تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : خودرو
لینک : econews.ir/5x3742753
شناسه : 3742753
تاریخ :
کامیون‌های برقی زباله؛ تحولی بزرگ در عرصه حمل‌ونقل شهری اقتصاد ایران: کامیون‌های الکتریکی حمل زباله با توجه به مزایای زیست‌محیطی و اقتصادی خود، گزینه‌ای مناسب برای مدیریت پسماند در شهرهای مدرن هستند

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

کامیون‌های الکتریکی حمل زباله به‌عنوان یکی از راهکارهای پایدار و دوست‌دار محیطزیست در مدیریت پسماند، توجه زیادی را به خود جلب کرده‌اند. بعد از آن که پیشرانه‌های الکتریکی به صنعت خودروهای سنگین باری راه پیدا کرد، تقریبا تمام صنایع وابسته به این خودروها را درگیر خود کرده است.

از جمله آن که در سال‌های اخیر استفاده از کامیون‌های الکتریکی به عنوان خودروهای حمل زباله از تقاضای بالایی در بسیاری از کشورها برخوردار شده است. این کامیون‌ها با کاهش آلاینده‌های ناشی‌از سوخت‌های فسیلی، به بهبود کیفیت هوا و کاهش گازهای گلخانه‌ای کمک می‌کنند.

در سنوات گذشته بسیاری از خودروسازان برای تامین تقاضا در این بخش به طراحی و تولید و حتی تجهیز خودروهایی مناسب حمل زباله در شهرها روی آورده‌اند که در ادامه این گزارش برخی برترین‌های این صنعت را مورد ارزیابی قرار می‌دهیم.

کامیون الکتریکی زباله «بی‌وای‌دی»؛ برد 160کیلومتر با هر بار شارژ

بی‌وای‌دی به عنوان یکی از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان خودروهای الکتریکی در سراسر جهان، با طرای و تولید کامیون BYD T9 اقدام مهمی در صنعت کامیون‌های الکتریکی زباله انجام داده است.

این محصول، یکی از پیشروترین کامیون‌های الکتریکی زباله است که با باتری‌های لیتیوم-آهن-فسفات کار می‌کند و بردی حدود 100مایل (تقریبا 160 کیلومتر) با یک بار شارژ دارد.

از ویژگی‌های برجسته آن می‌توان به سیستم بازیافت انرژی ترمز و ظرفیت بالای حمل زباله اشاره کرد.

یکی از مدیران بی‌وای‌دی آمریکا، درباره سیستم تمام‌الکتریکی این وسیله نقلیه جدید اظهار کرد «تنها 10درصد از کامیون‌های زباله از سوخت جایگزین استفاده می‌کنند و شهرها پر از آلایندگی خطرناک دیزل یا بدتر از آن ریزگردهای موتورهای CNG است اما این کامیون جدید 3.9تنی که تنها در 2.5ساعت 100مایل شارژ می‌شود، فرصتی است تا در نهایت شهرها را از آلایندگی نجات دهد و به شهرهای پاک تبدیل کند.»

این شرکت جزئیات پیشرانه الکتریکی خود را فاش نکرده اما BYD کامیون الکتریکی کلاس8 خود را به یک بسته باتری 188کیلووات ساعتی مجهز کرد. همچنین این مدیر بی‌وای‌دی مدعی است که این کامیون 58درصد کاهش در هزینه‌های عملیاتی در هر مایل را ارائه می‌دهد.

عرضه کامیون الکتریکی زباله ماک با 496اسب‌بخار

گروه خودروسازی ماک نیز یکی از کامیون‌های خود را برای مصارف حمل‌ زباله معرفی کرده است.

ای کامیون که ماک الکتریکی LR نام دارد، کامیون زباله الکتریکی ساخت شرکت Mack Trucks است که با دو موتور الکتریکی و باتری‌های لیتیوم-یونی، قدرت و کارآیی بالایی دارد.

برد این کامیون با یک بار شارژ حدود 70مایل (112کیلومتر) است و با قابلیت شارژ سریع، می‌تواند در مدت زمان کوتاهی آماده به کار شود.

این کامیون از پیشرانه الکتریکی یکپارچه ماک متشکل از دو موتور 130کیلوواتی استفاده می‌کند که مجموعا حداکثر قدرت 496اسب‌بخار و 4051 پوند فوت را تولید می‌کند. تمام لوازم جانبی این خودرو ازجمله سیستم‌های هیدرولیک بدنه Heil DuraPack 5000، به صورت الکتریکی از طریق مدارهای 12ولت، 24ولت و 600ولت هدایت می‌شوند. چهار باتری لیتیوم یونی NMC (لیتیوم، نیکل، منگنز، کبالت) از طریق یک سیستم شارژ 150کیلوواتی، سازگار با SAE J1772 شارژ می‌شوند.


عرضه کامیون زباله الکتریکی «ولوو» با 4باتری 360کیلووات ساعتی

تجاری‌سازی ولوو نیز سال گذشته از کامیون زباله برقی خود معرفی کرد که در عین حال نخستین کامیون تمام‌الکتریکی این برند محسوب می‌شد. این مدل که با نام Volvo FM Low Entry معرفی شد، با پیکربندی محور انعطاف‌پذیر و چهار باتری با ظرفیت کلی ۳۶۰کیلووات ساعت عرضه می‌شود.

این کامیون با تولید ۴۸۹اسب‌بخار قدرت می‌تواند تا ۲۰۰کیلومتر را به لطف این بسته باتری طی کند. کامیون زباله برقی ولوو که با پیکربندی مختلف ارائه خواهد شد، تمام مقررات خودروهای تجاری سنگین مصوب در بریتانیا را رعایت خواهد کرد و همچنین دارای آخرین نسل سیستم دوربین ولوو است.

کامیون دیگر ولوو با نام FE Electric، نیز کامیون زباله الکتریکی با برد 200کیلومتر (124 مایل) است. این کامیون با دو موتور الکتریکی و باتری‌های لیتیوم-یونی، توان و کارایی بالایی را ارائه می‌دهد. از ویژگی‌های آن می‌توان به کاهش نویز و آلایندگی صفر اشاره کرد که آن را برای استفاده در مناطق شهری ایده‌آل می‌کند.

مزایا و چالش‌های کامیون‌های زباله الکتریکی

مزایای استفاده از کامیون‌های الکتریکی در صنعت حمل زباله را می‌توان در کاهش آلودگی هوا، کاهش صدا و هزینه‌های کمتر در نگهداری دانست. استفاده از کامیون‌های الکتریکی زباله باعث کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای و آلاینده‌های هوا می‌شود و همچنین صدای کمتری تولید می‌کنند که باعث کاهش آلودگی صوتی در مناطق شهری می‌شود.

ازسوی‌دیگر با توجه به اینکه موتورهای الکتریکی قطعات متحرک کمتری دارند، هزینه‌های نگهداری و تعمیرات آن‌ها کمتر است. با این‌حال استفاده از این خودروها با چالش‌هایی هم همراه است؛ یکی از چالش‌های اصلی کامیون‌های الکتریکی، برد محدود آنهاست که شاید برای برخی کاربردها کافی نباشد.

همچنین هزینه خرید اولیه این کامیون‌ها نسبت‌به مدل‌های دیزلی بیشتر است، اگرچه با گذشت زمان و کاهش هزینه‌های نگهداری، این تفاوت جبران می‌شود.

ازسوی‌دیگر توسعه زیرساخت‌های شارژ سریع و گسترده برای استفاده موثر از این کامیون‌ها ضروری است که این اتفاق هنوز به قدر کفایت حتی در کشورهای پیشرفته هم رخ نداده است. کامیون‌های الکتریکی زباله با توجه به مزایای زیست‌محیطی و اقتصادی خود، گزینه‌ای مناسب برای مدیریت پسماند در شهرهای مدرن هستند.

با پیشرفت فناوری و توسعه زیرساخت‌های مربوطه، انتظار می‌رود که استفاده از این کامیون‌ها در سال‌های آینده به طور قابل توجهی افزایش یابد.