تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : اقتصادسبز
لینک : econews.ir/5x3743005
شناسه : 3743005
تاریخ :
جزئیات یک مصوبه پرحاشیه/ تغییر مدیریت منطقه دنا مسکوت است اقتصاد ایران: اصفهان- معاون محیط‌زیست طبیعی و تنوع زیستی سازمان محیط‌زیست کشور گفت: بخشی از مصوبه شورای عالی محیط‌زیست مبنی بر تغییر مدیریت قسمتی از منطقه دنا تا برگزاری جلسات فنی مسکوت می‌ماند.

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

به گزارش خبرنگار مهر، در جلسه اخیر شورای عالی محیط‌زیست که سیزدهم اردیبهشت ماه سال جاری برگزار شد، ارتقای سطح حفاظتی منطقه پادنا واقع در سمیرم استان اصفهان به مساحت ۳۰ هزار و ۱۳۲ هکتار به عنوان منطقه حفاظت شده پادنا مطابق نقشه ارائه شده مورد تصویب قرار گرفت و مقرر شد با بخشی از منطقه حفاظت شده دنا جمعاً به مساحت ۶۱ هزار و ۵۰۰ هکتار تحت عنوان منطقه حفاظت شده پادنا توسط اداره کل حفاظت محیط زیست استان اصفهان مورد حفاظت قرار گیرد.

در همین ارتباط حسن اکبری معاون محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی سازمان محیط‌زیست کشور در گفت‌وگو با خبرنگار مهر در اصفهان اظهار داشت: پیگیری نمایندگان مردم استان کهگیلویه و بویراحمد در مجلس و دغدغه‌هایی که مطرح کردند، باعث شد سازمان محیط‌زیست اجرای این مصوبه را مسکوت بگذارد.

وی ادامه داد: نمایندگان مردم کهگیلویه در جلساتی که داشتیم مباحث خوبی را توضیح دادند و از وضعیت اجتماعی منطقه و مسائل محیط زیستی آن اطلاعات خوبی ارائه کردند و به همین دلیل بخشی از مصوبه شورای عالی محیط‌زیست مبنی بر تغییر مدیریت قسمتی از منطقه حفاظت شده دنا از استان کهگیلویه به استان اصفهان فعلاً مسکوت است.

ارتقای منطقه پادنای سمیرم برای سازمان محیط زیست مهم است

معاون محیط‌زیست طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط‌زیست کشور تصریح کرد: اصل مصوبه نیز این‌طور نبوده است که مدیریت ارتفاعات اصلی و پارک ملی دنا به اداره کل محیط‌زیست استان اصفهان واگذار شود بلکه در آخرین جلسه شورای عالی محیط‌زیست برای ۳۵ هزار هکتار از ارتفاعات پادنای سمیرم مصوبه ارتقای سطح گرفته شد که این برای ما بسیار اهمیت داشت و تلاش سازمان به طور کلی روی این مساله متمرکز بود زیرا منطقه پادنا بخشی مهم بوده و پشتوانه محکمی برای ارتفاعات دنا است.

اکبری افزود: طبق مصوبه شورا قرار بود با ارتقای ۳۵ هزار هکتار منطقه پادنا در کنار حدود کمتر از ۳۰ هزار هکتار از عرصه مناطق حفاظت شده دنا، یک مجموعه یکپارچه تشکیل شود که اجرای بخش دوم که یکپارچه شدن این منطقه بود فعلاً با توجه به مسائلی که نمایندگان مجلس مطرح کردند، مسکوت گذاشته شد.

وی ابراز داشت: بی تردید تصمیم گیری پیرامون این مهم در جلسات فنی سازمان اتفاق خواهد افتاد و حتماً در آن جلسات از نمایندگان استان کهگیلویه و بویراحمد نیز دعوت خواهد شد تا هم مطالبه گری مردم و هم‌مسائلی را که مد نظر دارند، مطرح کنند.

معاون محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی سازمان محیط‌زیست کشور اضافه کرد: حتی اگر لازم باشد این موضوع در در شورای عالی محیط‌زیست مطرح شود، مباحث فنی نیز دنبال می‌شود.

تغییر مدیریت استانی مناطق تأثیری بر طرح‌های انتقال آب ندارد

اکبری خاطرنشان کرد: به هر حال ضوابط و قوانین این طور نیست که یک منطقه تحت مدیریت سازمان محیط زیست با تغییر مدیریت آن از یک استانی به استان دیگر از محیط زیست حذف شود و جابه جایی مدیریت این دو استان در مسائلی مانند طرح‌های انتقال آب و یا واگذاری معدن و … تأثیری ندارد.

معاون محیط‌زیست طبیعی سازمان محیط‌زیست ضمن رد اظهاراتی مبنی بر اینکه تغییر مدیریت بخشی از منطقه دنا با هدف تسهیل اجرای طرح‌های انتقال آب به اصفهان است، تصریح کرد: باید توجه داشت که تصمیم گیری درخصوص این مسائل از جمله طرح‌های انتقال آب و سدسازی و … تابع ضوابطی در سازمان حفاظت محیط زیست کشور است و بخش تخصصی در معاونت انسانی سازمان درباره همه این طرح‌ها تصمیم گیری می‌کند زیرا طرح‌های اینچنینی مشمول ارزیابی زیست محیطی است و معاونت محیط زیست انسانی طی فرآیندی تصمیم گیری می‌کند.

ارتقای منطقه برای اجرای هرگونه طرحی محدودیت ایجاد می‌کند

اکبری با بیان اینکه قانون، از این استان به آن استان تغییر نمی‌کند، خاطرنشان کرد: باید توجه داشت منطقه‌ای که ارتقا پیدا کرده است عملاً تا حدودی محدود کنندگی ایجاد می‌کند زیرا منطقه‌ای که پیش‌تر شکار ممنوع بوده است، با توجه به اینکه هیچ ضوابط سختگیرانه ای برای مناطق شکار ممنوع وجود ندارد، وقتی به حفاظت شده ارتقا پیدا می‌کند، نه تنها مباحثی چون طرح‌های انتقال آب یا سدسازی بلکه بسیاری از مسائل دیگر از جمله تغییر کاربری‌ها و … را نیز محدود می‌کند.

وی ادامه داد: تصمیم گیری درباره این پروژه‌ها، بی تردید در سطح ستادی و سازمان است که مطالعه ارزیابی زیست محیطی می‌شود، بسیاری از این طرح‌ها را کارشناسان ستادی بازدید می‌کنند که دید ملی دارند.

معاون محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی سازمان محیط‌زیست کشور افزود: ما همه مسائل و دغدغه‌های مطرح شده را در نظر داشته و برای آنها برنامه داریم که در جلسات با حضور خود نمایندگان هر دو استان بررسی شود و حتی اگر نیاز به اصلاح باشد در شورای عالی محیط‌زیست پیگیری خواهیم کرد.

مصوبه ارتقای منطقه پادنا پابرجاست

اکبری تصریح کرد: ارتقای سطح منطقه پادنا و تغییر مدیریت بخشی از منطقه دنا ۲ مصوبه است؛ تلاش می‌کنیم ۳۵ هزار هکتاری که در پادنا ارتقا پیدا کرده است پابرجا باشد و این پا برجاست اما بخش انتهایی مصوبه که در رابطه با مدیریت منطقه بوده فعلاً مسکوت می‌ماند.‌

وی ادامه داد: باید توجه داشت که پارک ملی دنا اصلاً موضوع این مصوبه نبوده و مدیریت آن با استان کهگیلویه و بویراحمد است و حتی بخشی از این منطقه که در استان اصفهان قرار دارد هم اینک به طور یکپارچه تحت مدیریت استان کهگیلویه است و این مصوبه هیچ ربطی به پارک ملی دنا ندارد.

معاون محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی سازمان محیط‌زیست خاطرنشان کرد: ماجرا این است که قرار بود مدیریت یک بخشی از منطقه حفاظت شده دنا که در خاک استان اصفهان بوده و مساحت آن کمتر از ۳۰ هزار هکتار است به علاوه ۳۵ هزار هکتاری که به تازگی ارتقا پیدا کرده است، در اختیار استان اصفهان قرار بگیرد که برای همین منظور تعهداتی در شورا برای اصفهان ایجاد شد که خیلی جدی به تعداد نیروی کافی، تجهیزات و امکانات اضافه و بهتر از مناطق دیگر از این نقطه حفاظت کنند که با توجه به مسائلی که پیش آمده فعلاً مسکوت می‌ماند و به همین شکلی که تاکنون بوده ادامه پیدا می‌کند.

تاکنون هیچ بخشی از مصوبه اجرایی نشده است

اکبری با بیان اینکه تاکنون هم هیچ بخشی از این مصوبه اجرایی نشده است، افزود: مدت قابل توجهی از برگزاری آخرین جلسه شورای عالی محیط‌زیست و چند هفته نیز از ابلاغ مصوبات آن، گذشته و همچنان پاسگاه‌های محیط‌بانی استان کهگیلویه و بویراحمد در منطقه فعال و در اختیار آنان است و منطقه را مدیریت و حفاظت می‌کنند.‌

وی اضافه کرد: تا زمانی که جلسه فنی برگزار نشود و به جمع بندی که مورد توافق باشد نرسیم کار حفاظت طبق روال کنونی ادامه پیدا می‌کند.

معاون محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی سازمان محیط‌زیست کشور اظهار داشت: مردم کهگیلویه و بویراحمد روی منطقه دنا تعصب دارند و این بسیار قابل احترام و نقطه قوت است و این تعصب اگر درست هدایت شود، می‌تواند خیلی به حفظ محیط زیست کمک کند.

۶۱ هزار هکتار مورد بحث در مرز سیاسی استان اصفهان است

اکبری افزود: البته باید در نظر گرفت که محدوده ۶۱ هزار هکتاری مورد بحث که اکنون ۳۵ هزار هکتار آن در منطقه پادنا ارتقا پیدا کرده و مابقی آن از بخش منطقه حفاظت شده دنا است به طور کامل در حوزه استحفاظی و مرز سیاسی استان اصفهان است.

وی ابراز داشت: این سوی ماجرا ما باید دغدغه مردم اصفهان را هم در نظر بگیریم اگر تلاشی برای منطقه شده با پیگیری از سمت اصفهان بوده است ضمن اینکه مسائل اجتماعی از سمت استان اصفهان نیز وجود دارد و پیش‌تر نیز مکاتباتی شده بود و آنان هم حساسیت‌هایی دارند و جامعه عشایری آنها در این منطقه زندگی می‌کند.

ظرفیت هر ۲ استان برای حفاظت منطقه دنا باید پای کار باشد

معاون محیط زیست طبیعی سازمان محیط‌زیست کشور خاطرنشان کرد: باید به گونه‌ای عمل کرد که ظرفیت هر ۲ استان برای حفاظت منطقه دنا پای کار باشد.

اکبری افزود: من خواهش دارم از همه دغدغه‌مندان استان کهگیلویه و بویراحمد که در نظر بگیرند ما اگر حمایت ساکنان منطقه که مجموعه وابسته به حوزه استحفاظی استان اصفهان نداشته باشیم، مجموعه دنا آسیب می بیند و همان اتفاقی می‌افتد که هم محیط زیست و هم مردم نگران هستند.

وی ابراز داشت: از این رو باید پشتوانه هر ۲ استان را در حفاظت مجموعه دنا و همکاری هر دو اداره کل محیط زیست، پشتوانه اجتماعی و تصمیم گیران و سیاستگذاران را درباره مجموعه این منطقه داشته باشیم تا بتوانیم نتیجه مطلوب بگیریم.

به گزارش خبرنگار مهر، منطقه حفاظت شده دنا که در شمال شهر یاسوج و سی سخت، جنوب استان اصفهان و بخش کوچکی از استان چهار محال و بختیاری در حوزه آبریز کارون قرار گرفته، یک منطقه کاملاً کوهستانی است که اختلاف ارتفاع پست ترین و بلندترین نقاط این منطقه بالغ بر سه هزار متر است.

این منطقه به لحاظ شرایط اقلیمی به سه بخش کاملاً مجزا شامل ارتفاعات بلند، جنگل‌های خشک و نیمه خشک و نیمه استپی سرد تقسیم می‌شود. در حال حاضر تنوع گونه‌های گیاهی در سراسر زاگرس مرکزی بالغ بر دو هزار گونه است که از این میان حدود یک‌هزار و ۲۵۰ گونه در منطقه حفاظت شده دنا شناسایی شده اند که این رقم معادل ۱۵.۶ درصد گونه‌های کشور است.