تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : استان‌ها
لینک : econews.ir/5x3742554
شناسه : 3742554
تاریخ :
اعتبارات کنونی پاسخگوی حفظ، مرمت و نگهداری۳۴هزار بنای تاریخی نیست اقتصاد ایران: زنجان-وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گفت: هم اکنون ۳۴ هزار بنای تاریخی در کشور وجود دارد که اعتبارات کنونی پاسخگوی حفظ، مرمت و نگهداری این آثار نیست.

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

به گزارش خبرنگار مهر، سید عزت الله ضرغامی روز پنجشنبه در حاشیه بازدید از خانه تاریخی هشترودی زنجان در جمع خبرنگاران ضمن با اهمیت خواندن حفظ بناهای تاریخی اظهار کرد: مرمت، حفظ و نگهداری بناهای تاریخی به صورت شایسته انجام نمی‌گیرد و باید در این زمینه کارهای بهتری انجام شود.

وی با اشاره به اینکه هم اکنون ۳۴ هزار بنای تاریخی در کشور وجود دارد، عنوان کرد: اعتبارات کنونی محدود بوده و پاسخگوی حفظ، مرمت و نگهداری این آثار نیست.

وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی تصریح کرد: البته دولت سیزدهم اعتبارات بخش حفظ بناهای تاریخی به ویژه اعتبارات مرمت، چندین برابر شد تا این وزراتخانه بتواند مأموریت‌های خود را به انجام برساند.

وی یادآور شد: در یک مقطع بودجه ملی ما در این بخش در سال‌های ۱۴۰۱ و ۱۴۰۲ بیش از ۱۰۰ درصد افزایش داشت که این میزان افزایش، شامل اعتبارات مصوب استانی در سفرها نمی‌شود.

ضرغامی تملک حریم‌ها را یکی از مسائل مهم در مرمت آثار تاریخی برشمرد و گفت: این مهم باید در چارچوب قوانین میراث مرمت و نگهداری شوند.

وی در مورد بنای تاریخی هشترودی زنجان بیان کرد: این بنا بیش از ۲۵۰ سال قدمت دارد و به بهترین حالت تحت نظر کارشناسان امر مرمت شده است.

وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی به فعالیت‌های صورت گرفته در بخش بناهای تاریخی کشور اشاره کرد و افزود: برای ثبت جهانی هگمتانه همدان که افتخار بزرگی برای کشور ما محسوب می‌شود، اعتبارات بالایی صرف شد.

وی ادامه داد: به تازگی برای مرمت بازار وکیل که یک بنای بسیار منحصر به فرد در کشور است با همکاری وزارت نفت اعتباری بالغ بر ۱۱۰ میلیارد تومان صرف شد که اقدامی مهم محسوب می‌شود.

ضرغامی با اشاره به راه‌اندازی انجمن خیران میراث فرهنگی کشور در سال گذشته عنوان کرد: این انجمن سال گذشته تصویب شد که هدف آن مشارکت و سرمایه‌گذاری خیران در این حوزه است که به منظور مشارکت آنها شماره حسابی نیز در اختیار آنان قرار گرفت.

وی با بیان اینکه اکنون خیران نیز حمایت‌های خوبی کرده‌اند، تصریح کرد: هدف ما این است که خیران بخشی از کارها را به عهده بگیرند و خیران برخی شهرها به این موضوع علاقه بیشتری نشان داده‌اند.