تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : سبک زندگی
لینک : econews.ir/5x3742430
شناسه : 3742430
تاریخ :
موشک آمریکایی که اوکراین را از مهلکه نجات داد اقتصاد ایران: بررسی‌های جدید نشان می‌دهد که موشک‌های بالستیک تاکتیکی ATACMS در جنگ روسیه با اوکراین موثرتر از موشک‌های کروز استورم شدو یا همان «سایه طوفان» عمل کرده‌اند.

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

برترین‌ها_امیرمسعود عابدین: بررسی‌های جدید نشان می‌دهد که موشک‌های بالستیک تاکتیکی ATACMS در جنگ روسیه با اوکراین موثرتر از موشک‌های کروز استورم شدو یا همان «سایه طوفان» عمل کرده‌اند.

در آخرین بررسی منتشرشده در ۷ ژوئیه، اطلاعات دفاعی بریتانیا حمله اخیر اوکراین به کریمه را که احتمالاً منجر به غرق شدن کشتی روستوف-آن-دون روسیه شده است، تجزیه‌وتحلیل کرده است. این حمله دومین حمله موفق به زیردریایی روسی توسط نیروهای اوکراینی است. اوکراینی‌ها در آخرین حمله، از موشک‌های ATACMS عرضه شده توسط ایالات‌متحده استفاده کردند که مؤثرتر از موشک‌های بریتانیایی سایه طوفان عمل کرده‌اند. بر اساس اطلاعات دفاعی بریتانیا، این حمله اخیر منجر به غرق شدن زیردریایی روسی شده است.

ارتش اوکراین مدعی شده که این زیردریایی زمانی که در بندر سواستوپل در شبه‌جزیره کریمه مستقر شده بود، مورد اصابت قرار گرفته است. این عملیات همچنین منجر به انهدام سامانه موشکی ضد هوایی اس-۴۰۰ شد.

در صورت صحت ادعای اوکراین، غرق شدن زیردریایی روستوف یک پیروزی قابل‌توجه برای نیروهای اوکراینی است. با این حال، اطلاعات بریتانیا حاکی از آن است که بعید است این پیشرفت بر توانایی روسیه برای انجام حملات دوربرد از دریای سیاه تأثیر بگذارد. در عوض، این حمله بر خطرات فزاینده نیروهای روسی در کریمه تاکید می‌کند و ممکن است روسیه را وادار کند که در هر طرحی، برای استقرار مجدد نیروهای دریایی قابل‌توجه در منطقه تجدید نظر کند.

Rostov-on-Don که در سال ۲۰۱۴ راه‌اندازی شد، یکی از چهار زیردریایی کلاس KILO در ناوگان دریای سیاه بود که به موشک‌های کروز مسلح شده و به‌طور گسترده علیه اهدافی در اوکراین استفاده شده است.

موشک‌های آمریکایی ATACMS بهتر از سایه طوفان است؟

ATACMS (سامانه موشکی تاکتیکی ارتش) و سایه طوفان، دو سامانه موشکی پیشرفته با قابلیت‌های عملیاتی متفاوت هستند. آن‌ها که به ترتیب توسط لاکهید مارتین و MBDA توسعه یافته‌اند، در استراتژی‌های نظامی کیف علیه روسیه بسیار مهم ظاهر شده‌اند.

ATACMS، یک سامانه موشکی زمین به زمین، توسط لاکهید مارتین توسعه یافت و اولین بار در اوایل دهه ۱۹۹۰ مستقر شد. این موشک از سکوهای زمینی مانند سامانه موشکی پرتاب چندگانه M۲۷۰ (MLRS) و سامانه موشکی توپخانه (HIMARS) پرتاب می‌شود. ATACMS که برای ضربات دقیق دوربرد طراحی شده است، می‌تواند اهداف سطحی مختلف را با دقت قابل‌توجهی هدف قرار دهد.

موشک آمریکایی که اوکراین را از مهلکه نجات داد

در مقابل، سایه طوفان که توسط MBDA توسعه یافته است، یک موشک کروز هوا به زمین است. این موشک با ورود به خدمت در اوایل دهه ۲۰۰۰، طراحی شده است تا از هواپیما پرتاب شود و اهداف با ارزش در اعماق قلمرو دشمن را هدف قرار دهد. این موشک دارای قابلیت‌های دوربرد و سیستم‌های ناوبری پیشرفته است و بر نفوذ به مواضع مستحکم تمرکز می‌کند. برخلاف ATACMS که از سطح زمین پرتاب می‌شود و می‌تواند در حین پرواز مانور دهد، سایه طوفان یک موشک هوا به سطح است.

به گفته برخی از کارشناسان، موشک‌های ATACMS به‌طور قابل‌توجهی سریع‌تر هستند و در حدود پنج دقیقه به اهدافی تا فاصله ۲۵۰ کیلومتری (۱۵۵ مایلی) می‌رسند. در مقایسه، سایه طوفان و همتای آن، SCALP، به حدود ۱۵ دقیقه زمان نیاز دارند تا مسافتی مشابه را طی کنند.

برخی از نویسندگان و کارشناسان استدلال کردند که ATACMS در مقایسه با سایه طوفان، گزینه بهتری برای اوکراین به‌حساب می‌آید.