تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : اقتصاد سلامت
لینک : econews.ir/5x3743731
شناسه : 3743731
تاریخ :
احتمال بارداری از طریق پرکوم (مایع پیش از انزال) وجود دارد؟ اقتصاد ایران: بر اساس گزارش انجمن بین المللی پزشکی جنسی (ISSM)، پرکوم، با نام دیگر مایع پیش از انزال، مایع شفافی است که وقتی مرد برانگیخته می شود قبل از انزال تولید می شود.

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

به گزارش سلامت نیوز به نقل از thebump، اطلاعات نادرست زیادی در مورد باردار شدن (یا به طور کلی جلوگیری از بارداری) وجود دارد و تشخیص واقعیت و افسانه دشوار است. یک سوال که زیاد مطرح می شود: آیا می توان از طریق پرکوم باردار شد؟ از دوستان خود بپرسید، احتمالاً پاسخ های متفاوتی دریافت خواهید کرد.

پرکوم (Precum) چیست؟

قبل از اینکه بخواهیم به این موضوع بپردازیم که آیا امکان باردار شدن از پرکوم وجود دارد یا خیر، اجازه دهید ابتدا مشخص کنیم که این مایع دقیقاً چیست. بر اساس گزارش انجمن بین المللی پزشکی جنسی (ISSM)، پرکوم، با نام دیگر پیش از انزال، مایع شفافی است که وقتی مرد برانگیخته می شود قبل از انزال تولید می شود. پرکوم توسط غدد bulbourethral (غدد Cowper) که در نزدیکی مجرای ادرار قرار دارند تولید می شود و می تواند از چند قطره تا یک قاشق چای خوری متغیر باشد. این ماده در طول رابطه جنسی به عنوان روان کننده عمل می کند و می تواند حرکت اسپرم را تسهیل کند.


آیا می توانید از طریق پرکوم باردار شوید؟

بله امکانش وجود دارد.

اگر آمیزش وجود داشته باشد و این مایع قبل از انزال وارد واژن شود، حتی با مقدار کمی اسپرم، احتمال باردار شدن وجود دارد.

تنها چیزی که برای باردار شدن نیاز دارید یک اسپرم است. با این حال، احتمال باردار شدن از پرکوم به دلایل زیادی نسبتاً کم است.


آیا پرکوم اسپرم دارد؟

بر خلاف مایع منی که می تواند تا 150 میلیون اسپرم در هر میلی لیتر داشته باشد و خود پرکم معمولاً حاوی اسپرم نیست اما اگر شریک زندگی شما قبل از رابطه جنسی انزال دارد، اسپرم زنده ای که ممکن است در آلت تناسلی باقی بماند می تواند راه خود را به داخل پرکوم پیدا کند.

تحقیقات زیادی در مورد این موضوع وجود ندارد، اما یک مطالعه کوچک منتشر شده در مجله Human Fertility نمونه های پیش از انزال 27 مرد را تجزیه و تحلیل کرد و دریافت که 41 درصد از نمونه های پرکوم حاوی اسپرم زنده بودند. از این نمونه ها، 37 درصد دارای اسپرمی بودند که به اندازه کافی قوی بود که به سمت تخمک شنا کند. مطالعه کوچک دیگری نشان داد که 17 درصد از نمونه های پرکوم گرفته شده از 42 مرد حاوی اسپرم زنده بودند.

احتمال بارداری از طریق پرکوم چقدر است؟

بنابراین چقدر احتمال بارداری از پرکوم وجود دارد؟ در حالی که تحقیقات نشان می دهد که پرکوم ممکن است گاهی اوقات حاوی اسپرم باشد، احتمال ورود آن به بدن در نقطه مناسب در چرخه قاعدگی (یعنی در زمان تخمک گذاری) بسیار کم است. علاوه بر این، هر اسپرم باقیمانده ای که به پرکوم راه پیدا کرده است به احتمال زیاد ضعیف و بی حرکت است.


چگونه می توانید از طریق پرکوم باردار شوید

انجمن بارداری آمریکا (APA) خاطرنشان می کند، هر زمان که مایعات انزالی (چه انزالی باشد یا پرکوم) با واژن تماس پیدا کند، احتمال بارداری وجود دارد. اگر سلول‌های اسپرمی در مایع قبل از انزال وجود داشته باشد و راه خود را به تخمک پیدا کرده و آن را بارور کند، ممکن است از نظر فنی بارداری رخ دهد. ( طبق APA به خاطر داشته باشید که اسپرم می تواند تا پنج روز در بدن یک زن زندگی کند)

احتمال بارداری به موارد زیر بستگی دارد:

  • سلول های اسپرم در پرکوم چقدر قوی هستند و توانایی آنها برای ورود به دهانه رحم چقدر است.
  • این که آیا زن در حال تخمک گذاری است یا در پنجره باروری خود است یا خیر (یعنی اگر تخمکی برای بارور کردن وجود دارد).
  • اینکه آیا روش‌های پیشگیری از بارداری دیگری استفاده می‌شود یا خیر.

در نهایت، در حالی که احتمال باردار شدن از پرکوم کم است، موارد بسیار نادری وجود دارد که احتمال باردار شدن را برای یک زن ممکن کند.اگر بارداری هدف شما نیست، همیشه بهترین کار استفاده از روش های پیشگیری از بارداری برای کاهش این خطر است.


چگونه می توانید از باردار شدن جلوگیری کنید

بهترین راه برای جلوگیری از باردار شدن - از پرکوم یا مایع منی - استفاده از روش های پیشگیری از بارداری است، و بسیاری از گزینه های کنترل بارداری در دسترس هستند. اگر متوجه می‌شوید که به‌طور منظم به روش‌های بیرون‌کشی آلت تناسلی برای پیشگیری از بارداری تکیه می‌کنید، به متخصص زنان خود مراجعه کنید تا درباره بهترین گزینه‌های پیشگیری از بارداری بیشتر بدانید.

با توجه به مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری (CDC)، برخی از گزینه های کنترل بارداری شامل موارد زیر است:

  • دیافراگم: که کلاه دهانه رحم نیز نامیده می شود، این روش مانع قبل از رابطه جنسی در داخل واژن قرار می گیرد و دهانه رحم را می پوشاند. شکل آن مانند یک فنجان است و به منظور جلوگیری از ورود اسپرم به دهانه رحم است.
  • کاندوم: کاندوم‌های مردانه معمولاً از لاتکس ساخته می‌شوند و روی آلت مرد قرار می‌گیرند و مانعی بین آن و واژن و همچنین هر اسپرمی که آزاد می‌شود ایجاد می‌کند.
  • قرص‌های خوراکی ضد بارداری: این قرص‌ها می‌توانند قرص‌های حاوی پروژسترون یا قرص‌های ترکیبی (با پروژسترون و استروژن) باشند. شما یک بسته 28 روزه جدید برای هر سیکل قاعدگی دریافت می کنید و باید قرص را در همان زمان روزانه مصرف کنید.
  • تزریق: که تزریق هورمون پروژسترون است که پزشکان هر سه ماه یکبار یا در باسن یا بازو انجام می دهند.
  • ایمپلنت: این یک میله نازک است که زیر پوست بازوی شما قرار می گیرد. در طی سه سال پروژسترون را در بدن آزاد می کند.
  • چسب پوستی: این چسب پوستی یا در قسمت تحتانی شکم، باسن یا قسمت بالایی بدن (نه روی سینه ها) پوشیده می شود، پروژسترون و استروژن را در جریان خون آزاد می کند. باید هر هفته به مدت سه هفته پچ خود را حذف کنید. (هفته چهارم در طول قاعدگی شما بدون پچ است.)
  • حلقه ضد بارداری واژینال: حلقه ای که پروژسترون و استروژن را آزاد می کند، در داخل واژن قرار می گیرد و به مدت سه هفته (هفته چهارم، برای دوره قاعدگی خارج می شود).
  • IUD : این ها دستگاه های T شکل کوچکی هستند که توسط یک پزشک در داخل رحم قرار می گیرند. یک گزینه هورمونی (LNG IUD) وجود دارد که روزانه مقدار کمی پروژسترون آزاد می کند و می تواند تا هشت سال در آن نگهداری شود. گزینه غیر هورمونی (IUD مسی) می تواند تا 10 سال در رحم بماند.

توجه به این نکته مهم است که بسیاری از این روش‌ها به هورمون‌ها (معمولاً استروژن و پروژسترون) تکیه می‌کنند که هر ماه مانع از رشد کامل تخمک می‌شوند و توانایی آن برای لقاح را مختل می‌کنند.

چه زمانی باید از پیشگیری از بارداری اورژانسی استفاده کرد؟

اگر نگران شانس بارداری خود از پرکوم هستید، استفاده از پیشگیری اضطراری بعد از بارداری ایده خوبی است. طبق گفته کالج آمریکایی متخصصان زنان و زایمان (ACOG) این کار از وقوع بارداری جلوگیری می کند و باید بلافاصله پس از رابطه جنسی محافظت نشده استفاده شود تا موثر باشد. البته اگر در حال حاضر باردار هستید، موثر نیست و اگر صبر کنید تا آن را مصرف کنید و سپس شروع به تخمک گذاری کنید، ممکن است موثر نباشد.

بیشتر پیشگیری از بارداری اضطراری به شکل قرصی به نام پلان B ارائه می شود که کاملاً ایمن و بدون نسخه در دسترس است. این قرص از آزاد شدن تخمک توسط تخمدان جلوگیری می‌کند. با این حال، از دوزهای بالایی از هورمون ها استفاده می کند و نباید به طور مداوم به عنوان روشی برای کنترل بارداری استفاده شود. به گفته ACOG، کاشت یک دستگاه داخل رحمی مسی (معروف به IUD ParaGard) نیز می تواند به عنوان پیشگیری از بارداری اضطراری عمل کند.

هر دو گزینه معمولاً در عرض پنج روز پس از رابطه جنسی محافظت نشده قابل استفاده هستند. البته، اقدام زودتر به این معنی است که زمان کمتری برای تخمک گذاری بالقوه وجود دارد که احتمال جلوگیری از بارداری را به طور کلی افزایش می دهد. اگر ظرف 24 ساعت پس از مقاربت مصرف شود، بهترین نتیجه را دارد. اگر اسپرم تخمک را قبل از مصرف اورژانس پیشگیری از بارداری بارور کند، برای جلوگیری از بارداری موثر نخواهد بود. پیشگیری از بارداری اورژانسی گزینه خوبی است، اما نه به اندازه مصرف منظم کنترل بارداری یا استفاده از کاندوم.


چه زمانی تست بارداری انجام دهیم؟

اگر اخیراً از روش بیرون کشیدن آلت تناسلی استفاده کرده اید و نگران باردار شدن از پرکوم هستید، ممکن است بخواهید آزمایش بارداری انجام دهید.

آزمایش‌های بارداری وجود گنادوتروپین جفتی انسانی (hCG) را بررسی می‌کنند و برخی از آزمایش‌های ادرار در خانه می‌توانند حاملگی را تا شش روز قبل از قاعدگی شما تشخیص دهند. با این حال، آنها پس از یک دوره از دست رفته یا حداقل 21 روز پس از رابطه جنسی محافظت نشده دقیق تر می شوند. اگر خیلی زود آزمایش بدهید، ممکن است آزمایش منفی و نادرست باشد.

همچنین ممکن است یک آزمایش خون در مطب پزشک انجام شود که به طور معمول می تواند حاملگی را چند روز قبل از آزمایش ادرار تشخیص دهد. با پزشک متخصص زنان و زایمان خود تماس بگیرید و نتایج آزمایش را حدود هشت هفته پس از قاعدگی از دست رفته تأیید کنید.

در نهایت، اگر نگران باردار شدن از پرکوم هستید، بهترین کاری که می توانید انجام دهید این است که رابطه جنسی ایمن داشته باشید. با پزشک خود تماس بگیرید تا بفهمید کدام روش پیشگیری از بارداری برای شما مناسب است.

آیا راه هایی برای جلوگیری از تماس با پرکوم وجود دارد؟

متأسفانه هیچ راهی برای جلوگیری از پرکوم وجود ندارد. همانطور که گفته شد، ترشح این مایع غیرارادی است، به این معنی که این یک بخش بیولوژیکی از رابطه جنسی است که مردان کنترلی بر آن ندارند. به‌علاوه، اکثر مردان حتی نمی‌دانند یا متوجه نمی‌شوند که پرکم را در زمان وقوع آن تخلیه می‌کنند.

آیا می توان از پرکوم در زمان تخمک گذاری باردار شد؟

اگر شروع به تخمک گذاری کرده اید و اسپرم در پرکوم وجود دارد، احتمال بارداری وجود دارد، به خصوص که یک تخمک برای لقاح در دسترس است. شانس شما بسیار کم است اما غیرممکن نیست. بهترین راه برای جلوگیری از بارداری استفاده از محافظ در حین مقاربت است.

آیا می توان از پرکوم در دوران قاعدگی باردار شد؟

باردار شدن در پریود با مایع منی و سلول های اسپرم بسیار غیرممکن است. چرا؟ معمولاً، اگر در طول قاعدگی خود رابطه جنسی محافظت نشده داشته باشید، معمولاً از حداقل هفت روز قبل تخمک گذاری خواهید داشت (البته، این ممکن است بسته به چرخه خاص شما متفاوت باشد) و بعید است که هیچ سلول اسپرمی تا این مدت زنده بماند.

آیا می توان با استفاده از روش ضد بارداری از پرکوم باردار شد؟

تا زمانی که از روش پیشگیری از بارداری به درستی استفاده می کنید، خواه این قرص، آی یو دی، کاندوم یا روش دیگر باشد، احتمال بارداری از پرکوم (یا حتی اسپرم) کم است.