تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : راهنمای خرید
لینک : econews.ir/5x3743758
شناسه : 3743758
تاریخ :
کارزار «مطالبه رفع فیلترینگ فوری اینترنت از دولت دکتر پزشکیان» کلید خورد اقتصاد ایران: از متن این کارزار: «سیاست منفعلانه، مخرب و بی‌حاصل فیلترینگ اینترنت را با قید فوریت تغییر داده و دستور رفع فیلتر پلتفرم‌های پرکاربرد را صادر فرمایید.»

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

برداشته شدن فیلترینگ پلتفرم‌های پرکاربرد یکی از انتظاراتی است که جامعه از دولت چهاردهم دارد. این مطالبه به‌ویژه زمانی عمومی‌تر و جدی‌تر شده که مردم در جریان مناظره‌های ریاست‌جمهوری شاهد دفاع رئیس‌جمهور منتخب از آزادی اینترنت و وعده او برای مقابله با فیلترینگ و بساط فیلترشکن و فیلترشکن‌فروشی بودند.

مسعود پزشکیان درباره اینترنت چه وعده‌هایی داد؟
مسعود پزشکیان درباره اینترنت چه وعده‌هایی داد؟
مطالعه '4

ضرورت برداشته شدن فیلترینگ و محدودیت‌های اینترنتی زمانی پررنگ‌تر می‌شود که بی‌تأثیر بودن فیلترینگ پلتفرم‌ها در میزان حضور و استفاده مردم از پلتفرم‌های فیلترشده را می‌بینیم. اینکه در آمارهای مختلف از جمله سومین گزارش انجمن تجارت الکترونیک تهران درباره وضعیت اینترنت کشور اشاره می‌شود که استفاده از فیلترشکن‌ها سه برابر شده است و آمارهایی هم می‌گویند بیش از ۸۰ درصد کاربران از فیلترشکن استفاده می‌کنند، همگی نشان می‌دهند که سیاست فیلترینگ اگر با هدف کاهش دسترسی مردم به پلتفرم‌های محدودشده بوده، عملاً شکست خورده است.

ثمره این سیاست شکست‌خورده در حال حاضر چیزی نیست جز کاهش سرعت و کیفیت اینترنت در نتیجه استفاده از فیلترشکن‌ها، به خطر افتادن امنیت دستگاه‌های کاربران، افزایش هزینه کاربران به دلیل اجبار به هزینه کردن برای استفاده از فیلترشکن‌ها و ایجاد یک بازار ناامن با گردش مالی بالا برای کاسبان فیلترینگ.

همه این دلایل منجر به آن می‌شود که حالا در نزدیکی دو ساله شدن موج اخیر فیلترینگ و محدودیت‌های اینترنتی یک مطالبه جدی عمومی از دولتی که به‌زودی کابینه‌اش تشکیل می‌شود و کارش را رسماً آغاز می‌کند، برداشته شدن فیلترینگ، به‌ویژه رفع فیلتر پلتفرم‌های پرکاربرد، باشد.

همین موضوع باعث راه‌اندازی کازاری با عنوان «مطالبه رفع فیلترینگ فوری اینترنت از دولت دکتر پزشکیان» شده است. در بخشی از متن این کارزار که با هشتگ «قفس اینترنت» به راه افتاده خطاب به مسعود پزشکیان، آمده است:

ما امضاکنندگان این کارزار صریحاً از جنابعالی می‌خواهیم تا مطابق وعده‌های انتخاباتی خود سیاست منفعلانه، مخرب و بی‌حاصل فیلترینگ اینترنت را با قید فوریت تغییر داده و دستور رفع فیلتر پلتفرم‌های پرکاربرد بین‌المللی از جمله گوگل‌پلی، اینستاگرام، تلگرام، یوتیوب، توییتر، فیسبوک، واتساپ، توییچ و غیره را صادر فرمایید.
- از متن کارزار مطالبه رفع فیلترینگ فوری اینترنت از دولت دکتر پزشکیان

نویسندگان این کارزار مدعی شده‌اند که پزشکیان به‌عنوان رئیس جمهور، رئیس شورای عالی فضای مجازی، رئیس شورای عالی امنیت ملی و دولت که ۶ کرسی از ۱۲ کرسی کارگروه تعیین مصادیق محتوای مجرمانه (کمیته فیلترینگ) را دارد و با تعیین ریاست شورای امنیت کشور اختیارات کافی برای تصمیم به بازگرداندن حق دسترسی آزاد شهروندان ایران به اینترنت را دارد و با اراده‌ای محکم می‌تواند درهای قفس فیلترینگ را باز کند.

در بخش پایانی متن این کارزار نیز آمده است: «امروز بیش از ۸۳ درصد کاربران ایرانی از فیلترشکن استفاده می‌کنند و فیلترینگ هیچ نتیجه‌ای جز تحمیل هزینه مالی و روانی به شهروندان، ناامنی موبایل‌ها و شبکه، کاهش کیفیت و سرعت اینترنت، ضربه به اقتصاد دیجیتال، کمرنگ کردن حضور بین‌المللی ایرانیان، تضعیف جایگاه زبان فارسی در اینترنت، عقب‌ماندگی تکنولوژیک مردم، افزایش شکاف دیجیتال و پر کردن جیب مافیای فروش فیلترشکن‌ها نداشته است.»

امضاکنندگان این کارزار همچنین اعلام کرده‌اند که «امروز مسئولان بالأخره پس از بیش از ۲۰ سال تلاش برای محدودسازی اینترنت، باید به این ادعای متخصصان رسیده باشند که فیلترینگ مطلق از نظر فنی ناممکن است. پس از شما مطالبه می‌کنیم در مقابل خسارت فاجعه‌بار این سیاست‌های اشتباه بایستید و این حق بدیهی شهروندان را به آن‌ها بازگردانید.»

کارزار «مطالبه رفع فیلترینگ فوری اینترنت از دولت دکتر پزشکیان» از ۱۸ مرداد ماه کار خود را آغاز کرده و تا امروز حدود ۷ هزار و ۷۰۰ نفر آن را امضا کرده‌اند. برای امضای این کارزار می‌توانید به این لینک مراجعه کنید.