زمانی اعلام نتیجه نهایی آزمون اختصاصی پذیرش دانشجو - معلم در دانشگاه فرهنگیان و همچنین انتشار کارنامه ملاک عمل برای انتخاب رشته سال ۱۴۰۳ شامل بیشترین نمره‌کل آزمون مراحل مختلف (در صورتی که داوطلب در چند مرحله در یک گروه آزمایشی یکسان شرکت کرده باشد) به همراه نمره‌کل نهایی ملاک گزینش علمی و رتبه در سهمیه و رتبه کشوری اعلام خواهد شد. در حساب کاربری داوطلبانی که هم در آزمون سراسری نوبت اول و هم در نوبت دوم سال ۱۴۰۳ شرکت کرده‌اند کارنامه اولیه به صورت مجزا نمایش داده می‌شود.

برای داوطلبانی که فقط در یکی از دو نوبت آزمون سراسری سال ۱۴۰۳ ثبت‌نام کرده و در جلسه آزمون حاضر شده‌اند، صرفا کارنامه علمی مربوط به آزمونی که ثبت‌نام کرده‌اند، نمایش داده می‌شود.

به داوطلبان آزمون سراسری علاوه بر نمره‌کل و نمره خام هر یک از گروه‌های آزمایشی که داوطلب در جلسه آزمون آن شرکت کرده است، استان محل تحصیل سه سال آخر دوره متوسطه، استان تولد (مطابق اطلاعات ارائه شده داوطلب در زمان ثبت‌نام) و استان بومی و سهمیه نهایی نیز نمایش داده می‌شود. چنانچه مغایرتی در اطلاعات ارائه شده توسط داوطلب وجود دارد، لازم است مطابق موارد عنوان شده اقدام نمایند.

چنانچه سهمیه درخواستی داوطلب در نوبت دوم آزمون سراسری سال ۱۴۰۳، سهمیه ایثارگران (اعم از رزمندگان، ۵ درصد و یا ۲۵ درصد) بوده ولی سهمیه وی در کارنامه اعلام نتیجه "مناطق" درج شده، لازم است برای بررسی و روشن شدن وضعیت سهمیه خود حداکثر تا تاریخ ۲۲ مرداد به ارگان مربوط مراجعه نماید.

این سازمان هماهنگی لازم را برای دریافت اطلاعات سهمیه این دسته از داوطلبان از ارگان‌های تایید کننده سهمیه بعمل خواهد آورد.

*سهمیه رزمندگان

ایثارگران و خانواده شهدا

داوطلبانی که شرایط استفاده از سهمیه رزمندگان را دارند، لازم است به ارگان مربوط(سازمان بسیج مستضعفین یا ستاد کل نیروهای مسلح) مراجعه و فرم استفاده از سهمیه رزمندگان را تکمیل کنند.
چنانچه ارگان تأیید کننده سهمیه ، ستاد مشترک سپاه پاسداران و یا ستاد کل نیروهای مسلح باشد، لازم است کد پیگیری(۱۲ رقمی) از ناحیه محل اعزام دریافت شود(کد پیگیری ۱۲ رقمی ایثارگران برای هر آزمون متفاوت است). به عبارت بهتر، چنانچه در آزمون سراسری سال ۱۴۰۱ برای شما از سوی ارگان مربوطه کد ۱۲ رقمی مربوطه صادر شده بود  و شما به هر دلیل داوطلب ثبت نام در آزمون سراسری سال ۱۴۰۲ می بودید باید مجددا کد مذکور را دریافت می کردید.

در صورتی که ارگان تأیید کننده سهمیه وزارت جهاد کشاورزی باشد، کد ۱۲رقمی ایثارگران ترکیبی از کدملی فرد و عدد ۵۵ خواهد بود و داوطلبان استفاده از سهمیه رزمندگان (سازمان بسیج مستضعفین) در صورت عدم تأیید سهمیه شان، باید به واحدهای تابعه شهرستانهای محل تشکیل پرونده خود مراجعه کنند.

داوطلبان ستاد ارتش جمهوری اسلامی ایران «آجـا» که شرایط استفاده از سهمیه رزمندگان را دارند، برای دریافت کد پیگیری( ۱۲ رقمی) به نشانی اینترنتی https://www.aja.ir/portal/home/ مراجعه کنند.

* سهمیه رزمندگان

رزمندگانی که بر اساس ماده ۱ و تبصره های چهارگانه ماده مذکور در آیین نامه اجرایی قانون ایجاد تسهیلات برای ورود رزمندگان و جهادگران داوطلب بسیجی به دانشگاهها و مؤسسات آموزش عالی از شهریور ۵۹ تا شهریور ۶۷ حداقل شش ماه متوالی یا متناوب داوطلبانه در مناطق عملیاتی جبهه های نبرد حق علیه باطل حضور داشته اند، لازم بود ضمن مراجعه به ارگان ذی ربط (سازمان بسیج مستضعفین یا وزارت جهاد کشاورزی) نسبت به راهنمای ثبت نام و شرکت در آزمون سراسری سال ۱۴۰۲ ۲۵ تکمیل فرم مخصوص استفاده از سهمیه رزمندگان اقدام نمایند تا آمار و اطلاعات آنان بعد از زمان ثبت نام توسط سازمان بسیج مستضعفین یا وزارت جهاد کشاورزی مورد تائید نهایی قرار گیرد.این افراد در صورت تائید نهایی توسط ارگان های ذی ربط در سهمیه رزمندگان گزینش می شوند.

با توجه به مصوبه هیات وزیران ( رزمندگان جبهه مقاومت مشروط به دارا بودن حداقل ۶ ماه حضور داوطلبانه در جبهه با تأیید ستادکل نیروهای مسلح (سازمان بسیج مستضعفین و ستادکل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی) می توانند از تسهیلات ورود به دانشگاهها و مؤسسات آموزش عالی بهره مند شوند.

داوطلبان استفاده از سهمیه رزمندگان ارگان سازمان بسیج مستضعفین و نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران، مجبور بودند پس از تکمیل فرم مخصوص استفاده از سهمیه رزمندگان نسبت به دریافت کد پیگیری ۱۲ رقمی از واحد مربوطه اقدام و آن را در زمان ثبت‌نام در محلی که در تقاضانامه اینترنتی در نظر گرفته شده درج نمایند.

داوطلبان استفاده از سهمیه رزمندگان (سازمان بسیج مستضعفین، نیروهای مسلح و وزارت جهاد کشاورزی) در صورت عدم تائید سهمیه و درج سهمیه مناطق بر روی کارت شرکت در آزمون، می توانستند به واحدهای تابعه شهرستانهای محل تشکیل پرونده مراجعه نمایند.

کد پیگیری ۱۲ رقمی سازمان بسیج مستضعفین و یا نیروهای مسلح برای هر آزمون در هر سال متفاوت است. لذا داوطلبان می توانستند  برای ثبت
‌نام در هر آزمون با مراجعه به واحد مربوط نسبت به دریافت کد پیگیری ۱۲ رقمی مخصوص همان آزمون اقدام کنند. مناطق عملیاتی بر اساس مصوبات شورای عالی دفاع تعیین می‌شود.

مدت حضور در جبهه برای افراد دارای تعهدات و مأموریت های خدمتی کارکنان وزارتخانه ها، سازمان ها و ارگان های نظامی در جبهه و نیز طرح شش ماهه دانشجویان دانشگاه ها و مؤسسات آموزش عالی، حضور داوطلبانه تلقی نمی شود.

نیروهای فعال بسیجی و بسیجیان عادی پایگاه های مقاومت بسیج مشمول استفاده از سهمیه رزمندگان نمی‌شوند.

*سهمیه ایثارگران

جانبازان ۲۵ درصد و بالاتر و همسر و فرزندان آنان»، «جانبازان زیر ۲۵ درصد و همسر و فرزندان آنان»، «آزادگان و همسر و فرزندان آنان» و «همسر و فرزندان شهدا و مفقودالاثران» برای استفاده از سهمیه ایثارگران بایستی نسبت به تکمیل بند مربوط در تقاضانامه ثبت‌نامی اقدام نمایند.

همچنین «همسر و فرزندان رزمندگان با حداقل شش ماه حضور داوطلبانه در جبهه» ضمن علامتگذاری بند مربوطه میبایست کد ۱۲ رقمی از ارگان ذیربط را دریافت و در قسمت مربوطه در تقاضانامه درج نمایند که در صورت تأیید ارگان، در سهمیه گزینش می شوند.

۲۵درصد از ظرفیت هر کدرشته محل به «همسر و فرزندان شهدا و مفقودالاثران»، «آزادگان و همسر و فرزندان آنان»، «جانبازان ۲۵ درصد و بالاتر و همسر و فرزندان آنان» اختصاص دارد. (سهمیه ایثارگران ۲۵  درصد ظرفیت است.)

۵ درصد از ظرفیت هر کد رشته محل نیز به «جانبازان زیر ۲۵ درصد و همسر و فرزندان آنان» و «همسر و فرزندان رزمندگان با حداقل شش ماه حضور داوطلبانه در جبهه» اختصاص دارد.(سهمیه ایثارگران ۵ درصد ظرفیت است.)

طبق تبصره بند الف ماده ۹۰ قانون برنامه پنج ساله ششم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران، در صورتی که سهمیه ۲۵ درصدی ایثارگران توسط داوطلبان مشمول سهمیه فوق تکمیل نشود، خالی مانده آن، ابتدا به مشمولین سهمیه ۵ درصدی ایثارگران که شرایط و حدنصاب لازم را داشته باشند، تخصیص یافته و اگر باز هم این ظرفیت خالی ماند، مابقی آن به داوطلبان سهمیه آزاد اختصاص می یابد.

بر اساس قوانین مذکور حدنصاب نمره ایثارگران (اعم از ایثارگران مشمول ظرفیت ۲۵ درصدی و یا ۵ درصدی) ۷۰درصد  نمره آخرین فرد پذیرفته شده در گزینش آزاد در هر کد رشته محل و حدنصاب نمره رزمندگان ۷۵ درصد نمره آخرین فرد پذیرفته شده در گزینش آزاد در هر کد رشته محل است.

سهمیه های فوق براساس قوانین و مقررات اختصاص یافته و در صورت هرگونه تغییر در این سهمیه ها توسط مراجع ذی صلاح، ضوابط و مقررات اعمالی اطلاع رسانی خواهد شد.

داوطلبان سهمیه ایثارگران، علاوه برسهمیه ایثارگران همانند سایرداوطلبان در سهمیه منطقه خود نیز گزینش می شوند و سهمیه مناطق آنها نیز در کارنامه نتایج علمی درج می شود.
داوطلبان استفاده از سهمیه رزمندگان (شخص رزمنده داوطلب بسیجی) و ایثارگران (همسر و فرزند رزمنده داوطلب بسیجی) سازمان بسیج مستضعفین، لازم است ضمن مراجعه به محل نگهداری پرونده جبهه (نواحی مقاومت بسیج سراسر کشور)، کد پیگیری ۱۲ رقمی را دریافت نموده و آن را در فرم تقاضانامه اینترنتی آزمون درج نمایند.

*سهمیه خانواده شهدا

خانواده شهدا (پدر، مادر، خواهر و برادر شهید) برای استفاده از سهمیه مذکور باید نسبت به تکمیل بند مربوط در تقاضانامه ثبت‌نامی اقدام نمایند و نیازی به مراجعه به «درگاه اینترنتی ایثار» ندارند، در صورت تأیید نهایی توسط «بنیاد شهید و امور ایثارگران»، این داوطلبان در سهمیه خانواده شهدا گزینش می‌شوند.

*بهیاران سهمیه‌ای

طبق مصوبات شورای ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور شورای عالی انقلاب فرهنگی سهمیه ویژه بهیاران به مدت ۵ سال (در رشته پرستاری تا سال ۱۴۰۴) شروع اجرا سال ۱۴۰۰ و سهمیه بهیاری برای رشته های اتاق عمل و هوشبری از سال ۱۴۰۲ الی ۱۴۰۶ به میزان حداکثر ۵ درصد از ظرفیت هر یک از کدرشته محل های پرستاری، اتاق عمل و هوشبری، در تمامی دوره‌های (روزانه، شهریه پرداز، دانشگاه آزاد اسلامی و غیرانتفاعی) به جز رشته محل های مخصوص مناطق محروم، بلایای طبیعی و دارای تعهد خدمت و بورسیه، مقطع کارشناسی پیوسته رشته های پرستاری، اتاق عمل و هوشبری به بهیاران حائز شرایط اختصاص می‌یابد.

داوطلبانی که متقاضی گزینش با نمرات اختصاصی آزمون سراسری سال ۱۴۰۲ بودند می‌بایست جهت انتخاب رشته و گزینش در آزمون سراسری سال ۱۴۰۳ حداقل در یک نوبت از آزمون‌های سراسری سال ۱۴۰۳ ثبت‌نام می‌کردند.