تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : استان‌ها
لینک : econews.ir/5x3743078
شناسه : 3743078
تاریخ :
شنا در سدها و بندهای انحرافی خراسان شمالی ممنوع است اقتصاد ایران: بجنورد_شرکت آب منطقه ای خراسان شمالی با صدور اطلاعیه ای بر ممنوعیت شنا و ماهیگیری در سدها و بندهای انحرافی تاکید کرد و از شهروندان خواست از نزدیک شدن به مخازن سدها خود داری کنند.

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شرکت آب منطقه‌ای خراسان شمالی مخاطرات شنا و ماهیگیری در مخازن سدها و بندهای انحرافی استان همیشگی است و خانواده‌ها باید مراقب فرزندانشان در مراجعه به این سازهای آبی باشند زیرا عدم توجه به هشدارها در ورود به حاشیه مخازن سدها و بندهای انحرافی عواقب جبران ناپذیری خواهد داشت.

در این هشدار با اشاره به اینکه، افراد زیادی با تصور مهارت در شنا و به خاطر لذت بردن از شنا و ماهیگیری در این مکان‌ها قربانی شرایطی شده‌اند که تصورش را نداشتند، تصریح شده است: فقدان آگاهی از شرایط حاکم بر مخازن سدها، حتی شناگران ماهر را به کام مرگ کشانده است.

بر این اساس، لغزندگی حاشیه مخازن سدها و بندهای انحرافی، مکش جریان آب و شرایط رسوبی کف این مخازن، خطر مرگ را برای افراد از جمله شناگران و ماهی گیران به همراه دارد.

این گزارش با اشاره به وجود جریان‌های قوی زیرسطحی در لایه‌های مختلف آب مخزن سدها، اعلام کرده است: این جریان‌ها باعث کشیده شدن قربانیان به سمت جریان‌های قوی دریچه‌های زیرسطحی خروجی سد می‌شود و مرگ حتمی آنان را به دنبال دارد.

در هشدار پایگاه اطلاع رسانی شرکت آب منطقه‌ای خراسان شمالی، اعلام شده است: سطح آب سدها شفاف به نظر می‌رسد اما وجود جریان‌های زیر سطحی باعث کدر شدن و در نتیجه کاهش دید شناگران می‌شود و در اثر برخورد با تأسیسات و درختچه‌های کف مخزن، جان خود را از دست می‌دهند.

در این گزارش همچنین به تغییرات دمایی در لایه‌های مختلف آب مخزن سدها، اشاره و تاکید شده است: تغییرات ناگهانی دمای آب در مخازن سدها باعث گرفتگی عضلات از دست رفتن تعادل و سکته شنا گران می‌شود.

بر این اساس و در راستای اطلاع‌رسانی به شهروندان، علاوه بر نصب تابلوهای هشدار دهنده در حاشیه مخازن سدها و بندهای انحرافی استان، اطلاع رسانی لازم در این زمینه از طریق وسایل ارتباط جمعی ملی و محلی انجام شده است.

تاکنون در خراسان شمالی هشت سد و ۱۱ بند انحرافی ساخته شده است.