تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : ورزش
لینک : econews.ir/5x3743626
شناسه : 3743626
تاریخ :
درخواست فدراسیون تیراندازی از دولت برای تیم ملی اقتصاد ایران: سرپرست کمیته تیم‌های ملی تیراندازی درخواست ویژه‌ای را از دولت برای حمایت از تیم ملی ارائه کرد.

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

یوسف آجرلو سرپرست کمیته تیم‌های ملی تیراندازی در گفت وگو با خبرنگار مهر درخصوص عملکرد ملی پوشان ایران در سی و سومین دوره بازیهای المپیک ۲۰۲۴ پاریس اظهار داشت: عملکرد تیم تیراندازی را در ۲ بعد کلی می توان ارزیابی کرد. ابتدا ما باید به این توجه کنیم که برای این رشته در این سال‌ها چقدر هزینه کردیم. وزارت ورزش چه میزان بودجه به این رشته اختصاص داده است. باید دید در حال حاضر ورزش تیراندازی چه جایگاهی در دنیا دارد. این رشته در شرایط فعلی تبدیل به ورزش کشورهای جهان اولی شده است.

وی افزود: در همین المپیک تمام مدال‌های طلا را کشورهای کره، فرانسه، ایتالیا، آمریکا، چین و سوئیس درو کردند. آیا ما آن بودجه لازم را به این رشته اختصاص دادیم. تیراندازی یک رشته تجهیزات محور و مصرفی است بنابراین فعالیت در آن آنهم در سطح قهرمانی بسیار گران تمام می‌شود. حرف من این نیست که بودجه کم است یا زیاد چون این موضوع دیگر بستگی به میزان بودجه‌ای دارد که وزارت از دولت دریافت می‌کند. اکثر ورزشکاران ما خودشان این روزها تجهیزات مورد نیازشان را تامین می‌کنند و این یک فشار خیلی سنگینی به ملی پوشان و خانواده آنها تحمیل کرده است.

این کارشناس تیراندازی در ادامه در واکنش به اینکه بهتر نیست فدراسیون به دنبال اسپانسر شخصی باشد تا اینکه صرفا بخواهد به بودجه اندک دولت چشم بدوزد؟ عنوان کرد: در این خصوص نمی‌شود گفت فدراسیون کوتاهی کرده است همین الان برای مثال فوتبال ما تمام اسپانسرهایش دولتی است. تمام شرکت‌های صنعتی ما به فوتبال پول می‌دهند چرا این شرکت‌های صنعتی را دولت موظف نمی‌کند برای سایر رشته‌ها هزینه کند؟ یکی از دلایل عمده برای عدم نتیجه گیری برخی رشته‌ها و مخصوصا ورزش‌هایی مانند تیراندازی که تجهیزات محور است نداشتن همین بودجه کافیست. ورزش در دنیا گران است برای همین همه جا اکثرا پای منابع دولتی در میان است. هند اگر مدال می‌گیرد بخاطر این است که شرکت گاز هند اسپانسرش است و یا اسپانسر کره شرکت مخابرات است.

درخواست فدراسیون تیراندازی از دولت برای تیم ملی

آجرلو ادامه داد: ما اگر به دنبال نتیجه هستیم باید بپذیریم که شرکت‌های دولتی موظف شوند در این ورزش‌ها سرمایه گذاری کنند. فدراسیون هزینه اردوها را می‌دهد که البته بخاطر هزینه زیاد و بودجه کم واقعا در شان ورزشکاران ما نیست. هزینه سفرها زیاد است. فدراسیون همین الان هم ۴۰ درصد هزینه‌ها را از طریق همین اسپانسرها تامین می‌کند اما واقعا جوابگو نیست.

سرپرست کمیته تیم‌های ملی تیراندازی خاطر نشان کرد: اگر واقعا دولت نیاید و حمایت نکند در المپیک‌های بعدی هم نتیجه نخواهیم گرفت. همین نتیجه‌ای هم که به دست آمد حاصل شهامت و جسارت خود ورزشکاران بوده است. من بشخصه از مسوولان فدراسیون تقاضا دارم که از طریق وزارت به مجلس و دولت فشار بیاورند تا شرکت‌های صنعتی که در فوتبال هزینه می‌کنند بخشی از این پول را هم به این مدل رشته‌ها اختصاص دهند تا ما اینطور شرمنده مردم نباشیم.

وی با بیان اینکه در المپیک پاریس بهتر از المپیک توکیو بودیم؛ گفت: من سالهاست در رشته تیراندازی فعالیت دارم و سمت‌های مختلفی داشتم معتقدم که این دوره عملکرد ما خیلی بهتر از المپیک ۲۰۲۰ توکیو بود. درست است رستمیان در توکیو آنهم در ماده ۱۰ متر جایگاه بهتری داشت ولی این مورد را فراموش نکنیم که او اینبار با تمرکز روی ۲۵ متر به فینال المپیک راه پیدا کرد. حضور در فینال آنهم در رشته تیراندازی کار کمی نیست.

این کارشناس تیراندازی تاکید کرد: در تفنگ هم نتایج به دست آمده خیلی بهتر از توکیو بود. شرمینه چهل امیرانی در مرحله مقدماتی بود و کمی با فینال فاصله داشت. محمد بیرانوند در تراپ با ۱۶ سال سن عملکرد قابل قبولی داشت. بیست و چهارمی او برای ما اندازه مدال ارزشمند است. تیراندازی پوست اندازی کرده و بازیکنان آن جوان شده اند. باید به همه آنها فرصت داد تا خودشان را نشان بدهند.