تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : چهره ها
لینک : econews.ir/5x3743328
شناسه : 3743328
تاریخ :
پاسخ مکزیک به درخواست اوکراین برای بازداشت پوتین در مراسم تحلیف! اقتصاد ایران: رئیس جمهور مکزیک درخواست اوکراین برای بازداشت رئیس جمهور روسیه در صورت سفر وی به مکزیک را رد کرد.

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از راشاتودی، آندرس مانوئل لوپز ابرادور، رئیس جمهور مکزیک درخواست اوکراین برای بازداشت ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه در صورت سفر وی به مکزیک جهت شرکت در مراسم تحلیف رئیس جمهور جدید این کشور را رد کرد

دادگاه بین‌المللی کیفری پارسال در ارتباط با جنگ روسیه و اوکراین برای پوتین قرار بازداشت صادر کرد. مکزیک یکی از ۱۲۴ کشوری است که صلاحیت قانونی این دادگاه مستقر در لاهه را به رسمیت شناخته است.

با این حال، ابرادور در پاسخ به پرسش خبرنگاران درباره احتمال بازداشت پوتین به دست مقامات مکزیک گفت: نمی‌توانیم چنین کاری انجام دهیم. این مسئولیت برعهده ما نیست.

روزنامه «ایزوستیا» چاپ مکزیک دیروز گزارش داد که مکزیک پوتین را به مراسم تحلیف کلودیا شین‌بوم، رئیس جمهور جدید مکزیک که اکتبر برگزاری می‌شود، دعوت کرده است. به گفته سفارت مکزیک در مسکو، رئیس جمهور روسیه تصمیم خواهد گرفت که خودش راهی این مراسم شود یا یک مقام عالیرتبه را به نمایندگی اعزام کند.

سفارت اوکراین در مکزیک به این خبر واکنش نشان داد و یادآور شد که پوتین از سوی دادگاه بین‌المللی کیفری تحت تعقیب است و از مکزیک خواست تا در صورت حضور پوتین در این مراسم، او را بازداشت کند. سفارت کی‌یف در مکزیک در بیانیه‌ای اعلام کرد: اطمینان داریم که دولت مکزیک از حکم بازداشت بین‌المللی تبعیت کرده و فرد مذکور(پوتین) را تحویل خواهد داد!

مکزیک در قبال جنگ اوکراین موضعی بی‌طرفانه اتخاذ کرده است و لوپز همواره با کمک نظامی آمریکا به کی‌یف و همچنین اعمال تحریم علیه مسکو مخالفت کرده و منتقد آن بوده است. رئیس جمهور جدید مکزیک نیز متحد نزدیک وی است و انتظار می‌رود که سیاست مشابهی را در پیش بگیرد.