تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : اقتصادی
لینک : econews.ir/5x3742355
شناسه : 3742355
تاریخ :
دانشیار ایرانی عضو «نظام‌های میراثی کشاورزی مهم جهانی» فائو شد اقتصاد ایران: در حکمی از سوی مدیرکل سازمان غذا و کشاورزی ملل متحد (فائو)، دانشیار ایرانی و رئیس موسسه پژوهش‌های برنامه‌ریزی، اقتصاد کشاورزی و توسعه روستایی، عضو نظام‌های میراثی کشاورزی مهم جهانی شد.

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

به گزارش خبرگزاری مهر، در حکمی از سوی مدیرکل سازمان غذا و کشاورزی ملل متحد (فائو)، علی کیانی راد، دانشیار و رئیس مؤسسه پژوهش‌های برنامه‌ریزی، اقتصاد کشاورزی و توسعه روستایی، به عنوان عضو گروه مشاوران علمی (SAG) نظام‌های میراثی کشاورزی مهم جهانی (GIAHS) فائو منصوب شد.

بر اساس حکم مدیرکل فائو، کیانی راد به مدت دو سال به عنوان یکی از ۹ عضو گروه مشاوران علمی نظام‌های میراثی کشاورزی مهم جهانی منصوب شد.

لازم به ذکر است، نظام‌های میراثی کشاورزی مهم جهانی (GIAHS)، ابتکاری است که در سال ۲۰۰۵ میلادی با هدف شناسایی، ثبت، محافظت و توسعه نظام‌های کشاورزی در دنیا توسط فائو ارائه شد که تلاش دارد منافع حاصل از این نظام‌ها به جامعه محلی و صاحبان این نظام‌ها برگردد.

تاکنون ۸۶ نظام در ۲۶ کشور دنیا در نظام جیاس فائو به ثبت رسیده است که جمهوری اسلامی ایران با داشتن ۶ نظام ثبت شده، رتبه چهارم دنیا را در اختیار دارد.

گروه مشاوران علمی متشکل از ۹ عضو هیأت علمی و متخصص با گرایش‌های مختلف (هر قاره یک نفر) می‌باشند که وظیفه راهنمایی فنی و مشاوره علمی مستقل در مورد فعالیت‌های مرتبط با جیاس را ارائه می‌دهند و به مدت دو سال با حکم مدیرکل فائو منصوب می‌شوند.

این گروه مشاور، در طول سال چندین بار در مقر فائو گردهم می‌آیند تا در خصوص مواردی همچون تجزیه و تحلیل و ارزشیابی اطلاعات مندرج در پیشنهادهای واصله به دبیرخانه جیاس برای ثبت؛ انجام بازدیدهای میدانی (به عنوان آخرین مرحله ثبت نظام) به منظور بررسی و تطابق واقعیت‌ها با اطلاعات درج شده در پیشنهادیه نظام برای ثبت؛ تهیه اسناد فنی دقیق به منظور بهبود درک برنامه جیاس برای کشورهای متقاضی که سایت‌های بالقوه برای ثبت دارند و ارائه جهت‌گیری‌های گسترده و مطالب علمی برای جریان اصلی برنامه جیاس تصمیم‌گیری کنند.