تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : استان‌ها
لینک : econews.ir/5x3742358
شناسه : 3742358
تاریخ :
کلاف سردرگم خبرنگاران در استان مرکزی اقتصاد ایران: اراک- اهالی رسانه استان مرکزی همواره در ثبت تحولات و رویدادها فعال هستند اما مطالبات این قشر انباشته شده و همانند یک کلاف سردرگم است.

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

خبرگزاری مهر، گروه استان‌ها- دغدغه خبرنگاران، انعکاس نیازها و مشکلات مردم است و همواره این رسالت را بر خود مقدم می‌شمارند.

به اعتقاد برخی از کارشناسان، خبرنگاری یک شغل حساس و پرمسئولیت است، شغلی که ساعت کاری در آن بی معناست و سختی و فشردگی کار فراوانی را در پیش دارد و کاش همه این را بدانند که بیداری یک خبرنگار، بیداری یک جامعه را به دنبال دارد.

دست اندرکاران حوزه فرهنگ و رسانه در استان مرکزی معتقدند اهالی رسانه همواره در جهت دهی و ثبت تحولات جامعه فعال هستند اما مطالبات خودشان انباشته شده و مانند کلافی سردرگم با آن دست و پنجه نرم می‌کنند که می‌طلبد مسئولان ذیربط با حمایت اصولی هر روز گام‌های بلندتری در راستای رفع مشکلات این قشر زحمتکش بردارند.

اکنون در استان مرکزی ۳ روزنامه، ۱۴ هفته نامه، ۴ دو هفته نامه‌، ۱۸ ماهنامه، ۲۱ فصلنامه، یک فصلنامه،
یک ۲ فصلنامه، ۱ سالنامه، ۲۱ پایگاه خبری، ۴۰ نشریات الکترونیکی غیربرخط، ۱۲ نمایندگی خبرگزاری، ۸۰ نمایندگی سراسری و در مجموع ۶۲ نشریه چاپی فعالیت دارند.

وضعیت خبرنگاران به هیچ عنوان مطلوب نیست

کلاف سردرگم خبرنگاران استان مرکزیخبرنگار بازنشسته و پیشکسوت روزنامه اطلاعات در گفت‌وگو با خبرنگار مهر گفت: وضعیت خبرنگاران این استان به هیچ عنوان مناسب نیست و با مشکلات عدیده ای مواجه هستند که هر ساله روز خبرنگار، این مسائل به صورت مقطعی مطرح اما به هر دلیل از سوی مسؤولان ذیربط حل نمی‌شود.

یدالله رحمتعلی با اشاره به اینکه خبرنگاران مرکزی نسبت به استان‌های همجوار مظلوم ترین قشر هستند، افزود: فعالیت در خبرگزاری‌ها نیز با استرس بالایی به همراه است و این جامعه هدف، مبلغ ناچیزی را در ازای خبری که تولید شده، دریافت می‌کنند.

این خبرنگار پیشکسوت گفت: وضعیت خبرنگاران مکتوب نیز مناسب نیست چرا که محل درآمد آنها دریافت آگهی و رپرتاژ است که این جامعه هدف نیز با وضعیت گرانی کاغذ با مشکلات زیادی گریبانگیر هستند.

رحمتعلی با اشاره به اینکه موضوع تأمین مسکن خبرنگاران نیز سالهای زیادی لاینحل باقی مانده، گفت: اکثر خبرنگاران به ویژه خبرگزاری‌ها به دلیل شرایط اقتصادی نامناسب و عدم پوشش بیمه‌ای به دنبال ارتقای سطح سواد رسانه‌ای نیستند و به دلیل بی‌انگیزگی، در مجموعه‌های دیگر همچون واحدهای تولیدی استان بکارگیری می‌شوند و این مهم، شرایط نا امن برای خبرنگاران ایجاد کرده که از سوی مسئولان ذیربط مورد بی مهری قرار گرفته است و انتظار است تدابیر ویژه ای در راستای رفع مشکلات خبرنگاران اندیشیده شود.

خبرنگار پیشکسوت استان مرکزی با اشاره به فعال نبودن خانه مطبوعات در استان مرکزی نیز گفت: خانه مطبوعات می‌تواند مکان و مامنی برای رفع دغدغه و رسیدگی به مشکلات این قشر باشد، اما جای تأسف دارد که دستاویز، طیفی و جناحی شده و از انجام وظیفه اصلی، بازمانده است که این مهم باید کالبد شکافی شود و در اسرع وقت با حمایت مسئولان ذیربط، این خانه برای حل مسائل صنفی خبرنگاران مجدد احیا شود.

نبود امنیت شغلی، حقوق و دستمزد مشکلات عمده خبرنگاران

یکی دیگر از خبرنگاران پیشکسوت اراک در گفت و گو با خبرنگار مهر گفت: اگرچه در سال‌های اخیر مشکلات بیمه‌ای اصحاب فرهنگ و هنر به حداقل رسیده اما نبود امنیت شغلی، حقوق و دستمزد پایین از جمله مشکلاتی است که خبرنگاران با آن مواجه هستند.

اکرم یوسفی افزود: خالی از لطف نیست که بگوییم یک خبرنگار در تمام اوقات حتی در مهمانی‌ها درگیر مسائل کاری و سوژه یابی است و به رغم کار طاقت فرسا و فشارهای جانبی که به فعالان واقعی عرصه خبر وارد می‌شود، اغلب آنان نمی‌توانند آینده روشنی را در این حرفه برای خود متصور شوند و این در حالی است که مشخص نبودن متولی پاسخگویی به این مسائل که در هر استان خانه مطبوعات است، نیز بر دغدغه فعالان این حوزه می‌افزاید.

وی گفت: در کنار این موضوعات عملکرد غیرحرفه ای مدیریت برخی رسانه‌ها موجب بروز مشکلاتی از جمله کاهش خلاقیت در خبرنگاران و در نتیجه کاهش سطح کیفی اخبار تولیدی شده است که اعتبار رسانه‌های دیگر را در نزد مردم پایین آورده است.

یوسفی گفت: از هر بعدی، فعالیت خبرنگاری را مورد بررسی قرار دهیم، فعالان این حرفه مظلوم واقع شده‌اند چرا که حتی در روزی که به نامشان نامگذاری شده و برای جشنی به همین مناسبت دعوت شده‌اند باید فعالیت خبری داشته باشند.

خبرنگاری یعنی حس مسئولیت در برابر جامعه

یکی دیگر از خبرنگاران قدیمی و پیشکسوت عرصه مطبوعات استان مرکزی نیز در گفت وگو با خبرنگار مهر، ضمن تبریک این روز به تمامی اهالی رسانه که با جان و دل برای ادای رسالت خویش گام بر می‌دارند، گفت: خبرنگاران خودشان آسایشی ندارند تا با صداقت قلم، گره‌ی از گره‌های کور جامعه را بگشایند و بتوانند همسو با حقایق اجتماع به سمت روشنایی‌ها حرکت کنند.

سایه قهیه ای افزود: باید بگویم رسالت خبرنگاری یعنی ایستادگی در برابر توطئه‌ها و حفظ هویت و ارزش‌های جامعه با بیان حقایق، بدون تعصب، تا همچنان صدای حق در برابر قدرت‌های بزرگ باقی بماند.

وی افزود: خبرنگاری نه تنها عشق است بلکه فراتر از آن باید گفت حرفه‌ای بسیار خطیر است که سعی در حفظ حرمت‌ها، تکریم افراد و ارائه اخبار در نهایت سلامت و صحت و صداقت دارد و از این رو خداوند در قرآن کریم به قلم، سوگند یاد می‌کند.

قهیه ای گفت: قلم می‌تواند در نهایت آرامش بسیاری از طوفان‌های آسیب زای جامعه را به آرامش بدل کند و در دستان خبرنگاری که مملو از عشق خدمت به جامعه است یارای مسئولان باشد و تک به تک مشکلات را رصد کند و با ورود به زوایای پنهان جامعه راهگشای آیندگان باشد.

وی بیان کرد: خبرنگاران و قلم به دستانی که در تمامی عرصه‌های ورزشی، فرهنگی، اجتماعی و سیاسی حضوری فعال برای اطلاع رسانی صحیح دارند خود از کمترین امکانات همچون مسکنی که سال‌ها است لابه لای مشکلات آنها گم شده و بیمه تأمین اجتماعی که کمترین حق آنها است بهره مند نیستند و در این وانفسای اقتصادی حتی از پس پرداختن اجاره بهای دفترهایشان نیز برنمی آیند و یکی پس از دیگری چراغ دفاترشان را خاموش می‌کنند.

این خبرنگار با سابقه استان مرکزی گفت: از طرفی دیگر نابرابری‌ها و نا عدالتی‌ها در این عرصه نیز نیشی دیگر بر بدن اهالی رسانه است که می‌طلبد مسئولان امر در زمینه رفع مشکلات اهالی رسانه کوشاتر باشند.

قهیه ای افزود: خبرنگاران در واقع صدای فریادهای خاموش آنانی هستند که توانایی بانگ برآوردن برای اعلام مسائل موجود در اطرافشان را ندارند و این قلم است که این فریاد را در قالب آرامش و در نهایت دقت و سرعت به گوش مسئولان می‌رساند و نقطه عطفی برای پیشبرد و توسعه جامعه‌ای سالم و به دور از هرگونه آسیب است.

خبرنگاری از جمله مشاغل سخت جامعه

یکی دیگر از خبرنگاران سابقه استان مرکزی گفت: مسؤولیت خبرنگاری سنگین و از عهده هرکسی برنمی آید اما متأسفانه امروزه افراد بدون برخورداری از شرایط لازم به راحتی وارد عرصه سنگین خبر می‌شوند.

لیلا آجرلی، مهمترین مشکلات قشر خبرنگاران را حقوق اندک، نبود خودرو برای پوشش اخبار، کپی برداری از خبرها و نبود آینده شغلی عنوان کرد.

وی گفت: خبرنگاری از مشاغل سخت جامعه است اما این قشر از حداقل حقوق و مزایا برخوردارند.

بکارگیری تمام ظرفیت‌ها برای رفع مشکلات خبرنگاران

انسیه بغدادی یکی دیگر از خبرنگار باسابقه استان مرکزی گفت: خبرنگاران تمام اوقات خود را برای بررسی و حل مشکلات جامعه سپری می‌کنند اما خود سر تا پا غرق در مشکلاتی هستند که سالیان سال است که حل نشده است.

وی بیان کرد: اکثر خبرنگاران فاقد بیمه و پشتیبان شغلی هستند و این قشر نمی‌توانند برنامه ریزی خاصی برای زندگی خود داشته باشند.

وی افزود: خبرنگاران باید به دور از جانبداری، مسائل را آنگونه که هست به رشته تحریر درآورند و هدفشان تنها اطلاع رسانی شفاف با لحاظ کردن منافع و امنیت جامعه باشد.

این خبرنگار پیشکسوت گفت: مسئولان فرهنگی باید برای تأمین امنیت شغلی و رفع مشکلات این جامعه هدف تدابیر ویژه ای بیندیشند.