تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : سبک زندگی
لینک : econews.ir/5x3743759
شناسه : 3743759
تاریخ :
چرا آمریکا دوباره دست به دامان آتش‌بس شد؟ اقتصاد ایران: همراهی آمریکا با قطر و مصر در صدور بیانیه درخواست از سرگیری مذاکرات آتش بس در غزه، در حالی صورت می‌گیرد که سران دموکرات و جمهوریخواه آمریکا اخیرا در کنگره اظهارات جنگ افروزانه و جنایتکارانه نتانیاهو را با تشویق‌های بی امانشان تایید کردند، و این موضوع چند نکته اساسی را روشن می‌سازد.

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

خبرآنلاین: حملات وحشیانه رژم صهیونیستی به غزه و کشتار غیر نظامیان از جمله بمباران مدارس و مراکز امن و آواره سازی صدها هزار نفر در حالی ادامه دارد که به ناگاه با صدور بیانیه‌ای سران سه کشور آمریکا، مصر و قطر، در بیانیه‌ای مشترک خواستار از سرگیری مذاکرات برای اتش بس در غزه شدند.

جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا، عبدالفتاح سیسی، رئیس جمهور مصر و شیخ تمیم بن حمد آل ثانی، امیر قطر در بیانیه‌ای مشترک که شامگاه پنجشنبه ۱۸مرداد (۸ اوت) منتشر شد، از اسرائیل و حماس خواستند که پنجشنبه آینده، ۲۵ مرداد (۱۵ اوت) مذاکرات آتش‌بس غزه را در دوحه یا قاهره از سر بگیرند. آمریکا، مصر و قطر به عنوان کشورهای میانجی‌ در بیانیه مشترک خود مدعی شدند: «چارچوب توافقنامه روشن شده و فقط جزئیات اجرای آن باقی مانده است».

نکته جالب توجه آنکه پس از این بیانیه دفتر بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل بلافاصله در واکنش به این درخواست اعلام کرد که هیاتی را به مذاکرات اعزام می‌کند. از سوی دیگر همزمان  شبکه خبری اماراتی «اسکای نیوزعربی» مدعی شد که آمریکا با درخواست جنبش حماس برای آزادی «مروان‌البرغوثی» از رهبران جنبش فتح از سوی رژیم صهیونیستی به عنوان یکی از پیش‌شرط‌های توافق آتش‌بس در نوار غزه، موافقت‌کرده‌ است. همچنین کانال ۱۲ تلویزیون رژیم صهیونیستی اعلام کرد که فشارهای آمریکا دلیل موافقت «بنیامین نتانیاهو» نخست وزیر این رژیم با از سرگیری مذاکرات با جنبش مقاومت اسلامی فلسطین (حماس) است.

اتخاذ چنین رویکرد صلح‌طلبانه‌ای از سوی آمریکا در حالی صورت می‌گیرد که سران دموکرات و جمهوریخواه آمریکا اخیرا در کنگره اظهارات جنگ افروزانه و جنایتکارانه نتانیاهو را با تشویق‌های بی امانشان تایید کردند، و این موضوع چند نکته اساسی قابل توجه را روشن می‌سازد.

نخست آنکه رژیم صهیونیستی با حمایت کامل آمریکا در حالی با نقض حریم ایران و قوانین بین‌المللی اسماعیل هنیه رهبر دفتر سیاسی حماس را در تهران با اقدامی تروریستی به شهادت رساند که انتخاب السنوار مغز متفکر طوفان الاقصی از سوی حماس به عنوان جانشین هنیه، تمام توهمات و تخیلات صهیونیست‌ها و حامیانشان را مبنی بر تضعیف حماس و کاهش رویکرد مقاومتی آن بر باد داد. انتخاب سنوار نشان داد که سیاست ترور شکست خورده است و با هر تروری مقاومت قدرتمندتر خواهد ایستاد. بر این اساس می‌توان گفت که رویکرد آمریکایی‌ها به مذاکرات نه اقدامی داوطلبانه و صلح خواهانه بلکه برگرفته از اجباری است که مقاومت فلسطین با انتخاب سنوار و افزایش عملیات‌های علیه رژیم صهیونیستی به طرف‌های مقابل تحمیل کرده است. لذا طرح دوباره آتش‌بس را می‌توان نشانه شکست قطعی اهداف ترور شهید هنیه دانست.

دوم آنکه کارنامه ۱۰ ماه جنگ غزه نشان می‌دهد که آمریکایی‌ها هر زمان رژیم صهیونیستی با شکست‌های سنگین در میدان مواجه می‌شوند و در مجامع جهانی انزوای آنها بیشتر می‌گردد و البته هزینه‌های رسوایی حمایت از رژیم صهیونیستی برای آمریکا شدت می‌گیرد، ادعای از سرگیری آتش بس ابزاری برای رهایی صهیونیست‌ها و آمریکا از زیر فشارها می شود. در حالی ترور شهید هنیه موج گسترده انزجار از رژیم صهیونیستی را به همراه داشته و حتی ترکیه به جمع حامیان آفریقای جنوبی در دادگاه لاهه علیه رژیم صهیونیستی پیوسته، از سویی نیز اعتراض‌های داخلی به سران کاخ سفید از جمله هریس نامزد دموکرات‌ها برای انتخابات به دلیل حمایت از رژیم صهیونیستی افزایش یافته، سران آمریکا با ادعای حمایت از اتش بس به دنبال فریب افکار عمومی می‌باشند.

 این رویکرد تبلیغاتی زمانی آشکارتر می‌شود که دولتمردان آمریکا حاضر به اجرای ابتدایی ترین اصول مذاکرات یعنی فشار بر رژیم صهیونیستی جهت توقف نسل‌کشی در غزه و امدادرسانی به دو میلیون آواره و گرسنه ساکن این منطقه نمی‌باشد چنانکه فیل گوردون مشاور امنیت ملی کامالا هریس، نامزد دموکرات ریاست جمهوری آمریکا و معاون جو بایدن رئیس جمهور این کشور اعلام کرد که وی از توقف انتقال تسلیحات به اسرائیل در بحبوحه جنگ با غزه حمایت نمی کند.وی افزود که هریس همیشه متعهد به حفاظت از اسرائیل خواهد بود. در همین حال آستین وزیر دفاع آمریکا نیز از اعزام ناوهای جنگی و جنگنده‌ها به منطقه در حمایت از این رژیم سخن گفته و فرمانده سنتکام نیز در یک هفته دو بار به سرزمین‌های اشغالی سفر کرده است. مجموع این رفتارها بی صداقتی دوباره و سیاسی کاری آمریکایی‌ها در قبال آتش‌بس را آشکار می‌سازد.

سوم آنکه تقارن ادعای مذاکراتی آمریکا و برخی کشورهای عربی با شدت گرفتن پاسخگو ساختن رژیم صهیونیستی توسط ایران به دلیل ترور شهید هنیه، حزب الله به دلیل ترور فرماندهانش، یمنی‌ها به دلیل کشتار الحدیده، ابهام در صداقت رفتاری آمریکایی‌ها را بیش از پیش افزایش می‌دهد. هر چند که جمهوری اسلامی ایران همواره بر راهکار سیاسی جهت پایان نسل‌کشی در غزه تاکید داشته و در این راستا نیز رایزنی‌های گسترده‌ای با سایر کشورها داشته و حتی شهید امیر عبداللهیان در مقام وزیر امور خارجه در نشست‌های سازمان ملل، سازمان همکاری اسلامی و پس از او علی باقری سرپرست وزارت امور خارجه در نشست‌ها و مجامع مختلف جهانی و رایزنی با مقاومات کشورها از سراسر جهان، بر لزوم پایان کشتارها و برقراری آتش بس و امداد رسانی به غزه تاکید کرده‌اند اما این به دان معنا نیست که ایران از حق قانونی خود در پاسخگو ساختن رژیم صهیونیستی به دلیل ترور شهید هنیه و نقض حریم خویش کوتاه بیاید. سران و مقامات ارشد بسیاری از کشورهای جهان در گفت و گو با مقامات ارشد ایرانی از جمله رئیس جمهور پزشکیان، بر حق ایران برای پاسخ به تروریسم دولتی صهیونیستی تاکید کرده‌اند چنانکه حاضران در نشست سرپرست وزارت امور خارجه با سفرای  دیگر کشورها، جنبش عدم تعهد با صدور بیانیه، سازمان همکاری اسلامی در بیانیه پایانی نشست فوق العاده خود درباره ترور شهید هنیه، ضمن محکوم سازی نقض حریم ایران و ترور شهید هنیه توسط صهیونیست‌ها، بر حقانیت بین‌المللی ایران برای انتقام گیری از رژیم صهیونیستی تاکید و آن را اقدامی در جهت صلح و امنیت منطقه و جهان دانسته‌اند.

بر این اساس می‌توان گفت که اگر آمریکایی‌ها تصور می‌کنند که با ادعای مذاکرات آتش بس می‌توانند ایران و جبهه مقاومت را برای کنار نهادن حق قانونی انتقام از رژیم صهیونیستی و حامیانش در تنگنا قرار دهند، اشتباه محاسباتی دیگری را صورت داده‌اند چنانکه پرونده آتش‌بس و پاسخگو کردن رژیم صهیونیستی به دلیل جنایاتش دو پرونده کاملا مجزا بوده و ایران و مقاومت در عین حمایت از آتش بس واقعی که تامین کننده حقوق ملت فلسطین و پایان جنایات رژیم صهیونیستی باشد از حق مسلم خویش در گرفتن انتقام خون شهید هنیه، فرماندهان مقاومت و قربانیان جنایات رژیم صهیونیستی در یمن نخواهند گذشت و این رژیم و حامیانش باید تاوان حماقت‌هایشان را بپردازند.