تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : سیاسی
لینک : econews.ir/5x3744006
شناسه : 3744006
تاریخ :
همه واحد‌های دانشگاه خواجه نصیر تجمیع خواهد شد اقتصاد ایران: رئیس دانشگاه خواجه نصیر گفت: من خواهشم از رئیس جمهور جدید آقای پزشکیان این است که یک شاخصه موفقیت دولت را برای خود این قرار دهند که وزارت علوم بهداشت و آموزش و پرورش را مجموعه‌ای تولید کننده ببینند نه مصرف کننده.

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

- اخبار سیاسی -

به گزارش خبرنگار دانشگاه خبرگزاری تسنیم، امیررضا شاهانی رئیس دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی در نشست خبری با اصحاب رسانه که امروز در ساختمان مرکزی دانشگاه برگزار شد، در خصوص اقدامات یک سال گذشته دوره ریاست خود گفت: در جلسه اخیر هیئت امنا دانشگاه برای راه اندازی پردیس خودگردان مجوز گرفتیم. همانطور که می‌دانید دانشگاه‌‌ها مشکل مالی جدی دارند و دانشگاه ما هم ظرفیت پردیس خودگردان را قبلا نداشته، اما قصد داریم از این طریق بخشی از مشکل مالی خود را حل کنیم.

دانشگاه خواجه نصیر 20 سال است بودجه عمرانی ندارد

وی در خصوص بحث ایجاد ردیف بودجه عمرانی دانشگاه نیز خاطرنشان کرد: دانشگاه ما 20 سال است که بودجه عمرانی ندارد، در حالی که دانشگاه‌های دیگر هرسال این بودجه را دریافت می‌کنند. دانشگاه خواجه نصیر در 19 نقطه تهران زمین دارد و معمولا ساختمان‌هایش قدیمی است، چرا که از ادغام چندین موسسه و دانشگاه قبل انقلاب تشکیل شد. بحث بودجه عمرانی برای دانشگاه ما واجب تر از دانشگاه‌های دیگر است. مراحل پردیس رضایی نژاد در سازمان برنامه بودجه طی شده و در صورت مصوب شدن ردیف بودجه عمرانی به آن تعلق می‌گیرد.

شاهانی در خصوص مصوبه هیئت امنای دانشگاه برای تجمیع دانشگاه خواجه نصیر تصریح کرد: من 25 سال استاد دانشگاه بودم و سال‌هاست این بحث مطرح است‌ ما در منطقه پردیس رضایی نژاد واقع در حکیمیه تهرانپارس 9 هکتار زمین داریم و قصد داریم زمین مجاور که متعلق به سازمان گوشت است و استفاده نمی‌شود را بگیریم. وزیر علوم هم موافق هستند و ما را همراهی کردند. وزارت جهاد کشاورزی هم به وزیر علوم قول همکاری در این راستا داده است.

ساخت سه ساختمان جدید آموزشی در پردیس رضایی نژاد

رئیس دانشگاه خواجه نصیر ادامه داد: این طرح به مرحله کمیسیون مستند سازی دولت رسیده است. هزینه‌های دانشگاه خواجه نصیر به دلیل پراکندگی واحدهایش نسبت به دانشگاه‌های دیگر بیشتر است. به همین خاطر در ازای ساخت سه ساختمان آموزشی در پردیس شهید رضایی نژاد می‌سازیم قرار شده ملک خوابگاه میرعماد را بدهیم که برای آن هم 540 درصد تراکم گرفتیم و از پنج طبقه به ده طبقه رساندیم و قیمت ملک دو برابر شده است. در این صورت در ازای یک ملک، سه ملک آموزشی جدید را خواهیم گرفت‌.

سند تک برگ خوابگاه متاهلی شهر پردیس جدید برای دانشگاه صادر خواهد شد

وی در خصوص پرونده زمین مشترک خوابگاه متاهلی  با دانشگاه علم صنعت یادآور شد: زمینی از ابتدای انقلاب تحت عنوان خوابگاه متاهلی در اختیار ما و دانشگاه علم و صنعت در ناحیه بومهن که الان شهر جدید پردیس شده است تعلق گرفت. دانشگاه علم و صنعت مدعی است که همه این ملک برای آن‌هاست و شهر جدید پردیس هم سند زده که برای آنهاست. ما در جلسه‌‌ای با حضور وزیر مستندات را بررسی کردیم و با معاونت حقوقی ریاست جمهوری وزیر علوم صحبت کردند که زمین به دو دانشگاه بازگردد. حدود یک ماه پیش هم در کمیسیون مستند سازی دولت بنا شد که این زمین مالکیتش به دو دانشگاه تعلق گیرد و سند تک برگ صادر شود.

شاهانی در این خصوص افزود: ما قصد داریم خوابگاه‌های متاهلی را توسعه دهیم و قصدمان هم استفاده از همین زمین بود که مشکل داشت و در صدد رفع آن بر آمدیم. البته دانشجوبان متاهلی ما همین الان هم در آنجا مستقر هستند. در حال حاضر 17 واحد خوابگاه متاهلی داریم و بسیاری از دانشحویان متاهل داخلی و خارجی ما در صف انتظار هستند. همچنین یک زمین دیگر ما در زنجان است و این زمین توسط نیروهای مسلح به دانشکده نقشه برداری ما داده شده بود، این زمین هم مشکلاتی داشت و در مسیر رفع آنها هستیم.

همه واحد‌های دانشگاه خواجه نصیر تجمیع خواهد شد/ ساخت مسجد دانشگاه و تبدیل آن به قطب فرهنگی شرق تهران

رئیس دانشگاه خواجه نصیر در خصوص حوزه فرهنگی نیز گفت: دو کانون فرهنگی را با کمک شهرداری تهران مجوز گرفتیم. یکی در پردیس شهید رضایی نژاد که زمین هدف برای تجمیع واحدهای دانشگاه و دیگری شامل مسجد بزرگ خواهد بود که قطب فرهنگی شرق تهران شود و به زودی کلنگ زنی آن را خواهیم داشت. ساخت سالن آمفی تئاتر 700 نفره و مسجد دو طبقه جز طرح‌های این پروژه است. سعی داریم این مجموعه یک مجموعه خودکفا هم باشد به همین خاطر 10 درصد ملک تجاری هم در نظر گرفتیم که از دریافت اجاره بهای آنها هزینه‌های این مجموعه فرهنگی تامین شود.

وی افرود: پردیس حضرت ولیعصر مجوز کمیسیون مربوطه را گرفتیم تا در آن کانون فرهنگی تاسیس و به قطب فرهنگی منطقه ونک نیز تبدیل شود.

شاهانی با تاکید بر اینکه به تشکل‌های دانشجویی، شورای صنفی، کانون‌های علمی مجوز صادر شده و انتخابات آنها طبق روال برگزار شده است گفت: اهمیت حضور تشکل‌ها برای ما مهم است، چرا که فعالیت آنها در دانشگاه را مهم می‌دانیم و ذیل آن دانشجویان تعاملات اجتماعی را بیشتر یاد می‌گیرند. من شخصا در بین دانشجویان حتی تا یازده شب حضور پیدا کردم و صحبت‌های آنها را می‌شنوم. مثلا در بازدید 5 ماه گذشته من از خوابگاه اندیشه دختران مشکلاتی مشاهده شد و یک ماه پیش در بازدید مجدد خیلی از آنها مرتفع شده بود.

کاهش 40 درصدی هزینه‌های تغذیه با مدیریت تهیه مواد اولیه توسط دانشگاه

رئیس دانشگاه خواجه نصیر از اقدامات دیگر دانشگاه به مدیریت هزینه تغذیه دانشجویان اشاره کرد و گفت: وقتی ریاست دانشگاه را برعهده گرفتم دانشگاه صفر تا صد را به پیمانکاری سپرده بود و 70 میلیارد تومان بدهی داشت. نزدیک 40 میلیاردش برای من مانده بود که پرداخت کنم در حالی که من تازه مسئولیت را قبول کرده بودم اما بخشی را پرداخت کردیم و بخشی هنوز مانده. ما تصمیم گرفتیم مواد غذایی اصلی را خودمان تامین کنیم و برای طبخ و توزیع با پیمانکار قرارداد بستیم. با این کار هم کیفیت را بالا بردیم، هم هزینه‌ها بیشتر مدیریت شده است. تا جایی که هزینه ها به نسبت سال گذشته در این حوزه 40 درصد کاهش پیدا کرد.

معوقات همه اساتید از مهرماه سال گذشته پرداخت شده است/ حق مسکن اساتید وارد احکام دانشگاه شده

وی با اعلام این خبر که بخش عمده ای از مطالبات اساتید و کارمندان از یک سال قبل پرداخت شده است گفت: ضمن اینکه کارها و تعهدات جدید هم ایجاد شد، حق مسکن اساتید را در احکام دانشگاه وارد کردیم و از مهر سال گذشته همه معوقات هم پرداخت شد. برای یاوران علمی دانشگاه هم حق مسکن و سختی کار  اضافه شد و معوقاتشان پرداخت شده است.

ایجاد طرح تشویقی «شهید آیت الله رئیسی» برای دانشجویان یک درصد تا پنج درصد خواجه نصیر

شاهانی ضمن قدردانی از وزارت علوم، سازمان برنامه و بودجه و نماینده‌های مجلس گفت: طرحی را در جلسه هیئت امنای دانشگاه تحت عنوان طرح شهید ایت الله رییسی ایجاد کردیم که در واقع طرح تشویقی دانشجویان در مقطع کارشناسی و ارشد است. دانشجویان پنج درصد برتر ما در این دو مقطع تشویق خواهند شد. دانشجویان یک درصد برتر، دو درصد، سه درصد، چهار درصد و پنج درصد همگی شامل این طرح می‌شوند.

رئیس دانشگاه خواجه نصیر در خصوص این طرح افزود: برای این طرح کمک هزینه تحصیلی، تشویق‌ها و تحصیلات رفاهی در نظر گرفتیم. مثلا 10 درصد مجموع شهریه نوبت دوم به دانشجویان یک درصد برتر می‌دهیم. آقای خاندوزی وزیر اقتصاد هم به این مقادیر اضافه خواهد کرد و بخشی دیگر توسط معاون امور خارجه برای دانشحویان بین المللی اضافه و همه این‌ها بعد از قطعی شدن اطلاع رسانی خواهد شد. دیگر اقدامات رفاهی مثل بن کتاب، بلیط استخر و ... نیز شامل این طرح تشویقی می‌شود.

جذب دو المپیادی به عنوان عضو هیئت علمی دانشگاه خواجه نصیر/تاسیس دانشکده علوم و فناوری‌های راهبردی به زودی

وی با اشاره به جذب تعداد قابل توجهی اساتید طی سه سال گذشته گفت: بین آنها دو المیپادی را هم به عنوان عضو هیئت علمی جذب کردیم. ما موافقت هیئت امنا را برای تاسیس دانشکده جدید تحت عنوان «دانشکده علوم و فناوری‌های راهبردی» کسب کردیم تا برخی رشته‌ها را آنجا برای تعاملات بیشتر تجمیع و یا راه اندازی کنیم مثل رشته علوم اجتماعی محاسباتی که بین رشته هوش مصنوعی و جامعه شناسی است چرا که اگر به هوش مصنوعی ورود نکنیم تا 10 سال اینده از دنیا عقب خواهیم افتاد.

دانشگاه خواجه نصیر هاب حوزه پیش رانش لیزری است

شاهانی در حوزه پژوهشی نیز به انعقاد قرارداد با معاون علمی فناوری ریاست جمهوری به مبلغ 500 میلیارد تومان اشاره کرد و گفت: پروژه حمایت از نخبگان ما نیز با قرارداد با بنیاد ملی نخبگان در حال پیگیری است. همچنین طرح جهاد علمی را داشتیم که در حوزه پیش‌رانش لیزری دانشگاه خواجه نصیر تبدیل به قطب شده است و طی مکاتبات ما با نیروهای مسلح این دانشگاه به عنوان هاب این رشته شناخته شد.

رئیس دانشگاه خواجه نصیر در خصوص مطالبات دانشگاه  از دولت جدید نیز گفت: ما بعد انقلاب هرجا به دانشگاه اعتماد کردیم موفق شدیم مثل حوزه‌های پهبادی، نظامی و موشکی که پیشرفتشان در رشته‌های فنی مهندسی دانشگاه‌های ما انجام شدند. اما صنعت خودرو ما به صورت جدی سمت دانشگاه نیامد و همین است که برای عده ای همیشه سوال است چرا صنعت خودروسازی ما مثل صنعت موشکی و پهبادی ما ارتقا نیافته؟ من یقین دارم اگر این صنایع به سمت دانشگاه بیایند اتفاقی مشاله صنایع موشکی رخ خواهد داد.

وی تصریح کرد: من خواهشم از رئیس جمهور جدید آقای پزشکیان این است که یک شاخصه موفقیت دولت را برای خود این قرار دهند که وزارت علوم بهداشت و آموزش و پرورش را مجموعه‌های تولید کننده ببینند نه مصرف کننده چرا که این مجموعه‌ها متخصص تربیت و تولید می‌کنند.

شاهانی در پایان گفت:  در حوزه توسعه علم و فناوری نیز هرچقدر پیوند وزارت علوم و معاونت علمی ریاست جمهوری بیشتر شود قطعا موجب توسعه علم و فناوری در کشور خواهد شد. در قردادهای پژوهشی با سازمان تامین اجتماعی یکسری مشکلات حل نشده باقی مانده است که خواهش می‌کنم دولت و مجلس به این مساله ورود کنند.

انتهای پیام/