تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : استان‌ها
لینک : econews.ir/5x3743346
شناسه : 3743346
تاریخ :
ریا ابزاری برای رسیدن به مقاصد دنیوی است اقتصاد ایران: دیواندره_امام جمعه دیواندره گفت: ریا یکی از فرومایگی‌های اخلاقی است و در اسلام به استفاده ابزاری از دین و اعمال دینی برای رسیدن به مقاصد دنیوی گفته می‌شود.

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

به گزارش خبرنگار مهر، ماموستا جلال مرادی در خطبه‌های نماز جمعه دیواندره شهادت رئیس دفتر حماس حماسه آفرین اسماعیل هنیه را که شافعی مذهب واشعری مسلک وصوفی مشرب بودند به عموم مسلمین جهان تسلیت و تعزیت گفت و از خوش بدرقه‌ای تهرانی‌های مهمان نواز تقدیر و اظهار کرد: همدردی و غم خواری و غم گساری رهبر معظم انقلاب حضرت امام خامنه ای در سوگ شهادت این مجاهد نستوه دشمنان وحدت شیعه و سنی را باری دیگر کور و کورتر کرد و امیدارم همانند وعده صادق با طوفان الأقصی به منصه وقوع رسید.

وی با بیان اینکه اولین منشأ برای ریا و خودنمایی در انظار خلق، ضعف ایمان و عدم یقین و شناخت، نسبت به خالق جهان است، افزود: ریا به معنای دیده شدن و جلب توجه است و در واقع ریا یعنی «انجام کارهای خیر و پسندیده برای پیدا کردن مقام و منزلت در میان مردم» و گاهی خود عمل، ریا کارانه صورت می‌گیرد و گاهی هم آثار کار خیر هم ریا محسوب می‌شود. آثاری مانند نشاندن ضعف و بی حالی برای اینکه به دیگران بفهماند روزه داشته و یا شب زنده داری کرده است.

ماموستا مرادی افزود: ریاکاری در حقیقت یک نوع نیرنگ و تزویر است که نه تنها از دیدگاه اسلام بلکه از نظر عقل سلیم نیز چیزی بسیار مذموم و مردود قرار گرفته است، زیرا شخص ریاکار همواره با ادعاهای کاذب و دروغین سر و کار دارد، گفتار و کردارش همیشه بر خلاف حقیقت و واقعیت است، و لذا از دیدگاه اسلام انسان مؤمن مؤظف است در تمام حالات و فرصتهای گوناگون تلاش نماید، تا کردار و گفتارش از انگیزه‌های غیر الهی پاک و منزه باشد.

امام جمعه دیواندره ادامه داد؛ رسول الله (ص) فرمودند: «همانا خطرناک‌ترین چیزی که من از آن برای شما می‌ترسم، شرک اصغر است، صحابه گفتند: یا رسول الله شرک اصغر چیست؟ فرمودند، تظاهر و ریاکاری است».

ماموستا مرادی اضافه کرد: ریا یکی از فرومایگی‌های اخلاقی است و در اسلام به استفاده ابزاری از دین و اعمال دینی برای رسیدن به مقاصد دنیوی گفته می‌شود. فرد ریاکار تلاش می‌کند با به رخ کشیدن کار خود، مورد تشویق دیگران قرار گیرد.