تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : خودرو
لینک : econews.ir/5x3742747
شناسه : 3742747
تاریخ :
کمک دولت رومانی برای ساخت خط تولید جدید «نوکیان» اقتصاد ایران: بانک سرمایه گذاری اروپا (EIB) به نوکیان تایر 150میلیون یورو برای ساخت اولین کارخانه تولید تایر خودروهای سواری بدون انتشار دی‌اکسیدکربن (CO2) در رومانی وام پرداخت کرد.

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

اعتبار درنظر گرفته شده برای دریافت این وام از سوی شرکت نوکیان‌تایر در فنلاند هدف‌گذاری احداث کارخانه‌ای در شهر اوراده در شمال‌غربی رومانی است. این تاسیسات با تکمیل ظرفیت کامل در سال 2027 تا 6میلیون حلقه تایر در سال تولید خواهد کرد.

فعالیت‌های تجاری آنها از اوایل سال 2025 آغاز می‌شود و ظرفیت در سال 2026 افزایش می‌یابد. این سایت دارای انبار ذخیره‌سازی برای توزیع تایر هم خواهد بود.

موسسه EIB اعلام کرد این حمایت به خاطر تعهد آنها به اقدامات حافظ آبوهوا و همچنین توسعه منطقه‌ای و انسجام اجتماعی در اتحادیه اروپا انجام گرفته شده است. کارخانه Oradea که قرار است در سال 2027 تکمیل شود، حدود 500 شغل تمام‌وقت ایجاد خواهد کرد و به مقابله با کاهش جمعیتی در این منطقه صنعتی از رومانی خواهد رفت.

یوآنیس تساکریس، معاون EIB یا بانک سرمایه‌گذاری اروپا گفت: «همکاری ما با نوکیان سهم قابل‌توجهی در توسعه شمال‌غربی رومانی خواهد داشت. همچنین جذابیت منطقه را برای سایر سرمایه‌گذاران بالقوه بهبود می‌بخشد.

کارخانه اوراده حدود 100هزار مترمربع مساحت خواهد داشت و با هدف‌گذاری حذف دی‌اکسید کربن از چرخه تولید به واسطه استفاده از انرژی سبز تولید محلی و همچنین بر فناوری‌های پیشرفته برای جلوگیری از انتشار دی‌اکسیدکربن که باعث تغییرات آب و هوایی می‌شود، متکی شده است.

این پروژه در استراتژی جهانی تایرساز فنلاندی برای توسعه تایرهای نوآورانه، قابل‌اعتماد و پایدار استوار شده است.

لنا کاپانین، معاون ارشد تولید نوکیان‌تایر و مدیرامورمالی این گروه گفت: «کارخانه ما در رومانی یک معیار صنعتی با رویکردی جامع به پایداری، ازجمله استفاده صرف از منابع انرژی بدون دی‌اکسیدکربن و فرآیندهای انرژی‌محور کارآمد و بسیار خودکار خواهد بود. موسسه EIB شریک مهمی در پروژه سرمایه‌گذاری ماست و توافق‌نامه تامین مالی به ما اجازه می‌دهد پایداری صنعت تایر را بیشتر توسعه دهیم.»

قرارداد وام کاملا با اهداف اقدام اقلیمی و پایداری محیطی EIB مطابقت دارد و به اصول مندرج در توافق‌نامه پاریس پایبند است.

فراتر از اقدام اقلیمی، این پروژه به چند هدف توسعه پایدار ازجمله SDG 8 برای کار شایسته و رشد اقتصادی، SDG 9 برای توسعه صنعت، نوآوری و زیرساخت، SDG 12 با هدف مصرف و تولید مسئولانه و در نهایت SDG 13 اقدامات مرتبط با حفاظت از آب‌وهوا پرداخته است.