تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : صفحات
لینک : econews.ir/5x3742339
شناسه : 3742339
تاریخ :
محاصره بارسلونا برای دستگیری رهبرجدایی طلبان کاتالونیا اقتصاد ایران: کارلس پوجدمون، رهبر جدایی‌طلبان کاتالونیا با وجود حکم بازداشت دادگاه عالی امروز بعد از سال‌ها تبعید به اسپانیا بازگشت و بعد از سخنرانی در میان هوادارانش ناپدید شد و عملیات تعقیب و گریز پلیس برای یافتن وی آغاز شده است.

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

- اخبار بین الملل -

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم به نقل از "ان تی وی"، با وجود تهدید به دستگیری، کارلس پوجدمون، رهبر جدایی طلبان کاتالونیا بعد از سالها تبعید صبح امروز در بارسلونا حاضر شد.

به این ترتیب پس از هفت سال تبعید، او برای اولین بار در خاک اسپانیا در مقابل هزاران هوادار ظاهر شد. وی با تشویق جمعیت هوادارانش گفت: امروز آمدم تا به شما یادآوری کنم که ما هنوز اینجا هستیم. ورود او در ابتدا با مانعی توسط پلیس منجر نشد.

پوجدمون به دلیل تلاش نافرجامش برای جدا کردن کاتالونیا از اسپانیا در سال 2017 در این کشور با خطر بازداشت مواجه شد. اگر او واقعاً دستگیر شود، دولت اقلیت فعلی پدرو سانچز، نخست وزیر اسپانیا باید از این بترسد که اکثریت خود در پارلمان مادرید را از دست بدهد.

پوجدمون اعلام کرده بود که روز پنجشنبه در پارلمان منطقه ای بارسلون و هنگام تشکیل دولت جدید کاتالونیا حضور خواهد داشت. حزب یونتس به رهبری پوجدمون تاکنون از دولت سانچز در پارلمان ملی مادرید حمایت کرده است. این که آیا پوجدمون دستگیر می شود یا خیر جای سوال دارد.

به عنوان شرط حمایت از یونتس در پارلمان مادرید، "سانچز" قانون عفو جدایی طلبان ​​را تصویب کرده بود که روند قانونی علیه صدها جدایی طلب را متوقف می کرد. پوجدمون نیز باید از این موضوع سود ببرد. با این حال، دادگاه عالی اسپانیا ماه گذشته رای داد که همه اتهامات علیه پوجدمون با قانون عفو ​​لغو نشده است و حکم بازداشت رهبر جدایی طلبان همچنان پابرجاست.

"ان تی وی" ساعاتی پیش نوشت: پلیس اسپانیا برای دستگیری "کارلس پوجدمون"، رهبر جدایی‌طلبان کاتالونیا، یک تعقیب و گریز بزرگ را با نام رمز "قفس" در بارسلونا آغاز کرده است. موانع جاده ای در تمام جاده های شریانی اصلی از این کلان شهر در دریای مدیترانه ایجاد شد.

همانطور که در کانال تلویزیونی دولتی RTVE دیده می شود، پلیس هر خودرویی را که سعی می کرد شهر را ترک کند، بررسی کرد. در برخی موارد صندوق عقب چک می شد و موتورسواران مجبور بودند کلاه ایمنی خود را بردارند. روزنامه "El País" گزارش داد که جستجو برای یافتن یک ماشین سفید در جریان بود.

پوجدمون پس از تقریباً هفت سال تبعید، صبح امروز در مرکز بارسلونا ظاهر شد. وی در محاصره و حفاظت سیاستمداران برجسته حزب یونتس بدون مزاحمت در خیابان ها قدم زد و به چپ و راست سلام کرد. پلیس که با نیروهای امنیتی قوی در محل حضور داشت، مداخله نکرد، اگرچه حکم دستگیری این مرد 61 ساله وجود داشت. پوجدمون پس از همه پررسی استقلال غیرقانونی در سال 2017 و جدایی نافرجام متعاقب آن، مخفیانه با خودرو از کشور فرار کرد.

امرو پوجدمون در مجاورت پارلمان منطقه ای که در آن "سالوادور ایلا" سوسیالیست به عنوان نخست وزیر جدید کاتالونیا روی کار می آید سخنرانی کوتاهی برای چند هزار هوادار ایراد کرد. وی با اشاره به مبارزه خود برای استقلال کاتالونیا از اسپانیا گفت: امروز اینجا آمدم تا یادآوری کنم که ما هنوز اینجا هستیم زیرا حق تسلیم شدن نداریم.

پوجدمون افزود: ما هیچ علاقه ای به زندگی در کشوری نداریم که در آن قوانین عفو ​​عمومی را در نظر نگرفته است. اشاره او به امتناع قوه قضاییه از اعمال قاون عفو جدایی طلبان در مورد او بود.

در همین حال جلسه انتخاب ایلا در مجلس آغاز شده است. ایلا اولین رئیس دولت منطقه‌ای کاتالونیا در سال‌های اخیر خواهد بود که از باقی ماندن این منطقه ثروتمند به عنوان بخشی از اسپانیا حمایت می‌کند. پوجدمون اعلام کرده بود که می خواهد در جلسه پارلمان شرکت کند و این را حق دموکراتیک خود به عنوان یک نماینده منتخب است. اما وی به جای اینکه پس از سخنرانی خود به سمت مجلس راهپیمایی کند، در میان جمعیت ناپدید شد. بر اساس گزارش رسانه ها، پلیس بر جلوگیری از ورود پوجدمون به پارلمان تمرکز کرده است. حتی تونل های زیر ساختمان مجلس هم بررسی شد.

با این حال، پوجدمون مدت کوتاهی پس از سخنرانی دیگر در تصاویر تلویزیونی قابل مشاهده نبود و رسانه های اسپانیایی متحیر بودند که او ممکن است کجا رفته باشد. اعضای رهبری حزب او آرام و بی کلام از میان جمعیت به سمت پارلمان رفتند، اما پوجدمون قبلا ناپدید شده بود.

بحث قوه قضائیه این است که او از بودجه عمومی به جای پول خود برای اهداف سیاسی غیرقانونی در همه پرسی استقلال 2017 استفاده کرد.

پیش از بازگشت آقای پوجدمون به اسپانیا، کارشناسان حقوقی و اعضای پلیس ملی اسپانیا به یورونیوز گفته بودند که دستگیری رهبر فراری تجزیه‌طلب کاتالونیا اجتناب‌ناپذیر است.

پوجدمون پس از هفت سال از اقامت در تبعید در حالی روز پنج‌شنبه در مقابل طاق نصرت بارسلون ظاهر شد که هوادارنش با پرچم‌های کاتالونیا در اطراف او حلقه زده بودند. او نیز با مشت‌های گره‌کرده با جمعیت حاضر همراهی کرد.

بنا به گفته برخی از حاضران در این تجمع، هواداران پوجدمون حلقه‌ای در اطراف او تشکیل دادند تا کسی نتواند به این سیاستمدار نزدیک شود.

اوایل این هفته، رهبر سابق جدایی‌طلبان کاتالونیا اعلام کرده بود که قصد دارد به اسپانیا بازگردد و در جلسه پارلمان کاتالونیا شرکت کند تا از رأی‌گیری درباره دولت جدید این منطقه خودمختار به ریاست سالوادور ایلا که مخالف جدایی کاتالونیا است جلوگیری کند.

اگر آقای پوجدمون امروز یا روزهای آینده بازداشت شود، احتمالاً به مادرید منتقل خواهد شد تا در دادگاه عالی اسپانیا حاضر شود. پس از حضور پوجدمون در دادگاه عالی اسپانیا، قاضی تصمیم خواهد گرفت که آیا او را تا زمان محاکمه به زندان بفرستد یا به قید وثیقه آزاد کند.

نظام قضایی اسپانیا بر این نظر است که دولت وقت کاتالونیا به ریاست کارلس پوجدمون با برگزاری همه‌پرسی غیرقانونی در سال 2017، از اموال عمومی اختلاس کرده است، موضوعی که باعث می‌شود تا حکم بازداشت پوجدمون همچنان فعال باشد.

انتهای پیام/