تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : اقتصادی
لینک : econews.ir/5x3744069
شناسه : 3744069
تاریخ :
اهمیت بهینه‌سازی مصرف در تولید لوازم الکترونیکی اقتصاد ایران: نماینده مردم شیراز و عضو کمیسیون انرژی در مجلس گفت: برای تجهیزات انرژی‌بر و پرمصرف در بخش تولید و مصرف باید نگرشی تازه انجام شود.

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از وزارت نیرو، اسماعیل حسینی با اشاره به ناترازی تولید و تقاضای مصرف برق در دوره گرم سال اظهار کرد: در موضوع ناترازی برق ۳ مبحث تولید، توزیع و مصرف مطرح است و در تمام این بخش‌ها باید اقدامات اساسی صورت گیرد و چنانکه هر یک از این موارد مورد توجه قرار نگیرد ادامه فعالیت صنعت برق با مشکل مواجه می‌شود. وی ادامه داد: به نظر می‌رسد در سمت تولید باید به طرف نیروگاه‌های با بازدهی بالایی ۵۰ درصد و انرژی‌های تجدید پذیر حرکت شود و در زمینه شبکه انتقال و توزیع با توجه به فرسودگی موجود باید سرمایه‌گذاری لازم صورت گیرد تا اینکه در فصول گرم سال اتلاف انرژی به حداقل برسد.

حسینی ادامه داد: در سمت مصرف نیز باید اقدامات بسیاری صورت گیرد و برای تجهیزات انرژی‌بر و پرمصرف،هم در بخش تولید هم در بخش مصرف باید نگرشی تازه انجام شود، البته به تازگی الزامی برای تولید کولر آبی مجهز به موتور BLDC ابلاغ شده است و باید در دیگر تجهیزات هم به حداقل رساندن مصرف مورد توجه قرار گیرد.

این عضو کمیسیون انرژی با اشاره به فرهنگ مصرف تصریح کرد: علاوه بر موارد اشاره شده، مصرف بهینه باید در جامعه نهادینه شود. به نظر می‌رسد، کشور اسلامی است اما فرهنگ مصرف هنوز تا رسیدن معیارهای لازم فاصله دارد. در حال حاضر درگیر مصرف بی‌رویه هستیم، انرژی هدر می‌رود و عمده علت آن قیمت پایین انرژی است، البته که مشکلات اقتصادی جامعه را نمی‌توان نادیده گرفت.

وی ادامه داد: در نتیجه علاوه بر اینکه باید اقتصاد و نظام حقوق و دستمزد را بهبود بخشیم، باید اقتصاد انرژی را هم در نظر بگیریم. پس اصلاح قیمت‌ها باید با بهبود اقتصاد و معیشت مردم توأمان باشد.

حسینی در پایان گفت: اجرای برنامه‌های انگیزشی مانند پویش "با انرژی" و اعطای پاداش به مشترکان برای مدیریت مصرف تأثیرگذار بوده است، اما باید بهبود و تکامل یابد. در واقع این اقدامات پله اول بود و دیگر مراحل را باید سپری کنیم تا مصرف به تعادل برسد،

وی تاکید کرد: در بحث تولید ظرفیت اسمی ۸۰-۹۰ هزار مگاوات است که فقط ۳۵ هزار مگاوات آن صرف سیستم‌های سرمایشی می‌شود. رقم صرف شده برای سرمایش کشور به تنهای از ظرفیت اسمی بسیاری از کشورها بالاتر است به همین دلیل باید اقدامات اساسی و عاجل صورت گیرد تا عرضه و تقاضا متعادل شود.