تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : اقتصاد سلامت
لینک : econews.ir/5x3742819
شناسه : 3742819
تاریخ :
باید از دگم اندیشی و تعصب در علوم سلامت دوری کنیم اقتصاد ایران: رئیس گروه علمی ارتقا سلامت فرهنگستان علوم پزشکی با بیان اینکه علوم سلامت با تغییرات بسیار سریعی روبرو است، گفت: توصیه‌های سه سال قبل در پزشکی ممکن است تا ۵۰ درصد تغییر کنند.

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

به گزارش خبرگزاری مهر، کامران باقری لنکرانی، در نخستین کارگاه تخصصی آموزشی خبرنگاران سلامت در فرهنگستان علوم پزشکی ایران، اظهار داشت: مضمون و مفهوم پیام‌های سلامت برای جامعه بسیار مهم و برای اثرگذاری، نیازمند خلاقیت است. به عنوان نمونه می‌توان این عبارت را گفت که ادامه مصرف سیگار، شما را می‌کشد و یا می‌توان برای تأثیرگذاری بهتر گفت که اگر شما سیگار را ترک کنید، ۱۵ سال به عمرتان اضافه می‌شود.

وی به لزوم توجه مدیران نظام سلامت به پیام رسانی به مخاطبان و جامعه اشاره و خاطرنشان کرد: مدیران و سیاست‌گذاران باید مخاطب خودشان را بشناسند، برای مردم حق نگران بودن و ترس را قائل شوند، اطمینان کاذب ندهند، به ابهامات و نادانسته‌ها پاسخ دهند، توصیه‌های روشن و شدنی به مردم اعلام کنند، کمتر قول بدهند و بیشتر عمل کنند، احتمال مشکلات آینده را در خبرهای خوب در نظر بگیرند و سخنگوی مناسب داشته باشند.

لنکرانی از خبرنگاران سلامت به عنوان پل ارتباطی بین مردم و نظام سلامت یاد کرد و گفت: اطلاع رسانی در مورد اخبار علمی، افزایش سواد سلامت مردم، پاسخگو کردن نظام سلامت، انتقال خواسته‌ها به سیاست‌گذاران و انتقال برنامه‌ها و اقدامات به مردم از مهمترین اقدامات خبرنگاران سلامت است.

رئیس گروه علمی ارتقا سلامت فرهنگستان علوم پزشکی با بیان اینکه علوم سلامت با تغییرات بسیار سریعی روبرو است، گفت: توصیه‌های سه سال قبل در پزشکی ممکن است تا ۵۰ درصد تغییر کنند و گاهی نیز به ضد خودش تبدیل شود. در علوم سلامت برخی اوقات با ابهام و عدم قطعیت در علت بیماری‌ها روبرو هستیم بنابراین باید از دگم اندیشی و تعصب در علوم سلامت دوری کنیم.

وی ارتباطات سلامت را پیام رسانی متنی، کلامی و چند رسانه‌ای برای تأثیرگذاری و توانمندسازی جامعه برای انتخاب‌های سالم دانست و گفت: ارتباطات سلامت نوعی بازاریابی اجتماعی و با در نظر گرفتن مصلحت جامعه است که با بازاریابی تجاری، کاملاً متفاوت است.

لنکرانی ادامه داد: هدف گذاری در ارتباطات سلامت شامل توانمندسازی برای خودمراقبتی، افزایش درک خطر، ترویج رفتارهای سالم، سوق دادن هنجارهای اجتماعی و سالم و افزایش بهره مندی از خدمات سلامت است. سازمان جهانی بهداشت بر در دسترس بودن، قابل انجام، قابل اعتماد و غیرقابل تبعیض بودن اطلاعات سلامت تاکید دارد.

به گفته وزیر اسبق بهداشت، مخاطبان ارتباطات سلامت را افراد جامعه، ارائه دهندگان خدمات سلامت، سیاست‌گذاران و سازمان‌های بین المللی هستند تا بتوانند تصمیم گیری صحیحی برای سلامت جامعه داشته باشند و رسانه‌های سلامت باید بتوانند به ارائه این تصمیمات درست کمک کنند.

رئیس گروه علمی ارتقا سلامت فرهنگستان علوم پزشکی با بیان اینکه اخبار نادرست و دروغ تا ۷۰ درصد بیشتر از اخبار صحیح در شبکه‌های اجتماعی پخش می‌شوند، افزود: زمان انتشار گسترده اخبار دروغ، خیلی کوتاه و ۶ برابر کمتر از اخبار درست است. در حوزه سلامت، اخبار درست اهمیت بسیار زیادی دارد، چراکه ممکن است باعث جان باختن افراد شود.