تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : سبک زندگی
لینک : econews.ir/5x3743547
شناسه : 3743547
تاریخ :
لغو یک ممنوعیت بزرگ برای عربستان توسط آمریکا اقتصاد ایران: یک مقام ارشد وزارت خارجه آمریکا تاکید کرد که این وزارتخانه در حال لغو ممنوعیت وضع شده در خصوص انتقال برخی مهمات هوا به زمین به عربستان سعودی است.

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

ایسنا: وزارت خارجه آمریکا اعلام کرد که واشنگتن تصمیم گرفته ممنوعیت فروش تسلیحات تهاجمی به عربستان سعودی را لغو کند و سیاست سه ساله خود را برای تحت فشار قرار دادن این کشور جهت پایان دادن به جنگ یمن تغییر دهد.

 یک مقام ارشد وزارت خارجه آمریکا تاکید کرد که این وزارتخانه در حال لغو ممنوعیت وضع شده در خصوص انتقال برخی مهمات هوا به زمین به عربستان سعودی است.

به نقل از خبرگزاری رویترز، این مقام مسؤول افزود:«ما نقل و انتقالات جدید را بر اساس موردی و مطابق با سیاست انتقال تسلیحات متعارف در نظر خواهیم گرفت.»

یکی از مقام‌های کنگره گفت که واشنگتن در روزهای گذشته در مورد تصمیم خود برای لغو این ممنوعیت کنگره را مطلع کرد.

یکی از منابع مطلع نیز گفت فروش این تسلیحات ممکن است در روزهای آینده از سر گرفته شود.

یکی از مقام‌های ارشد واشنگتن نیز اعلام کرد: «سعودی‌ها توافق کرده‌اند و ما نیز آماده هستیم.»

طبق قوانین ایالات متحده، قراردادهای مهم بین‌المللی تسلیحات باید قبل از نهایی شدن توسط اعضای کنگره بررسی شوند. قانونگذاران دموکرات و جمهوری خواه با اشاره به مواردی از جمله تلفات غیرنظامیان در کمپین نظامی عربستان در یمن و طیف وسیعی از نگرانی‌های حقوق بشری، ارائه تسلیحات تهاجمی به عربستان سعودی را در سال‌های اخیر زیر سوال برده بودند.

اما این مخالفت در بحبوحه آشفتگی در خاورمیانه پس از عملیات طوفان الاقصی و به دلیل تغییر در نحوه انجام کارزار در یمن، کاهش یافته است.

یکی از مقام‌های وزارت امور خارجه آمریکا نیز مدعی شد: «ما همچنین گام‌های مثبتی را که وزارت دفاع عربستان طی سه سال گذشته برای بهبود قابل ملاحظه فرآیندهای کاهش آسیب غیرنظامی خود برداشته است، تا حدی به لطف فعالیت‌های مربیان و مشاوران آمریکایی می‌دانیم.»

جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا در سال ۲۰۲۱ موضع سخت‌تری را در مورد فروش تسلیحات به عربستان سعودی اتخاذ کرد.

دولت بایدن همچنین در حال مذاکره بر سر یک پیمان دفاعی و توافقی برای همکاری هسته‌ای غیرنظامی با ریاض به عنوان بخشی از یک توافق گسترده است که به مثابه عادی سازی روابط بین عربستان سعودی با اشغالگران پیش‌بینی می‌شود؛ اگرچه این یک هدف دست نیافتنی است.