تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : سیاسی
لینک : econews.ir/5x3744180
شناسه : 3744180
تاریخ :
پیمایش وضعیت فرهنگی دانشگاه‌ها از سوی جهاددانشگاهی اقتصاد ایران: معاون فرهنگی جهاددانشگاهی از پیمایش وضعیت فرهنگی دانشگاهها از سوی مرکز افکارسنجی این سازمان خبر داد و گفت: اطلاعات این پیمایش در اختیار وزارت علوم قرار گرفته است.

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

- اخبار سیاسی -

علیرضا کلانتر مهرجردی معاون فرهنگی جهاددانشگاهی در گفتگو با خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری تسنیم، با اشاره به وظیفه ذاتی این  بخش در توسعه امور فرهنگی  جامعه با همکاری دانشگاه و حوزه اظهار داشت: فعالیت‌های فرهنگی جهاددانشگاهی از چند ویژگی برخودار است که از سال گذشته در دستورکار قرار گرفته است. اصلی‌ترین آنها مسئله‌محوری است. مناظرات دانشجویی، جشنواره پایان نامه سال دانشجویی و کتاب سال دانشجویی از جمله این اقدامات است تا زمینه بلوغ نوشتاری و  گفت وگو در دانشجو ایجاد شود و جامعه پذیری و رفتارهای اجتماعی آنها را سرعت بخشد.

وی ساختار تشکیلاتی منسجم و تخصصی را از دیگر ویژگی‌های بخش فرهنگی جهاددانشگاهی دانست و گفت: با شناسایی مسائل فرهنگی به ایجاد ساختارهای تخصصی و فرهنگی پرداختیم. ایجاد خبرگزاری دانشجویان و سازمان انتشارات که تا به امروز قریب به 13 هزار عنوان کتاب در حوزه دانشگاه و تولید علم با همکاری اساتید دانشگاه تولید کرده که برخی از آنها مرجع دروس به شمار می روند از جمله این اقدامات است. البته با توجه به اینکه دغدغه ما مطالعه و سرانه مطالعه دانشجویان است  در سال جدید سازمان انتشارات  به نام سازمان ترویج مطالعه و نشر تغییر کرد. مرکز افکارسنجی از دیگر سازمان‌های تخصصی و فعال در حوزه فرهنگی است تا با اطلاعات درست تصمیمات درستی اخذ شود.

کلانتری خاطرنشان کرد: دوازدهمین دوره مسابقات ملی مناظرات دانشجویی از مهمترین برنامه‌های جهاددانشگاهی بود که با حضور هزار تیم دانشجویی 4 نفره و یک استاد راهنما برگزار شد که 64 تیم موفق به راهیابی به مرحله نهایی و کشوری شدند.

وی از برگزاری اردوی "ایران مرز پرگهر" در سه شاخه مهارتی، فرهنگی و کمک به اقشار محروم جامعه تحت نظر سازمان دانشجویان جهاد خبر داد و گفت: اردوهای راه‌بلد، مهارتی است و ارتباط دانشجویان با نهادها و سازمان‌هایی که مهارت تولید و اشتغال را مبنا قرار دادند را دنبال می‌کند. اردوهای فن فرهنگ که با هدف بازدید از دستاوردهای صنعتی، صنایع و پیشرفته  ایجاد شده و زمینه‌ای برای آشنایی اساتید و دانشجویان با نظام مسائل صنعت در کشور شده و تعامل و هم‌رسانی بین صنعت و دانشگاه را دنبال می‌کند.

کلانتری گفت: اردوهای مهرباران با تاکید بر آرمان انقلاب اسلامی و حضور در مناطق محروم و رفع مشکلات مردم این مناطق بر اساس توانایی دانشجویان همه ساله برگزار می شود.

وی با بیان اینکه مبنای فعالیت های فرهنگی نهاد بر اساس نگاه علمی و نیاز محور به مسائل کشور و دانشگاه است، گفت: این اطلاعات از طریق پیمایش‌های مرکز افکارسنجی دانشجویان صورت می‌گیرد. آخرین پیمایش اجتماعی و افکار‌سنجی درباره فضای دانشگاهها اخیرا از طریق مرکز افکارسنجی دانشجویان صورت گرفته و اطلاعات و تحلیلهای آن درباره وضعیت فرهنگی کشور و دانشگاه را به  وزارت علوم ارائه کردیم.

کلانتری با بیان اینکه یکی‌ از مشکلات عرصه فرهنگی امروز کشور، عدم اشراف و شناخت بازیگران حوزه فرهنگی از یکدیگر است، گفت: در این زمینه و به منظور رسیدن به بلوغ و پختگی در معرفی جهاددانشگاهی سامانه اطلس فعالیت‌های فرهنگی جهاددانشگاهی مبتنی بر هوش مصنوعی در کشور ایجاد شده است که براساس رصدهای انجام شده، چنین اطلسی تاکنون در کشور وجود نداشته است. پیشنهاد ما به نهادها و دستگاه‌های فرهنگی کشور این است که به طراحی اطلسی فرهنگی اقدام کنند تا توانایی هر حوزه و بخش مشخص شده و دستگاههای فرهنگی ذی نفعان حوزه را شناخته و به رفع مشکلات اقدام کنند.

وی از جمع آوری و تدوین شناسنامه فعالیت‌های فاخر فرهنگی جهاددانشگاهی خبر داد و گفت: این فعالیت‌ها به عنوان یک کار علمی چاپ و منتشر شده است. طراحی  و نظامنامه برنامه‌های فرهنگی جهاد نیز چاپ شده است.

انتهای پیام/