تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : صفحات
لینک : econews.ir/5x3743899
شناسه : 3743899
تاریخ :
فرار مجدد "پوجدمون" چالش جدیدی برای نخست وزیر اسپانیا اقتصاد ایران: فرار مجدد رهبر جدایی طلبان اسپانیا که روز پنج شنبه با وجود حکم بازداشت بعد از هفت سال تبعید به این کشور بازگشته بود فشارها بر پدرو سانچز، نخست وزیر نوپای اسپانیا را افزایش داده و به چالش جدیدی برای دولت او تبدیل شده است.

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

- اخبار بین الملل -

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم به نقل از روزنامه فرانکفورتر آلگماینه سایتونگ، "کارلس پوجدمون"، رهبر جدایی طلبان کاتالونیا که روز پنج شنبه بعد ز هفت سال تبعید از بروکسل به اسپانیا بازگشت پس از بازدیدی سریع با هواداران خود در بارسلونا در روز پنجشنبه، علیرغم صدور حکم بازداشت، توانست اسپانیا را ترک کند. سیستم قضایی اسپانیا حالا به شدت از این مسئله خشمگین است.

کارلس پوجدمون، رهبر استقلال کاتالونیا، یک روز پس از حضور کوتاه خود در بارسلونا در سخنانی اعلام کرد که به بلژیک بازگشته است، جایی که بیشتر دوران تبعید هفت ساله خود را در آنجا گذرانده است. پوجدمون عصر جمعه گفت که پس از "چند روز بسیار سخت" به واترلو در نزدیکی بروکسل بازگشته است.

او اعلام کرد که "هزاران کیلومتر را در چند روز" طی کرده و اکنون باید "استراحت کند و نفس تازه کند". نزدیکان پوجدمون هم پیش از این عصر پنجشنبه اعلام کرده بودند که او اسپانیا را ترک کرده است.

در همین حال، یک قاضی اسپانیایی از دولت سوسیالیست پدرو سانچز نخست وزیر نوپای اسپانیا در مادرید و از پلیس خواست تا توضیح دهد که چگونه پوجدمون موفق شد روز پنجشنبه با وجود حضور گسترده نیروهای امنیتی در بارسلونا پس از سخنرانی در جمع هزاران نفر از هواداران خود از کشور فرار کند. با وجود تصویب قانون عفو جدایی طلبان توسط دولت سانچز اما هنوز حکم بازداشت پوجدمون به دلیل اختلاس از بودجه عمومی وجود دارد.

پوجدمون به مناسبت انتخاب رئیس جدید منطقه کاتالونیا به بارسلونا سفر کرد. سالوادور ایلا سوسیالیست روز پنجشنبه برای این مسئولیت انتخاب شد و او اولین سیاستمداری در کاتالونیا از سال 2010 است که به دنبال استقلال این منطقه ثروتمند در شمال شرقی اسپانیا نیست.

سفر پوجدمون جدایی طلب به اسپانیا در حال حاضر بسیاری از مقامات در این کشور را به دردسر انداخته است. در سایه این اتفاق نخست وزیر سانچز ممکن است اکثریت خود را از دست بدهد و پلیس باید توضیح دهد که چرا نتوانست کاتالانی را که با حکم بازداشت تحت تعقیب بود دستگیر کند.

پلیس اسپانیا البته همچنان به جستجوی کارلس پوجدمون، رهبر جدایی‌طلبان کاتالونیا ادامه می‌دهد. ادوارد سالنت، رئیس پلیس کاتالونیا، اظهارات حزبش و وکیل وی مبنی بر اینکه پوجدمون دیگر در این کشور نیست را باور نمی کند.

علاوه بر پلیس کاتالونیا، پلیس مرزی اسپانیا نیز در جریان این اتفاقات مورد انتقاد قرار گرفته است. پابلو لارنا، قاضی دادگاه عالی اسپانیا از وزارت کشور در مورد چگونگی فرار پوجدمون از مرز توضیح خواست.

سالنت تأیید کرد که پلیس در برنامه ریزی خود فرض کرده بود که پوجدمون - همانطور که بارها اعلام کرده بود - مستقیماً در روز پنجشنبه به پارلمان خواهد رفت. به همین دلیل نیروهای پلیس مناسب در آنجا مستقر شدند. سالنت گفت: به نظر راحت‌ترین مکان برای دستگیری اینجا بود.

اما در واقع، پوجدمون یک سخنرانی کوتاه در یک صحنه در مقابل طاق پیروزی، که تنها چند صد متر با پارلمان فاصله دارد، ایراد کرد. طرفداران او سپس به پارلمان رفتند، اما پوجدمون این کار را نکرد. او توسط امدادگران پشت صحنه به وسیله نقلیه منتقل شد و از آنجا دور شد.

سالنت گفت: همه چیز خیلی سریع اتفاق افتاد و مقامات ما به دلیل وجود دیواری از مردم نتوانستند مداخله کنند. دو افسر پلیس به پوجدمون کمک کردند که بعداً دستگیر شدند.

در این شرایط فشار ها بر پدرو سانچز، نخست وزیر اسپانیا نیز در حال افزایش است. آلبرتو نونیز فیجو، رهبر مخالفان، از سانچز خواست تعطیلات تابستانی خود را کوتاه کند و توضیح دهد که چرا پوجدمون، که با حکم بازداشت تحت تعقیب بود، با وجود حضور گسترده پلیس توانست سخنرانی کند.

حزب جدایی طلب یونتس اسپانیا به رهبری پوجدمون هم اعلام کرد که همکاری با دولت اقلیت سانچز را مورد ارزیابی مجدد قرار خواهد داد. نخست وزیر برای کسب اکثریت در پارلمان ملی مادرید به آرای این حزب وابسته است.

پوجدمون پیش از این رئیس منطقه‌ای کاتالونیا، منطقه اقتصادی قوی در شمال شرقی اسپانیا بود. او نقش کلیدی در همه پرسی استقلال که در اکتبر 2017 با وجود ممنوعیت توسط دولت مرکزی اسپانیا برگزار شد، ایفا کرد. وی پس از آن با فرار به بلژیک، از دستگیری اجتناب کرد.

به عنوان شرط دریافت حمایت از یونتس در پارلمان مادرید، سانچز قانون عفو جدایی طلبان را با وجود مخالفت های فراوان ​​ تصویب کرد که این روند قانونی علیه صدها جدایی طلب را متوقف کرد. پوجدمون نیز باید از این موضوع سود می برد. با این حال، دادگاه عالی اسپانیا حکم داد که همه اتهامات علیه پوجدمون با قانون عفو ​​لغو نشده و حکم بازداشت وی همچنان پابرجا ماند.

وی همچنین متهم است که در رابطه با همه پرسی استقلال، به جای پرداخت هزینه از جیب خود، با تامین مالی اهداف سیاسی غیرقانونی خود از بودجه عمومی به نفع خود اختلاس کرده است. بنابراین با وجود این عفو، هنوز حکم بازداشت پوجدمون وجود دارد.

رسانه‌های محلی بعد از ناپدید شدن "کارلس پوجدمون"، رهبر جدایی طلبان کاتالونیا بعد از بازگشت به اسپانیا از متهم شدن یک افسر پلیس این کشور به فراری دادن او خبر دادند.

دولت اسپانیا سرانجام در ماه می قانون عفو ​​جدایی طلبان کاتالونیا را تصویب کرد. پس از تلاش منطقه کاتالونیا برای جدایی در سال 2017، حدود 400 فعال از عواقب قانونی این پرونده آزاد شدند. با این قطعنامه، پدرو سانچز، نخست وزیر اسپانیا حمایت هواداران استقلال را برای حکومت کردن به دست آورد. اما پوجدمون متعاقبا از این مقررات مستثنی شد و دیوان عالی عفو او را لغو کرد.

پوجدمون در سخنرانی روز گذشته خود ضمن اشاره به مبارزه خود برای استقلال کاتالونیا از اسپانیا گفت: امروز اینجا آمدم تا یادآوری کنم که ما هنوز اینجا هستیم زیرا حق تسلیم شدن نداریم.

اوایل این هفته، رهبر سابق جدایی‌طلبان کاتالونیا اعلام کرده بود که قصد دارد به اسپانیا بازگردد و در جلسه پارلمان کاتالونیا شرکت کند تا از رأی‌گیری درباره دولت جدید این منطقه خودمختار به ریاست سالوادور ایلا که مخالف جدایی کاتالونیا است جلوگیری کند.

با این همه روز گذشته "سالوادور ایلا" سوسیالیست به عنوان نخست وزیر کاتالونیا انتخاب شد. این مرد 58 ساله جدایی این منطقه ثروتمند در شمال شرقی اسپانیا را رد می کند.

انتهای پیام/