تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : استان‌ها
لینک : econews.ir/5x3743301
شناسه : 3743301
تاریخ :
واگذاری معادن نباید بدون رضایت اهالی منطقه باشد اقتصاد ایران: اردبیل- نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه اردبیل گفت: در واگذاری معادن گاهی یک مجوز در برابر رضایت کل یک روستا قرار می‌گیرد و زمینه های نارضایتی مردم را فراهم می‌کند که قابل قبول نیست.

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

به گزارش خبرنگار مهر، آیت الله سید حسن عاملی در خطبه‌های این هفته نماز جمعه شهر اردبیل با اشاره به مشکلاتی که برخی معدن کاران برای اهالی منطقه عنبران درست کرده اند، اظهار کرد: رئیس جمهور تاکید می‌کنند که رضایت مردم اساس کار من است مسئولین در تصمیم گیری‌های کلان خود باید این اصل را لحاظ کنند.

وی خاطرنشان کرد: اینکه رضایت یک نفر را بر رضایت اهل یک منطقه مقدم بکنیم کاملاً خطاست متأسفانه در واگذاری معادن گاهی یک مجوز در برابر رضایت کل یک روستا قرار می‌گیرد و موجبات نارضایتی فراهم می‌شود بعد از واگذاری و بی‌اعتنایی به رضایت عمومی باز گاهی اذیت و آزار اهل محل به خاطر درآمد یک معدن کار استمرار پیدا می‌کند.

امام جمعه اردبیل بیان کرد: این هفته انفجارات عظیم در معادن منطقه عنبران اهل محل را کلاً علیه مسئولین بدبین کرده است آیا این است رعایت حقوق شهروندی؟ این معدن کار از کجا این جرأت را پیدا کرده که دست به انفجارات غیر متعارف می‌زند؟ من از دادستان اردبیل که شخصاً به این موضوع وارد و شکایت اهل محل را ارج نهاده تشکر می‌کنم ترک برداشتن خانه‌ها در اثر انفجار، ضایع شدن کشاورزی در اثر باران گرد و خاک، ضایع شدن جاده‌ها در اثر تردد ماشین‌های سنگین و به هم ریختن آسایش اهل محل در اثر صدای مهیب انفجارات و… آیا این ها کافی نیست که مسئولین در تصمیم گیری خود تجدید نظر کنند؟

انتخاب سنوار به جای هنیه ضربه مهلکی بر پیکره اسرائیل است

آیت الله عاملی با تاکید بر اینکه انتخاب سنوار به جای هنیه ضربه بسیار دردناکی به پیکر اسرائیل بود و نتانیاهو را از ترور شهید هنیه پشیمان می‌کند، خاطرنشان کرد: اسرائیل می‌خواست جانشین هنیه فردی باشد که تابع نظر قطر، اردن، مصر یا ترکیه باشد و آمدن وزیر ترک به معبر رفح بعد از شهادت هنیه بی‌جهت نبود و همچنین کسی انتخاب شود که از مبارزه برگردد و اعتقاد به مقاومت نداشته باشد و آن را بی حاصل بداند.

وی اضافه کرد: اما حماس در کوتاه مدت در یک حرکت دموکراتیک بالاجماع فردی را انتخاب کرد که به شدت قائل به مبارزه و قلباً و قالباً قائل به روابط با ایران است در غائله داعش در سوریه نیز معتقد بود که حماس باید با ایران همکاری کند.

امام جمعه اردبیل تصریح کرد: هنیه قائل به مذاکره بود ولی سنوار گفتگو به سبک فعلی را بی‌فایده می‌داند و طرفدار ایستادگی و مقاومت است او را طراح طوفان الاقصی و اسطوره طوفان می‌دانند و به او مرد تاریخ ساز لقب داده‌اند او را نسخه فلسطینی سید حسن نصرالله می‌دانند.

آیت الله عاملی بیان کرد: وقتی اسرائیل یک طرف مذاکره را ترور و شهید می‌کند این کاملاً نشان می‌دهد که ۹ ماه ادعای مذاکره که اسرائیل آن را مطرح می‌کرد همه بهانه بود و می‌خواستند زمان را بخرند و آمریکا و اروپا پشت پرده به اسرائیل می‌گفتند هر چقدر می‌توانی از اهالی غزه را بکش تا تمام شوند یا کوچ کنند!

وی افزود: این پلیدترین صورت سیاست ماکیاولیستی است و این را آقای سنوار خوب می‌داند به محض اینکه او به ریاست انتخاب شد اسرائیل هجمه سنگینی را علیه او شروع کرد او را تروریست نامید از آن روزی که او به ریاست حماس انتخاب شده اسرائیل، آمریکا، مصر و قطر می‌خواهند گفتگو و مذاکره شروع شود تا شاید گروگان‌ها آزاد شوند ولی او هیچ اعتناء نمی‌کند و بلکه بر خلاف هنیه به او دسترسی هم ندارند.

امام جمعه اردبیل گفت: اسرائیل یک مطلب را از یاد نبرد و آن اینکه هر وقت فرماندهی را ترور کند قطعاً فرمانده بعدی که جای او می‌آید حماسی‌تر و شدیدتر خواهد بود مثال روشن آن سید حسن نصرالله است.

سیدحسن نصرالله کابوس اسرائیل است

آیت الله عاملی افزود: اسرائیل رئیس قبلی حزب الله مرحوم حضرت حجه الاسلام و المسلمین سید عباس الموسوی طاب ثراه را ترور کرد به جای او سید حسن نصرالله آمد که کابوس بزرگ برای اسرائیل است و مشهور است که " من جرّب المجرّب فعقله مخرّب.

وی بیان کرد: آمریکا این روزها برای دلداری دادن به اسرائیل که نترس نترس ما هستیم تکرار می‌کند که ما در حمله ایران از اسرائیل دفاع خواهیم کرد به آمریکا باید گفت چندین ماه است با همکاری ارتش بریتانیا و آلمان با انصارالله یمن درگیر هستید اما تا حال نتوانسته‌اید ذره‌ای از نشاط نظامی این کشور فقیر و محاصره شده را بکاهید.

امام جمعه اردبیل ادامه داد: آمریکا اعلام کرد تا حال ۸۰۰ موشک و ۷ هجمه بزرگ هوایی به یمن داشته ایم اما باز انصارالله مثل شیر می‌غرد و این هفته هم یک کشتی عازم اسرائیل را به قعر دریا فرستاد و ناوهای جنگی آمریکا را با موشک‌های بالستیک مورد حمله قرار داد آمریکا این هفته برای توجیه شکست هیمنه خود در برابر یک کشور فقیر اعلام کرد سلاح‌های انصارالله خیلی پیشرفته است.

اهالی غزه با وحشی‌ترین امپراطوری روزگار در حال نبرد است

آیت الله عاملی اظهار کرد: شما فقط در یمن شکست نخورده‌اید اهالی غزه با وحشی‌ترین امپراطوری روزگار یعنی آمریکا اروپا جنگ می‌کند آنها ۹۰۰ روز است که در سخت‌ترین محاصره و بمباران هستند ولی نتوانسته اید به اهداف خود برسید نه حماس از بین رفته و نه گروگان‌ها آزاد شده اند وقتی شما حریف دو ملت محاصره شده نمی‌شوید چگونه می‌خواهید حریف ایران شوید.

وی گفت: آمریکا اگر دنبال صلح در منطقه است این صلح با دفاع از قاتل ۴۰ هزار انسان بی‌گناه و با کف زدن و تشویق این قاتل تأمین نمی‌شود منشأ صلح توقف جنگ غزه و مجازات رژیم نامشروعی است که خود را از تمام تعهدات بین‌المللی آزاد می‌داند.

امام جمعه اردبیل گفت: بر کشورهای اسلامی در کنفرانس جده لازم بود با اجماع و وحدت رأی، سیستمی را پیشنهاد می‌دادند که با آن سیستم نتانیاهو و همکاران شرور او مخصوصاً بن غفیر، سموتریش، وزیر دفاع و رئیس ستاد ارتش اسرائیل نتوانند از عقوبت کشتار ۴۰ هزار انسان بی‌گناه فرار کنند فرار آنها از عقوبت ننگ پاک نشدنی بر پیشانی بشریت معاصر است. سازمان ملل در این خصوص قطعاً مسئولیت اصلی و اساسی را دارد و ورود به این موضوع، اقتضا فلسفه تشکیل سازمان ملل بعد از جنگ جهانی است.

آیت الله عاملی خاطرنشان کرد: ۷۵ سال شورای امنیت و سازمان ملل به تعهدات خود در برابر جنایت اسرائیل عمل نکرده و این شرور را جری کرده است آمریکا در این ناکامی سازمان ملل نقش اصلی را ایفا کرده و تا حال ۹۰ بار حق وتو را به نفع اسرائیل انجام داده است در نتیجه اسرائیل کاملاً می‌داند مصون از مجازات است اسرائیل فقط در ماجرای غزه ۴ قطعنامه سازمان ملل و سه قرار موقت دیوان بین المللی دادگستری را پاره کرد.

جریان مقاومت در حال اجرای وظیفه اصلی سازمان ملل است

خطیب جمعه اردبیل اظهار کرد: اگر سازمان ملل و شورای امنیت سازمان ملل به وظیفه خود عمل می‌کرد جریان مقاومت درست نمی‌شد؛ جریان مقاومت در واقع در حال اجرای وظیفه اصلی سازمان ملل است.

آیت الله عاملی بیان کرد: از عنوان سازمان ملل معلوم می‌شود که تمام دولت‌ها در مدیریت کلان دنیا سهیم هستند و از اینکه به برخی اعضا حق ویژه داده شده معلوم می‌شود که اکثریت اعضا سازمان ملل هیچ کاره اند این تناقض در ذات منشور سازمان ملل وجود دارد و آن را بی‌اعتبار می‌سازد. چند جانبه‌گرایی ظاهر سازمان ملل است ولی یک جانبه‌گرایی واقعیت تلخ آن است. در حالی که دنیا و صلح جهانی به چند جانبه گرایی احتیاج مبرم دارد.

وی گفت: این روزها به طور مکرر غربی‌ها با ایران تماس می‌گیرند که در خصوص مجازات اسرائیل ضبط نفس و حبس نفس داشته باشد! و از مجازات مجرم غمض عین نماید در این خصوص باید گفت افتخار بزرگی است که ایران عزیز ما به نقطه‌ای از اقتدار رسیده که کشورهایی که خود را جامعه جهانی می‌دانند و در مستوای بزرگ اقتدار نظامی هستند به ایران التماس می‌کنند از طرفی جای تحسین است که تأخیر عملیات توسط جریان مقاومت جنگ روانی عظیمی را در داخل اسرائیل درست کرده است تأخیر عملیات علاوه بر اینکه روزانه میلیاردها دلار هزینه بر اسرائیل و حامیان اسرائیل درست می‌کند باعث شده که دولت نامشروع اسرائیل و اسرائیلی‌های غاصب در جهنم ترس و دلهره زندگی کنند.

امام جمعه اردبیل افزود: در خصوص دعوت آنها برای حبس نفس و خویشتن داری ایران باید گفت برای دنیای معاصر این سوال مطرح است که نه ماه است اسرائیل با نهایت وحشی گری انسان‌های بی‌دفاع، زن و کودک را به خاک و خون می‌کشد چرا آنجا دعوت به ضبط نفس نمی‌کنید؟

آیت الله عاملی ادامه داد: این معیار دوگانه سبب شده که وزیر مالی اسرائیل این جرأت را پیدا کند که در برابر دوربین‌ها بگوید دو میلیون فلسطینی را از گرسنگی در غزه خواهیم کشت تا چند یهودی آزاد شود از اروپایی‌ها و آمریکایی‌ها باید پرسید چرا در برابر این سخن شنیع اقدام عملی انجام نمی‌دهید و تماشاگر هستید؟

خبرنگاران خادمان پنهان امنیت هستند

امام جمعه اردبیل با گرامیداشت ۱۷ مرداد روز خبرنگار تصریح کرد: روز خبرنگار را به خبرنگاران عزیز تبریک می‌گوئیم این روز را در حالی گرامی می‌داریم که در جنایات اخیر اسرائیل در فلسطین تا حال ۱۶۵ خبرنگار به شهادت رسیده اند بعضی از این عزیزان به همراه خانواده خود، جان خود را از دست داده اند.

امام جمعه اردبیل بیان کرد: اگر خبرنگاران در غزه نبودند دنیا هیچ اطلاعی از عمق جنایات اسرائیل پیدا نمی‌کرد و همین امر در خطورت امر خبرنگاری کافی است.

آیت الله عاملی خاطرنشان کرد: خبرنگاران چشمان بینای جامعه، خادمین پنهان امنیت، سرداران اصلاح و پیشرفت، خدمتگزاران واقعیت‌ها و ادا کنندگان حق بزرگ ملت‌ها یعنی حق اطلاع از واقعیت‌ها هستند بی جا نیست که زمامداران خودسر همیشه از خبرنگاران حرّ و آزاده می‌ترسند و بی جا نیست که دجال بزرگ روزگار ما، امپراطوری رسانه‌ای به راه انداخته و آیپک ارکان رسانه‌ای آمریکا و اروپا را خریده است.