تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : سبک زندگی
لینک : econews.ir/5x3742859
شناسه : 3742859
تاریخ :
خوابیدن با موی خیس منجر به بیماری می‌شود؟ اقتصاد ایران: اگر فقط به علت باورِ «خوابیدن با موی خیس منجر به سرما خوردگی می‌شود» از دوش گرفتن در اواخر شب صرف‌نظر می‌کنید چون خستگی زیاد هم مانع از بیدار ماندن و سشوار کشیدن موها می‌شود، این مطلب را بخوانید.

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

سلامت نیوز: اگر فقط به علت باورِ «خوابیدن با موی خیس منجر به سرما خوردگی می‌شود» از دوش گرفتن در اواخر شب صرف‌نظر می‌کنید چون خستگی زیاد هم مانع از بیدار ماندن و سشوار کشیدن موها می‌شود، این مطلب را بخوانید.

گزاره‌ی «اگر با موهای خیس بخوابید، سرما می‌خورید» از سال‌های خیلی دور در ذهن ماست، اما جالب است بدانید که این جمله چندان صحیح نیست. خوابیدن با موهای خیس می‌تواند شما را بیمار کند، اما نه آنطور که فکر می‌کنید.

عوارض خوابیدن با موهای خیس

به نظر می‌رسد «سرماخوردگی» به لطف فرهنگ عامه و باور مادران و مادربزرگ‌های محافظه کار، شایع‌ترین نگرانی در این زمینه است. طبق گفته پزشکان و متخصصان، هیچ مدرکی دال بر سرماخوردگی ناشی از رفتن به رختخواب با موهای خیس وجود ندارد. زمانی که فرد سرما می‌خورد، به دلیل ابتلا به ویروس است. بیش از ۲۰۰ ویروس عامل سرماخوردگی وجود دارد، که راینو ویروس شناخته‌شده‌ترین آنهاست.

این ویروس از طریق بینی، دهان یا چشم‌ها وارد بدن می‌شود و زمانی که فرد مبتلا عطسه، سرفه یا صحبت می‌کند، از طریق ذرات در هوا پخش می‌شود. همچنین با لمس سطح آلوده یا تماس فیزیکی با فرد آلوده، امکان ابتلا وجود دارد.

عفونت‌های قارچی

اگرچه خوابیدن با موهای خیس باعث سرماخوردگی نمی‌شود، اما متخصصان معتقدند این کار خطر ابتلا به عفونت قارچی پوست سر را افزایش می‌دهد. از همین رو توصیه می‌شود در صورت امکان با موهای خشک بخوابید، قارچ‌هایی مانند مالاسزیا می‌توانند منجر به بیماری‌هایی مانند شوره سر یا درماتیت شوند.

علاوه بر پوست سر، سطح بالش نیز محل مناسبی برای رشد قارچ است؛ چرا که این موجودات معمولاً در یک محیط گرم رشد می‌کند و روبالشی و بالشِ مرطوب بستر مناسبی را جهت این امر مهیا می‌کند.

یک مطالعه قدیمی با محوریت فلور قارچی موجود بر روی رختخواب، بین ۴ تا ۱۶ گونه قارچی را در هر بالش آزمایش‌‎شده کشف کرد؛ که یکی از آن موارد «آسپرژیلوس فومیگاتوس» بود. گونه‌ای رایج از قارچ‌ها که مسئول ایجاد عفونت‌های شدید در افراد با سیستم ایمنی ضعیف است. هم‌چنین این عامل در تشدید علائم آسم نیز مؤثر است.

شکستگی تار مو

خوابیدن با موهای خیس روی خود مو تأثیر می‌گذارد. به گفته متخصصان پوست و مو، موها در حالت خیس، ضعیف‌ترین وضعیت خود را دارند. خطری که در این حالت مو را تهدید می‌کند، شکستن ساقه آن است. این مسئله خصوصاً در صورتِ بافتن یا سفت بستن مو در حالت خیس، آسیب‌پذیری و تنش مضاعفی را به ساقه مو تحمیل می‌کند.

خوابیدن با موهای خیس هم‌چنین منجر به گره خوردن بیشتر موها می‌شود. اگر فرصت نمی‌کنید موها را قبل از خواب خشک کنید، ترجیحاً آن را نبندید و با موی باز و رها بخوابید.

خوابیدن با موی خیس منجر به بیماری می‌شود؟

اگر امکان خشک کردن موها فراهم نبود، چه کنیم؟

اگر خشک کردن کامل موها قبل از خواب برایتان ممکن نیست، با رعایت این موارد می‌توانید تا حدی آسیب‌های احتمالی را کاهش دهید:

روغن نارگیل به موهای خود بمالید

شواهدی وجود دارد که نشان می‌دهد روغن نارگیل از موهای خیس در برابر شکستن محافظت می‌کند. این روغن میزان جذب آب را کاهش می‌دهد، بنابراین مو کمتر در معرض آسیب قرار می‌گیرد.

اگر اگزمای سبورئیک دارید، این کار توصیه نمی‌شود، زیرا روغن نارگیل سبب تشدید این بیماری می‌شود.

از نرم‌کننده استفاده کنید

نرم‌کننده کمک می‌کند تا کوتیکول مو بسته شود و از این طریق اصطکاک و شکستگی تار مو کاهش یابد.

با موی باز بخوابید

اگر می‌توانید بلافاصله موی خیس را سشوار بکشید یا در وضعیتی قرار بگیرید که مو در هوای طبیعی خشک شود. هرچه آبِ خارجی کمتری در موهای خود داشته باشید، میزان آسیب‌های خارجی هم به حداقل می‌رسد. هم‌چنین حتما قبل از خواب موهای خود را باز کنید تا از هرگونه استرس اضافی روی تار مو پیشگیری کنید.

از روبالشی ابریشمی استفاده کنید

شواهدی وجود دارد که نشان می‌دهد خوابیدن روی روبالشی ابریشمی برای پوست بهتر است، زیرا از خشکی پوست جلوگیری می‌کند و سطحی بدون اصطکاک دارد که برای مو مناسب‌تر است.