تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : صفحات
لینک : econews.ir/5x3742945
شناسه : 3742945
تاریخ :
آمادگی ترکمنستان برای آغاز پروژه تاپی در افغانستان اقتصاد ایران: وزیر خارجه ترکمنستان در گفتگو با معاون اقتصادی نخست‌وزیر طالبان اعلام کرد این کشور آماده است تا کار پروژه‌ی تاپی را در آینده نزدیک آغاز کند.

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

- اخبار بین الملل -

به گزارش دفتر منطقه‌ای خبرگزاری تسنیم، « عبدالغنی برادر» معاون اقتصادی نخست‌وزیر حکومت طالبان از طریق ویدئو کنفرانس با «رشید مرادوف» وزیر خارجه ترکمنستان درباره همکاری‌های سیاسی، اقتصادی و تجاری دوجانبه، راهکارهای عملی نمودن پروژه تاپی در خاک افغانستان، توسعه ایستگاه راه آهن تورغندی و ایجاد تسهیلات ترانزیتی و ترانسپورتی گفتگو کرد.

بر اساس اطلاعیه منتشر شده توسط دفتر معاونت اقتصادی نخست‌وزیر حکومت طالبان، ملا برادر اظهار داشت: افغانستان و ترکمنستان در زمینه‌های مختلف دارای منافع مشترک هستند که اکنون برای دستیابی به آنها زمینه خوبی فراهم شده است.

وی همچنین خاطرنشان کرد حکومت طالبان سیاست خارجی اقتصاد محور را دنبال می‌کند که عمدتاً بر اتصال منطقه‌ای متمرکز است و برای رسیدن به این هدف نیازمند همکاری منطقه به ویژه ترکمنستان می‌باشد.

وزیر خارجه ترکمنستان نیز با اشاره به روابط دوستانه افغانستان و ترکمنستان گفت کشورش آماده است تا به منظور گسترش روابط سیاسی و اقتصادی خود با افغانستان کار پروژه تاپی را در آینده نزدیک آغاز نماید.

وی افزود کشورش در نظر دارد تا در بخش برق و شبکه راه آهن در افغانستان سرمایه‌گذاری نماید.

توافقنامه پروژه تاپی سال 2016 توسط سران کشورهای ترکمنستان، افغانستان، پاکستان و هند منعقد شد، اما تاکنون روند عملی این پروژه در افغانستان آغاز نشده است.

تاپی یکی از بزرگ‌ترین پروژه‌های انتقال گاز در منطقه است که قرار است از طریق آن سالانه 33 میلیارد متر مکعب گاز از ترکمنستان به افغانستان، پاکستان و هند انتقال یابد.

انتهای پیام/