تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : اقتصادسبز
لینک : econews.ir/5x3744186
شناسه : 3744186
تاریخ :
دست صندوق ملی محیط زیست از عوارض آلایندگی‌ها کوتاه است اقتصاد ایران: مدیرعامل صندوق ملی محیط زیست گفت: با وجود اینکه صندوق، مأموریت اعطای تسهیلات و حمایت از صنایع در مسیر رفع آلایندگی‌ها را دارد اما دست آن از محل درآمد ناشی از عوارض آلایندگی کوتاه است.

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

علی عبدی‌زاده، مدیرعامل صندوق ملی محیط زیست در گفت‌وگو با خبرنگار مهر اظهارداشت: ورودی منابع مالی به صندوق از رهگذر اجرای قانون هوای پاک و ماده ۱۲ مدیریت پسماند انجام می‌شود.

مدیرعامل صندوق ملی محیط زیست با اشاره به عایدی حاصل از عوارض آلایندگی صنایع گفت براساس قانون سال ۱۳۹۹ تنها یک‌مرتبه ۳۵ درصد عوارض آلایندگی به صندوق واریز شد.

عبدی‌زاده گفت: در حالی که صندوق ملی محیط زیست هم‌اکنون هیچ سهمی از عوارض آلایندگی‌ها ندارد، سالانه محل رجوع متقاضیان بسیاری است که خواهان دریافت تسهیلات یارانه‌ای در این حوزه هستند.

مدیرعامل صندوق ملی محیط زیست گفت: به‌طور مثال ۹۴ متقاضی در حوزه پسماند، خواهان دریافت تسهیلات به ارزش بالغ بر شش همت و ۹۱ متقاضی در حوزه انرژی‌های تجدیدپذیر خواستار دریافت تسهیلات به ارزش بالغ بر ۲۵ هزار میلیارد تومان از صندوق ملی محیط زیست هستند.

عبدی‌زاده افزود: بر اساس لایحه بودجه ۱۴۰۳، سازمان امور شهرداری‌ها با هدف کمک به تجهیز و ساماندهی پسماندهای کشور، بیش از دو هزار میلیارد تومان از محل اعتبارات بودجه‌ای منابع دریافت کرده است در حالی که سازمان محیط زیست با موضوع ایجاد سیستم کنترل و پایش آلودگی‌ها تنها ۲۷۱ میلیارد تومان از همین محل، منابع دریافت کرده است.

مدیرعامل صندوق ملی محیط زیست گفت: علیرغم اینکه دولت دو مرتبه یعنی در بودجه ۱۴۰۱ و ۱۴۰۲ با واریز ۲۰ درصد از عوارض آلایندگی به صندوق ملی محیط زیست موافقت کرد اما این موضوع مورد موافقت مجلس قرار نگرفت.

عبدی‌زاده ابراز امیدواری کرد با پیگیری‌های صورت‌گرفته بتوان در سال ۱۴۰۴ و با حمایت دولت و مجلس، سهم صندوق ملی محیط زیست را از محل درآمد ناشی از عوارض آلایندگی‌ها احیا کرد.