تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : توریسم و گردشگری
لینک : econews.ir/5x3743881
شناسه : 3743881
تاریخ :
سازمان‌ها چگونه کودکستان تأسیس کنند؟ اقتصاد ایران: رئیس سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک درباره نحوه اعطای مجوز تأسیس کودکستان و برخورد با تخلفات شهریه‌ای کودکستان‌ها توسط سازمان تعزیرات توضیحاتی داد.

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

- اخبار اجتماعی -

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم، مجتبی همتی‌فر در پاسخ به پرسش خبرنگار تسنیم درباره مسیر دشوار اعطای مجوز به سازمان‌ها برای تأسیس مهدکودک اظهار کرد: شهید رییسی در نیمه دوم سال گذشته در افتتاح بیمارستان شهریار تاکید کردند که باید در همه ادارات مهدکودک راه‌اندازی شود و بسیاری از ادارات به این سمت سوق پیدا کردند.

رئیس سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک درباره روند اعطای مجوز به دستگاه‌ها ادامه داد: بر اساس قانون حمایت از خانواده  و جوانی جمعیت، ادارات و دستگاه‌های مشمول باید از طریق خرید خدمت یا مشارکت با بخش خصوصی به راه‌اندازی مهدکودک اقدام کنند و قانون به تأسیس مهدکودک توسط خود نهاد اشاره نکرده است.

وی ادامه داد: سه روش برای راه‌اندازی کودکستان وجود دارد. نخست مجموعه مراکز مجاز که طبق عرف منطقه یا میانگین منطقه شهریه دریافت می‌کنند برای خرید خدمت در سامانه کودکستان‌یاب معرفی می‌شوند. دوم، استفاده از روش مشارکت است یعنی برخی از دستگاه‌ها مکانی را که پیشتر به عنوان مهدکودک بوده تجهیز کرده‌اند و ما مراکز مجاز را برای ارائه خدمات به آنها معرفی می‌کنیم. سوم، اگر نهاد حقوقی و دستگاهی اصرار بر راه اندازی کودکستان داشته باشد در این حالت باید از الگوی مجوز حقوقی استفاده و نماینده حقوقی خود را معرفی کنند تا در اسرع وقت مجوز برای آنها صادر شود؛ با مراجعی که صلاحیت‌ها را بررسی می‌کنند، رایزنی شده است تا در طول یک هفته درخواست را بررسی و مجوز را صادر کنند.

همتی فر ادامه داد: گاهی نهادها در معرفی نماینده حقوقی اشتباه می‌کنند به عنوان مثال مدیرعامل شرکت را به عنوان نماینده حقوقی معرفی می‌کنند که اصلاً فرصت رسیدگی به موضوع را ندارد.

رئیس سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک با بیان اینکه حدود یک ماه قبل نشستی با حضور همه نهادهای حقوقی دولتی، حاکمیتی، عمومی و غیردولتی که تقاضای دریافت مجوز تأسیس مهدکودک دارند، برگزار شد، گفت: شرایط برای آنها توضیح داده شود و مسیر کارشان در حال پیگیری است.

چگونه با تخلفات کودکستان‌ها برخورد می‌شود؟

وی همچنین در پاسخ به پرسش خبرنگاری دیگر درباره شهریه غیرمتعارف برخی کودکستان‌ها گفت: در بررسی‌های انجام شده توسط سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک به این موضوعات پرداخته می‌شود که شهریه کودکستان به چه میزان واقعی است و چقدر از این شهریه مربوط به هزینه پایه و خدمات توافق شده است.

وی افزود: گاهی والدین با کودکستان قرارداد منعقد نکرده و شهریه را بدون قرارداد و به شکل غیررسمی پرداخت می‌کنند در این وضعیت، تخلفات شهریه قابل پیگیری و برخورد نیست.

رئیس سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک ادامه داد: باید مشخص شود شهریه اضافه بابت کدام خدمات است، سرویس، بسته‌های یادگیری یا خدمات جانبی. اگر بابت خدمات پایه شهریه بیشتری دریافت کنند طبق آیین‌نامه، با جریمه نقدی و غیر نقدی و سایر مجازات‌هایی که در آیین نامه تعیین شده است با آنها برخورد می‌شود.

همتی فر درباره نحوه نظارت بر کودکستان‌ها گفت: در شیوه‌نامه سال‌های قبل نظارت میدانی تعیین شده بود و دغدغه همه مدیران کل آموزش و پرورش ساماندهی آن بود، مطابق گزارش‌های ارائه شده به استان‌ها یا گزارش‌های ثبت شده در سامانه شکوا، بازدیدهایی را از کودکستان‌ها خواهیم داشت و کودکستان‌های متخلف توسط کارشناسان مناطق، ادارات کل آموزش و پرورش یا گشت‌های تعزیرات مورد بررسی قرار می‌گیرند و بر اساس آیین‌نامه با آن‌ها برخورد می‌شود.

انتهای پیام/