تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : استان‌ها
لینک : econews.ir/5x3743589
شناسه : 3743589
تاریخ :
قصور راه آهن مشکل حمل و نقل زائران پاکستانی را مضاعف کرده است اقتصاد ایران: زاهدان_ یک کارشناس راه آهن گفت:قصور راه آهن جمهوری اسلامی ایران، مشکل حمل و نقل زائران پاکستانی را مضاعف کرده است.

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

فرهاد عابدی در گفت‌وگو با خبرنگار مهر، افزود: آذر ماه سال ۹۷، طی یک تفاهم نامه سه جانبه میان راه آهن جمهوری اسلامی ایران، استانداری سیستان و بلوچستان و اتاق بازرگانی صنایع، معادن و کشاورزی، قرار بود که حدفاصل زاهدان به میرجاوه تا ایستگاه راه آهن میل ۷۲، راه آهن نرمال (خط ریلی) احداث شود تا ناوگان حمل و نقل ریلی بتوانند تا مرز ایران و پاکستان سیر کنند، اما شرکت راه آهن تاکنون به تعهدات خود عمل نکرده است.

وی ادامه داد: اعتبار این تفاهم نامه سه جانبه، ۳۶ ماه بوده و براساس آن راه آهن باید خط ترکیبی زاهدان به میرجاوه را به طول ۹۴ کیلومتر با بار محوری ۲۲/۵ تن احداث و پس از تکمیل، برنامه حرکت ناوگان ریلی مورد نظر از خط نرمال را اجرایی کند.

وی اضافه کرد: براساس مفاد این تفاهم نامه، استانداری سیستان و بلوچستان متعهد شده بود که با تمان ظرفیت نسبت به پیگیری و رفع مشکلات اجرایی و مالی در زمان احداث و در زمان بهره‌برداری با تعامل دستگاه‌های استان اقدام کند.

وی بیان کرد: اتاق بازرگانی صنایع، معادن و کشاورزی زاهدان نیز برای توسعه جابجایی میزان بار موجود، پس از اتمام و امکان بهره برداری از خط نرمال مسیر زاهدان _ میرجاوه در فاز اول نسبت به تأمین بار مورد نیاز و با ظرفیت حداقل یک رام قطار باری و در فاز دوم نسبت به افزایش رام قطارهای بعدی اهتمام ورزد.

این کارشناس حمل و نقل ادامه داد: یکی از مشکلات و معضلات زائران پاکستانی تا رسیدن به مرزهای غربی کشور، مسئله حمل و نقل است که همه ساله، مشکلات عدیده ای را به وجود می‌آورد.

وی خاطرنشان کرد: به دلیل اینکه فرمان اتوبوس‌های پاکستانی سمت راست خودرو واقع شده و برعکس خودروهای ایرانی است، بنابراین تردد این اتوبوس‌ها، به ویژه در حین سبقت، ضریب ایمنی سفرهای جاده‌ای را به حداقل می‌رساند و موجب سوانح متعدد جاده‌ای می‌شود.

وی تصریح کرد: در صورت احداث خط ریلی نرمال توسط راه آهن در مسیر زاهدان _ میرجاوه _ میل ۷۲، امکان جابه جایی تعداد زیاد مسافر توسط ناوگان حمل و نقل ریلی از مرز میرجاوه تا مرز شلمچه میسر می‌شود.

عابدی خاطرنشان کرد: مدیرکل فعلی و پیشین راه آهن جنوب شرق بارها وعده احداث خط نرمال زاهدان به میرجاوه را مطرح کرده‌اند، اما پس از گذشت حدود شش سال از انعقاد تفاهم نامه، این پروژه، حتی تجهیز کارگاه هم نشده است.

وی اضافه کرد: مصرف سوخت ناوگان ریلی نسبت به ناوگان جاده‌ای یک هفتم است، براین اساس، احداث این خط ریلی، باعث صرفه جویی در مصرف سوخت، افزایش میزان صادرات، ترانزیت و رشد اقتصادی می‌شود.

وی افزود: در صورتی که قطار مسافری میرجاوه به مرز شلمچه در ایام اربعین راه اندازی می‌شد، دیگر نیاز نبود که زائران شبه قاره امام حسین (ع) و مهمانان ایران در مرز میرجاوه معطل شده و در شهر زاهدان نیز با وجود مشکلات بهداشتی و غیره، آواره و اذیت شوند.

این کارشناس راه آهن در قالب سوالی گفت: چرا اداره کل راه آهن جنوب شرق کشور، نسبت به راه اندازی قطارهای مسافری زاهدان به مرز شلمچه اقدام نمی‌کند تا ترافیک و سوانح جاده‌ای کاهش پیدا کند؟

وی اضافه کرد: سال گذشته چند قطار محدود در ایستگاه راه آهن زاهدان به زائران امام حسین اختصاص پیدا کرد که پاسخگوی حجم زائران ایرانی و پاکستانی نبود.

وی مطرح کرد: پروژه راه آهن زاهدان به میرجاوه در سال ۹۷ با هزینه بسیار نازل می‌توانست اجرا شود، اما با توجه به تورم موجود، هزینه‌های اجرای این طرح در حال حاضر بسیار سرسام آور شده است و مسؤولان باید پاسخگوی این موضوع باشند.