تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : استان‌ها
لینک : econews.ir/5x3743894
شناسه : 3743894
تاریخ :
ارسال ۳ پرونده خراسان جنوبی برای ثبت عنوان دهکده‌ جهانی گردشگری اقتصاد ایران: بیرجند- مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان جنوبی از ارسال پرونده سه روستای استان، به منظور کاندیداتوری روستاهای جهانی در سال ۲۰۲۵ به وزارت میراث‌فرهنگی خبر داد.

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

به گزارش خبرنگار مهر، هادی شاه‌وردی صبح شنبه در جمع خبرنگاران گفت: پرونده ۳ روستای افین، خور و چنشت تهیه و تدوین شد و در مسیر کاندیداتوری روستاهای جهانی ایران قرار گرفت.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان جنوبی افزود: روستاهای متعددی در استان قابلیت طرح در سطح جهانی را دارند اما با توجه به محدودیت در انتخاب سه روستا و به دلیل ویژگی‌های منحصر به فرد روستاهای منتخب مانند بافت روستایی، دسترس‌پذیری، راه دسترسی، قابلیت‌های فرهنگی، تاریخی و طبیعی، زنجیره ارزش، پایداری اقتصادی و … این سه روستا از استان، انتخاب و معرفی شده‌اند.

وی ادامه داد: از طرفی یکی از موارد مهم در ثبت پرونده این روستاها داستان و روایت هر روستا و همچنین خلاقیت انجام گرفته در جهت توسعه پایدار آنها بوده است که از مهم‌ترین معیارهای خلاقیت در روستای افین، گردشگری کشاورزی و پایلوت زرشک بی‌دانه دنیا، روستای خور به عنوان دبیرخانه گوهر سنگ استان و روستای چنشت به عنوان سرزمین رنگ‌ها با آداب و رسوم کهن عروسی بوده است.

شاه‌وردی بیان کرد: طرح روستاهای هدف گردشگری در سطح ملی و جهانی موجب رونق گردشگری استان و توسعه محلی می‌شود و انتظار می‌رود دستگاه‌های متولی در راستای توسعه زیرساخت‌های این روستاها همکاری لازم را داشته باشند.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان جنوبی گفت: پرونده‌های روستاهای جهانی ۲۰۲۵ که فرآیند انتخاب نهایی آن در میز ملی گردشگری وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی انجام می‌شود، در اردیبهشت سال ۱۴۰۴ به سازمان گردشگری ملل متحد ارسال خواهد شد.

وی خاطرنشان کرد: ۸ روستای اصفهک استان خراسان جنوبی، ابیانه استان اصفهان، کندلوس استان مازندران، بیشه استان لرستان، میمند استان کرمان، فهرج استان یزد، پالنگان استان کردستان و قلعه بالا استان سمنان، برای رقابت جهانی سال ۲۰۲۴ انتخاب و به سازمان گردشگری ملل متحد ارسال شده‌اند.

شاه وردی گفت: نتایج آن احتمالاً در آبان ماه ۱۴۰۳ اعلام خواهد شد و امیدواریم روستای اصفهک به عنوان روستای جهانی گردشگری انتخاب شود.