تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : صفحات
لینک : econews.ir/5x3743085
شناسه : 3743085
تاریخ :
بریکس؛ فضایی برای روابط آزاد میان کشورهای قدرتمند اقتصاد ایران: برگزار کننده و مدیر مجمع بین‌المللی بریکس در ارمنستان تاکید دارد فشار غرب بر همپیمانان برای اقدام علیه کشورهای دیگر بخصوص اعضای بریکس نه‌تنها نتوانسته این گروه را تضعیف کند بلکه این مجمع در کنار سازمان شانگهای در حال عضوگیری و تقویت هستند.

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

- اخبار بین الملل -

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم، نخستین مجمع بین المللی همکاری ارمنستان و اتحادیه اقتصادی اورآسیا با بریکس و سازمان شانگهای روز پنجشنبه در ایروان، پایتخت ارمنستان برگزار شد.

این نشست مکانی برای مباحثات میان کارشناسان بین‌المللی بود تا فرصت‌ها و جنبه‌های اقتصادی و همکاری‌های میان این کشور و این دو سازمان بانفوذ بین‌المللی مورد بحث قرار گیرند.

همچنین این مجمع با راه‌اندازی مرکز همکاری‌های اقتصادی ارمنستان بریکس همراه بود. طی این مجمع توافقنامه اتحادیه تجاری ارمنستان و اتاق بازرگانی و صنعت بریکس، شورای تجاری روسیه و آسیا و مرکز انتقال فناوری چین برای کشورهای عضو سازمان همکاری‌های شانگهای به امضاء رسید.

در این راستا خبرگزاری تسنیم مصاحبه‌ای با آقای «اِمگِر آوتیسیان» برگزارکننده مجمع بریکس در ارمنستان انجام داده است.

امگر آوتیسیان که همچنین مدیر مجمع بین المللی «افق نو همکاری میان ارمنستان و اتحادیه همکاری‌های اقتصادی اورآسیا با بریکس و سازمان شانگهای» است به سوالاتی در خصوص اهمیت بریکس و سازمان شانگهای در صحنه منطقه‌ای و جهانی پرداخته است.

گروه بریکس , سازمان همکاری های شانگهای ,

تسنیم- آقای اِمگِر، روز بخیر. ما در ایروان، پایتخت ارمنستان هستیم، یکی از قدیمی ترین شهرهای جهان، جایی که بزرگترین مجمع بریکس در منطقه در حال برگزاری است. هدف شما از برگزاری این مجمع چیست؟

امگر: پیش از هر چیز ما می خواهیم همه را در مورد سیاستبریکسدر ارمنستان آگاه کنیم. این پیامی است برای نخبگان و جامعه. ما می خواهیم نشان دهیم که کشش نسبت به بریکس در جامعه و زیست سیاسی ارمنستان ایجاد خواهد شد.

و نه تنها در ارمنستان. تمام دنیا به این پلتفرم علاقه دارند. ما همچنین نشان می دهیم که روسیه مهم ترین متحد نظامی ارمنستان است. یادآوری می‌کنم که مسکو یکی از بنیانگذاران بریکس است. اخیراً دوست جنوبی ما ایران به عضویت کامل بریکس درآمد که اکنون بریکس پلاس نامیده می‌شود.

در 19 نوامبر کنفرانس مطبوعاتی با هدف ایجاد علاقه در عموم جامعه نسبت به این بستر سیاسی و همچنین ایجاد رغبت برای سایر بازیگران برای پیوستن به این ساختار در آینده نزدیک برگزار شد.

بر اساس آخرین داده‌ها، بیشترین گردش تجاری ارمنستان با فدراسیون روسیه است که بنیانگذار بریکس از نظر گردش تجاری است. در رتبه دوم امارات متحده عربی است که در آینده نزدیک نیز به عضویتبریکس پلاس در خواهد آمد و در رتبه سوم چین قرار دارد که یکی از بنیانگذاران بریکس است.کل اتحادیه اروپا با حجم بسیار کم مبادلات، در مکان چهارم قرار دارد. من می خواهم تأکید کنم - کل اتحادیه اروپا، و نه فقط یک کشور جداگانه از اتحادیه اروپا.

این شاخص ساده همچنین نشان می دهد که وضعیت اقتصادی ارمنستان عمدتاً با بریکس و سازمان بریکس پلاس مرتبط خواهد بود. این یکی دیگر از دلایلی است که ما باید این مجمع را مورد توجه قرار دهیم.

همچنین، من در مورد مشکلات امنیتی صحبت نمی‌کنم، من فقط در مورد شاخص های اقتصادی صحبت می کنم و تناقض اینجاست که ارمنستان، که روابط تجاری و اقتصادی ناچیزی با اتحادیه اروپا دارد، امروز برای پیوستن به اروپا تلاش می‌کند، اما برای پیوستن به بریکس پلاسی که در واقع تمام اقتصاد ارمنستان عملا به آن مرتبط است، تلاش نمی‌کند.

اگرچه کشورهای موسس بریکس - روسیه، چین، هند، برزیل و جمهوری آفریقای جنوبی بارها به معرفی خود و فعالیت‌های خود اقدام کرده و ثابت کرده‌اند که مجمع آنها علیه هیچ مجمع یا نظم جهانی دیگری معطوف نیست، امروزه روشن است که جهان آنگلوساکسون در حال مبارزه آشکار علیه بریکس و اعضای آن است.

اما واقعیت این است که این مبارزه نه تنها باعث تضعیف مجمع بریکس نمی‌شود، بلکه برعکس، این مجمع به لطف موفقیت‌های خود اعضای جدیدی را جذب می‌کند. منظورم امارات، ایران، مصر و کشورهای دیگر است.

بیش از 20 کشور درخواست‌های مستقیم ارائه کرده‌اند و برای ورود به فرآیندهای عضویت در بریکس در صف ایستاده‌اند. این واقعیت نشان می دهد که سخنان ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه مبنی بر اینکه جهان دیگر یک جهان تک قطبی نخواهد بود که توسط ایالات متحده اداره شود، دیگر تنها محدود به حرف نیست.

همچنین، بلاروس و قزاقستان، به عنوان شرکای ارمنستان در سازمان همکاری اقتصادی اوراسیا، نیز خواهان عضویت در بریکس هستند. ایالات متحده امروز به معنای واقعی کلمه اتحادیه اروپا را مجبور می‌کند که کاملاً علیه روسیه عمل کند و راه مبارزه با روسیه را در پیش بگیرد و حتی منافع خود را (در همکاری با روسیه) کنار بگذارد.

این در حالی است که کشورهای عضو و مؤسس بریکس هیچ یک از شرکای خود را مجبور به اقدام علیه آمریکا و جهان آنگلوساکسون نمی‌کنند. بلکه برعکس، روسیه، چین و هند خودشان در حال متحد شدن برای تشکیل یک نظم جهانی جدید حول بریکس پلاس هستند. این مجمع با این هدف ایجاد شده تا این را نه تنها در گفتار، بلکه در عمل نشان دهد.

تسنیم: پس این در واقع دعوت به وحدت به جای دشمنی است؟

امگر- دقیقا. این فراخوانی برای عضویت در بریکس بر اساس منافع مشترک است. البته به نظر می‌رسد که برای عده‌ای این کار همچنین تلاشی است برای ایستادگی در کنار روسیه و چین در برابر حملات غربی که خود آغازگر این روند خصومت است.

تسنیم: آنگلوساکسون ها دقیقاً چگونه بر ارمنستان تأثیر می گذارند؟

امگر- برای مثال، سال‌ها آنها همه ما را متقاعد کردند که دولت در مدیریت کسب‌وکار دخالت نمی‌کند، که اقتصاد یک سیستم خودمختار مبتنی بر اصول به قول خودشان مقدس سرمایه‌داری است. به ما آموزش داده شد که از قوانین اساسی که جهان غرب به آنها احترام می‌گذارد، پیروی کنیم. مثلا احترام به مالکیت خصوصی. اما امروز چه می بینیم؟ می بینیم که این افکار توسط خود غرب نادیده گرفته می‌شود! این فقط افسانه‌ای است که تنها در خدمت منافع جهان آنگلوساکسون است.

بگذارید مثالی برای شما بزنم. نمایندگان جهان غرب، با ایجاد اختلاف نظر با روسیه، مستقیماً نمایندگان تجارت غربی را مجبور کردند که عملا در یک روز روسیه را ترک کنند. آیا این دخالت سیاستمداران در منافع تجاری نیست؟ آیا این بی احترامی به مالکیت خصوصی نیست؟

جهان غرب پول های روسیه را مسدود کرده است، یعنی اموال دولتی فدراسیون روسیه واقع در قلمرو غرب. علاوه بر این، آنها می خواهند از این پول برای مسلح کردن اوکراین استفاده کنند. آیا این سرمایه داری است؟! البته که نه.

سیاستمداران غربی نه تنها بازرگانان خود را مجبور کردند به زیان خود عمل کرده و روسیه را ترک کنند، بلکه همچنان به فشار بر متحدان روسیه در میان کشورهای جنوب جهانی یعنی  هند، چین و آفریقا ادامه می دهند.

اجازه بدهید مثال دیگری بزنم. برای کشورهای عضو (بریکس) پذیرفته شده نیست که کارآفرینان را وادار کنند که از همکاری با آنگلوساکسون ها خودداری کنند. علاوه بر این، روسیه دائماً نشان می دهد که اقتصاد خود را به روی غرب نمی بندد و آماده تجارت در بازار غرب است. روسیه به خاطر منافع سیاسی خود شرکا و بازرگانانش را مجبور به ترک فعالیت های تجاری با کشورهای غربی نخواهد کرد.

البته در اینجا یک مسئله اخلاقی نیز وجود دارد که بسیاری از بازرگانان خودشان باید بفهمند که اگر غرب در حال جنگ علنی علیه روسیه است و خودشان در روسیه ثروتمند شده اند، پس فعالیت آنها نباید مرتبط با جنگ افروزی باشد.

تسنیم- به نظر شما افسانه آزادی بیان و کسب و کار در غرب در حال فروپاشی است؟

امگر: قطعا. هیچ کس این را باور نمی‌کند. هیچ کس به دموکراسی آنها و این که غرب شریک قابل اعتمادی است، اعتقاد ندارد. از سوی دیگر، واضح است که چه کسی واقعاً به روابط بازار احترام می‌گذارد. بله: روسیه، چین، جهان عرب و ایران.

تمام جهان می بینند که چگونه تجار روسی اموال سرمایه گذاری شده خود در غرب را از دست می‌دهند و تحت تحریم قرار می گیرند. و جهان (از این رفتار غرب) نتیجه گیری می‌کند.

تسنیم- آیا این موضوع در مجمع بریکس در ارمنستان نیز مطرح شده است؟

امگر- این موضوع هم مطرح شده است. ما اقتصاددانان سرشناس و کارکشته ای را هم از ارمنستان و هم از کشورهای عضو بریکس گرد هم آورده ایم تا توضیح دهند که بریکس چیست، چه قابلیت هایی دارد و همچنین قابلیت این سازمان را برای تبدیل شدن به یک سازمان جدی و قابل رقابت در بازار جهانی نشان دهند. ما می‌رویم تا توانایی های خود را به همه نشان دهیم. ما می خواهیم مزایای پیوستن به بریکس را به ارمنستان نشان دهیم.

امیدوارم که بتوانیم به همه شرکت کنندگان در این مجمع این فرصت را بدهیم که سخنرانی کاملا مستند و همه جانبه داشته باشند تا نخبگان مالی و اقتصادی ارمنستان بتوانند جوهره بریکس و ارزش عضویت در این سازمان را دریابند.

ژ

انتهای پیام/.