تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : اقتصاد دانش بنیان
لینک : econews.ir/5x3743576
شناسه : 3743576
تاریخ :
تولید «کنتورهای پیشرفته برق» ایرانی با کیفیت نمونه اروپایی اقتصاد ایران: یک شرکت غزال دانش بنیان موفق به بومی سازی کنتورهای پیشرفته و نصب ۱۶ میلیون کنتور در ایران و سایر کشورها شده و قرار است امسال به کشورهای ونزوئلا، عمان، قزاقستان و تاجیکستان صادرات داشته باشد.

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

به گزارش خبرنگار مهر، شرکت دانش بنیان الکترونیک افزارآزما که به تازگی عنوان «غزال دانش بنیان» را از معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری دریافت کرده است، برای اولین بار در ایران موفق به طراحی و تولید بیش از ده‌ها نوع دستگاه‌های اندازه گیری الکترونیکی با کیفیتی مطابق با استانداردهای بین المللی شده است. آغاز فعالیت شرکت با طراحی و تولید دستگاه‌های اندازه گیری، آموزشی و تحقیقاتی برق، الکترونیک و مخابرات و تجهیزات کارگاه‌ها و آزمایشگاه‌های مختلف بصورت کلید در دست (Turnkey) بوده است. کلیه مراحل تحقیقات، طراحی، تولید مدارات، سخت افزار و نرم افزار و ساخت قطعات فلزی، پلاستیکی و بدنه دستگاه‌ها توسط این شرکت و توسط تجهیزات پیشرفته و سیستم‌های خودکار انجام می‌شود.

این شرکت در سال ۱۳۵۹ توسط عده‌ای از فارغ التحصیلان دانشکده برق دانشگاه صنعتی شریف در جهت خودکفایی صنعتی و آموزشی کشور تأسیس شد و با انجام تحقیقات، طراحی و تولید انواع دستگاه‌های آزمایشگاهی و اندازه گیری مورد نیاز دانشگاه‌ها و مراکز آموزش مهندسی و فنی حرفه‌ای کشور، شرکت مخابرات و وزارت نیرو موفق به رفع بخشی از نیاز کشور شد.

اشتغال زایی مستقیم برای ۶۰۰ متخصص ایرانی / ظرفیت تولید ۶ میلیون کنتور در سال

محمدعلی درازی مدیر بازاریابی توسعه صادرات شرکت دانش بنیان افراز آزما در گفتگو با خبرنگار مهر، ضمن اشاره به اینکه این شرکت دانش بنیان از سال ۱۳۸۰ وارد عرصه طراحی و تولید انواع کنتورهای دیجیتال پیشرفته برق شده است، اظهار کرد: با احداث کارخانه و خرید ماشین آلات با سرمایه گذاری بیش از ۸ هزار میلیارد ریال در حال حاضر موفق به ایجاد اشتغال مستقیم ۶۰۰ نفر و غیر مستقیم ۱۰۰ نفر و ظرفیت تولید ۶ میلیون کنتور در سال شده است.

درازی ادامه داد: این شرکت دانش بنیان با طراحی و انجام تحقیقات و بومی سازی تکنولوژی دستگاه‌های آموزشی، اندازه گیری برق و الکترونیک، کنتورهای دیجیتال پیشرفته و کنتورهای هوشمند و همچنین با ایجاد خطوط مختلف تولید و گسترش کارخانه در جهت ایجاد اشتغال، قطع وابستگی به خارج از کشور، صرفه جویی ارزی و ایجاد تکنولوژی در داخل کشور اقدام کرده است.

ایران صاحب دانش فنی ساخت کنتورهای هوشمند / تحت لیسانس تولید نمی‌کنیم

مدیر بازاریابی توسعه صادرات این شرکت دانش بنیان ادامه داد: تمام مراحل طراحی و ساخت قطعات فلزی و پلاستیکی، مدارات الکترونیک، سخت افزارها و نرم افزارها توسط واحدهای تحقیق و توسعه و تولید شرکت در محل کارخانه افزارآزما انجام می‌گیرد. تا کنون بیش از ۱۶ میلیون انواع کنتور برق از محصولات تولیدی این شرکت در ایران و سایر کشورها نصب شده است.

وی با اشاره به بومی سازی کنتورهای دیجیتال پیشرفته گفت: دانش فنی این محصول کاملاً مربوط به متخصصان ایرانی است و تحت لیسانس تولید نمی‌کنیم و یکی از نقاط مثبت این شرکت همین موضوع است. یک یا دو شرکت رقیب در کشور وجود دارند که آنها تحت لیسانس شرکت‌های چینی تولید می‌کنند و عملاً دانش فنی تولید این محصول را ندارند. همچنین تولید قطعات فلزی، پلاستیکی، مدار چاپی و مونتاژ آنها و همچنین مراحل تست مختلف قطعات ساخته شده و در نهایت محصول نهایی در محل کارخانه افزارآزما انجام می‌گیرد.

۸۰۰-۹۰۰ هزار کنتور دیجیتال پیشرفته به خارج از ایران صادر کرده ایم

این فعال دانش بنیان ضمن بیان این مطلب که از سال ۱۳۹۲ واحد بازاریابی خارجی شرکت را راه اندازی کرده ایم، تصریح کرد: تاکنون در ۲۵ کشور کار مارکتینگ و بازاریابی را با حضور در نمایشگاه‌ها و جلسات مختلف انجام داده ایم و ۸۰۰-۹۰۰ هزار کنتور پیشرفته به خارج از ایران صادر کرده ایم و همچنان به دنبال گسترش فاز صادراتی خود هستیم.

صادرات ۳ میلیون دلاری به افغانستان، عراق و سوریه

درازی ضمن اعلام اینکه سال گذشته حجم صادراتی محصولات این شرکت دانش بنیان ۳ میلیون دلار بوده است، گفت: تاکنون به کشورهای همسایه از جمله افغانستان، سوریه و عراق صادرات داشتیم و حدود ۳ یا ۴ کشور از جمله ونزوئلا، عمان، قزاقستان و تاجیکستان جزو مقاصد صادراتی ما در سال ۱۴۰۳ به شمار می‌روند. با بررسی‌هایی که در بازاریابی‌های خود در سایر کشورها انجام دادیم، مشخص شد که محصول ما از لحاظ مشخصات فنی و کیفیت در حد نمونه‌های آمریکایی و اروپایی است اما از لحاظ قیمتی در حد نمونه‌های آسیایی بوده و کاملاً این محصول پتانسیل صادراتی دارد.

مدیر بازاریابی توسعه صادرات این شرکت دانش بنیان بیان کرد: قبلاً کنتور بازار برق توسط یک شرکت مالزیایی تولید و در ایران به صورت انحصاری فروخته می‌شد که متخصصان ما موفق به بومی سازی این محصول شدند و توانستیم با یک پنجم قیمت نمونه شرکت مالزیایی و تقریباً با کارایی ۳ برابر کنتور را طراحی کنیم. در اولین مناقصه‌ای که شرکت کردیم، موفق شدیم و وزیر نیرو از شرکت ما به این دلیل که توانستیم این محصول را با این اختلاف قیمت و کیفیت، بومی سازی و در بازار ایران عرضه کنیم، تقدیر کرد.

به گزارش مهر، غزال‌های دانش بنیان، شرکت‌هایی هستند که متوسط رشد سالیانه ۵۰ درصد در پنج سال اخیر داشته باشند، استمرار فروش دانش‌بنیان طی این پنج سال به میزان حداقل ۳۰ درصد از کل فروش باشد، از رشد سالیانه ۲۰ درصد در ایجاد اشتغال برخوردار بوده و متوسط رشد صادرات سالیانه آن‌ها پنج درصد باشد.