تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : راهنمای خرید
لینک : econews.ir/5x3744100
شناسه : 3744100
تاریخ :
اینتل با بیانیه‌ای مفصل، اولین آپدیت ریزبرنامه برای پردازنده‌های پردردسر نسل ۱۳ و ۱۴ را منتشر کرد اقتصاد ایران: اینتل به‌روزرسانی میکروکد را برای رفع مشکل ناپایداری پردازنده‌های دسکتاپ نسل ۱۳ و ۱۴ خود منتشر کرد.

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

اینتل با انتشار بیانیه‌ای، جزئیات مشکل کاهش ولتاژ در پردازنده‌های نسل ۱۳ و ۱۴ (Raptor Lake) خود را که به ناپایداری سیستم منجر می‌شود، به‌اشتراک گذاشت. در این بیانیه‌ به تعویض پردازنده‌های آسیب‌دیده و همچنین راهکارهای جلوگیری از بروز مشکل در آینده اشاره شده است.

مهم‌ترین نکات بیانیه‌ی اینتل به‌شرح زیر است:

  • آپدیت ریزبرنامه: اینتل وصله‌ی ریزبرنامه‌ی جدیدی با شناسه‌ی 0x129 برای شرکای سازنده‌ی مادربرد (OEM/ODM) منتشر کرده است که درخواست‌های نادرست ولتاژ به پردازنده را برطرف و از افزایش ولتاژ عملیاتی جلوگیری می‌کند. این آپدیت ازطریق به‌روزرسانی بایوس (BIOS) ارائه می‌شود و به‌صورت مستقیم در به‌روزرسانی‌های سیستم‌عامل دردسترس نخواهد بود.
  • تأثیر بر عملکرد:‌ براساس آزمایش‌های داخلی اینتل با استفاده از تنظیمات پیش‌فرض شرکت، تأثیر عملکرد آپدیت میکروکد روی نرم‌افزارهای مختلف ازجمله 3DMark و Cinebench در حد تغییرات معمول است؛ اما تأثیر آپدیت مذکور در برخی موارد ازجمله تست‌های آنلاین WebXPRT و امتیاز PugetBench بیشتر است. عملکرد بازی‌ها نیز چندان تحت‌تأثیر این ریزبرنامه قرار ندارد و فقط در Hitman 3 شاهد افت فریم بیشتری هستیم. نکته‌ی دیگر اینکه عملکرد کلی سیستم به پیکربندی کامپیوتر و عوامل دیگر نیز بستگی دارد.
  • امکان اورکلاک همچنان وجود دارد: به‌روزرسانی ریزبرنامه مانع اورکلاک پردازنده‌های نسل ۱۳ و ۱۴ اینتل نخواهد شد. کاربران می‌توانند تنظیمات eTVB را در بایوس خود غیرفعال کنند و ولتاژ را بالاتر از ۱٫۵۵ قرار دهند. به‌هرحال، اینتل همواره توصیه می‌کند کاربران هنگام اورکلاک دقت لازم را داشته باشند، زیرا این کار می‌تواند گارانتی را باطل کند و یا به سلامت سیستم آسیب برساند. توصیه‌ی کلی تیم آبی، استفاده از تنظیمات پیش‌فرض است.
  • تعویض پردازنده‌های آسیب‌دیده: اینتل با وجود راه‌حل‌های ارائه‌شده، همچنان به برنامه‌ی تمدید گارانتی خود تأکید می‌کند و متعهد است در فرایند تعویض پردازنده، از تمامی کاربران پردازنده‌های نسل ۱۳ و ۱۴ که با مشکل ناپایداری مواجه شده‌اند، پشتیبانی کند. کاربرانی که به‌طور مداوم با ناپایداری سیستم روبه‌رو هستند، برای دریافت راهنمایی بیشتر باید با شرکت تولیدکننده‌ی کامپیوتر خود، واحد پشتیبانی مشتریان اینتل یا فروشگاهی که پردازنده را از آن خریداری کرده‌اند تماس بگیرند.

آپدیت ریزبرنامه‌ی اینتل ابتدا مشکل پردازنده اینتل سری K، KF و KS را رفع می‌کند و هنوز پاسخی درمورد سایر مدل‌های Raptor Lake دریافت نشده است.

بیانیه‌ کامل اینتل درباره مشکل پردازنده‌های نسل ۱۳ و ۱۴

اینتل توزیع آپدیت میکروکد 0x129 برای پردازنده‌های دسکتاپ نسل ۱۳ و ۱۴ را به سازندگان کامپیوتر شخصی آغاز کرده است. این به‌روزرسانی درخواست‌های ولتاژ نادرست به پردازنده را برطرف می‌کند؛ مشکلی که باعث افزایش ولتاژ عملیاتی می‌شود.

وصله‌ی ریزبرنامه برای تمام کاربران پردازنده‌های دسکتاپ نسل ۱۳ و ۱۴ اینتل Core ازطریق به‌روزرسانی بایوس توزیع می‌شود و ازطریق به‌روزرسانی‌های سیستم‌عامل در دسترس نخواهد بود. اینتل تلاش می‌کند با همکاری شرکای خود، آپدیت بایوس را به‌موقع برای سیستم‌های موجود در سرویس تأیید و منتشر کند.

اینتل علاوه‌بر گارانتی، سه راهکار مرتبط با مشکل ناپایداری پردازنده‌های نسل ۱۳ و ۱۴ را منتشر کرده است. این مشکلات معمولاً به‌صورت کرش‌های مداوم نرم‌افزار و هنگ‌های مکرر رخ می‌دهند.

  • تنظیمات پیش‌فرض اینتل برای جلوگیری از درخواست ولتاژ بالا
  • میکروکد 0x125 برای رفع مشکل eTVB در پردازنده‌های i9
  • میکروکد 0x129 برای رفع ولتاژهای بالا

طبق تحلیل فعلی اینتل، به‌دلیل ولتاژهای بالا، افزایش قابل‌توجهی در حداقل ولتاژ عملیاتی چندین هسته‌ی پردازنده‌های آسیب‌دیده وجود دارد.

جدیدترین به‌روزرسانی میکروکد (0x129) به‌عنوان راهکار پیشگیرانه، درخواست‌های ولتاژ بالاتر از ۱٫۵۵ ولت را برای پردازنده‌هایی که علائم ناپایداری در آن وجود ندارد، محدود می‌کند. جدیدترین آپدیت ریزبرنامه عمدتاً شرایط عملیاتی پردازنده‌های K/KF/KS را بهبود می‌بخشد. اینتل همچنین بر اساس اعتبارسنجی گسترده تأیید می‌کند که هیچ‌یک از محصولات آینده تحت‌تأثیر این مشکل قرار نخواهند گرفت.

مقالات مرتبط:
  • اینتل به‌دلیل مشکلات مالی، مراسم بزرگ Innovation را به تأخیر انداخت
  • اینتل: پردازنده‌های Core Ultra 200 تا ۱۰۰ وات مصرف کمتری دارند، پرقدرت هستند و مشکل ناپایداری هم ندارند

آزمایش‌های داخلی اینتل با استفاده از تنظیمات پیش‌فرض این شرکت نشان می‌دهد که تأثیر میکروکد در عملکرد پردازنده‌های نسل ۱۳ و ۱۴ در هر بار اجرای بنچمارک‌ها، تفاوت‌هایی دارد. در عملکرد پردازنده‌ها در هربار اجرای بازی‌ها نیز تفاوت‌هایی دیده می‌شود؛ البته عملکرد سیستم به پیکربندی و عوامل دیگر نیز بستگی دارد.

به‌روزرسانی جدید میکروکد برای پردازنده‌های دسکتاپ نسل ۱۳ و ۱۴ اینتل که از اورکلاک پشتیبانی می‌کنند، از اورکلاک کاربران جلوگیری نخواهد کرد. کاربران برای افزایش ولتاژ بالاتر از آستانه‌ی ۱٫۵۵ ولت، می‌توانند تنظیمات eTVB را در بایوس خود غیرفعال کنند. همان‌طور که همیشه اینتل به کاربران توصیه می‌کند، باید اورکلاک پردازنده‌های دسکتاپ خود را باید دقت بالا انجام دهید، زیرا احتمال دارد این کار باعث ابطال گارانتی شود یا بر سلامت سیستم تأثیر بگذارد. توصیه‌ی اینتل به مشتریانی که از پردازنده‌های دسکتاپ نسل ۱۳ و ۱۴ استفاده می‌کنند این است که از تنظیمات پیش‌فرض آن استفاده کنند.