تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : اقتصادی
لینک : econews.ir/5x3742314
شناسه : 3742314
تاریخ :
رشد۱۷درصدی تولیدگندم/۵۵%مطالبات گندم‌کاران باقی‌مانده اقتصاد ایران: معاون وزارت جهاد کشاورزی با اشاره به رشد۱۷درصدی خرید تضمینی گندم گفت:۱۹۰ همت رقم خرید تضمینی بوده است که تا کنون حدود۴۵درصد آن معادل۹۴همت پرداخت شده است.

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

- اخبار اقتصادی -

علیرضا مهاجر معاون امور زراعت وزارت جهاد کشاورزی در گفتگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، در پاسخ به سوالی در مورد خرید تضمینی گندم و مشکلات به وجود آمده تا 18 مرداد سال 1403 گفت: تا اوایل مرداد ماه 10 میلیون و 827 هزار تن خرید گندم انجام شده است. در همین تاریخ، در سال گذشته 9 میلیون و 218 هزار تن خرید داشتیم. بنابراین نسبت به سال گذشته یک میلیون و 600 هزار تن که معادل 17 درصد است، افزایش خرید گندم داشته‌ایم.

صرفع‌جویی 3.5 میلیارد دلاری با خودکفایی در تولید گندم

وی در خصوص حجم مورد نیاز کشور در یک سال گفت: امسال بیشتر از نیاز در کشور تولید خواهیم داشت و نیازی به واردات نیست. در سال 1400، میزان خرید گندم 4.5 میلیون تن بوده است که مجبور شدیم 7.5 میلیون تن واردات گندم معادل 3.5 میلیارد دلار انجام دهیم. با تولید این میزان گندم در داخل کشور ضمن خودکفایی در تولید، شاهد صرفه‌جویی ارزی بودیم.

معاون وزیر کشاورزی در خصوص ارقام پرداخت شده برای خرید تضمینی گندم گفت: طی روزهای اخیر پرداخت‌ها آغاز شده است اما 190 همت رقم خرید تضمینی بوده است که تا کنون حدود 45 درصد آن معادل 94 همت پرداخت شده است. امیدوار هستیم سازمان برنامه و بودجه کمک کند تا مبالغ باقی مانده نیز تامین شود. قول داده شده تا به تدریج و تا پایان شهریور پول کشاورزان را پرداخت کنند.

احتمال بروز اشکال در خرید تضمینی گندم سال آینده به دلیل تعلل در پرداخت‌ها

وی در پاسخ به سوالی در مورد براساس قانون دولت موظف است بلافاصله بعد از خرید گندم پول گندم کاران را پرداخت کند. کشاورزان 9 ماه زحمت کشیدند و خرج کشاورزی داشتند اما باید معتل بمانند تا پول خود را از دولت دریافت کنند. این مسئله می‌تواند برای کشت بعدی و سال آینده مشکلاتی را ایجاد کند.

همچنین قرار بر این بوده است که پول کلزا کاران استان گلستان حداکثر ظرف یک ماه پرداخت شود اما امروز 2.5 ماه است که این پرداخت‌ها انجام نشده است.

انتهای پیام/