تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : فرهنگی
لینک : econews.ir/5x3742312
شناسه : 3742312
تاریخ :
آغاز سرزمین تمدن‌ها با حضور ۶۰ متخصص در قالب ۸ کارگروه اقتصاد ایران: معاون امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران گفت: مجموعه سرزمین تمدن ها با حضور ۶۰ متخصص در قالب ۸ کارگروه فعالیت خود را در تهران آغاز کرد.

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

به گزارش خبرگزاری مهر، محمد امین توکلی زاده معاون امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران در آئین تجلیل از خبرنگاران حوزه اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران که در مرکز همایش‌های برج میلاد برگزار شد، با قدردانی از تلاش اصحاب رسانه در آگاهی بخشی به جامعه گفت: اگر تلاش‌ها و فعالیت‌ها و اقدامات انجام شده و در حال انجام توسط خبرنگاران در رسانه ها بازتاب پیدا نکند بدون شک به اهدافی که دنبال می‌کنیم نمی‌رسیم.

وی افزود: رسانه امروز در مقایسه با گذشته پوشش، تکثر، تنوع و کیفیت بیشتری پیدا کرده است و از یک سویه بودن وارد مرحله مونولوگ شده است. با این حال برای رساندن پیام به مخاطب به دلیل انتخابگری مخاطب برای استفاده از پیام با سختی زیادی رو به رو هستیم.

معاون امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران خبرنگار را یک هنرمند و خبرنگاری را یک هنر دانست که برخی اصحاب رسانه از آن به خوبی بهره‌برداری می‌کنند دانست و گفت: اصحاب رسانه قادرند یک خبر را تبدیل به جریان رسانه‌ای کنند و می‌توانند یک خبر را از دیوارکشی ها و دسته بندی های مرسوم خارج کنند. خبرنگاران می توانند گونه ای از محتوا را تولید کنند که مخاطب به دنبال آن باشد و این یک هنر است‌.

آغاز سرزمین تمدن‌ها با حضور ۶۰ متخصص در قالب ۸ کارگروه

وی به دسته بندی های موجود در حوزه خبر و گزارش اشاره کرد و با بیان اینکه هر گونه از دسته های خبری مخاطب خاص خود را دارد، ادامه داد: محتوای طنز است که تقریبا همه مخاطبان آن را دست به دست می کنند و دایره وسیعی از مخاطب را در بر می گیرد و به این دلیل با درون مایه طنز می توان بسیاری از پیام ها را به مخاطب منتقل کرد.

توکلی زاده گفت: موضوعی که با طنز آمیخته می‌شود و شیرین می کند سبب گردش محتوا می شود و به این دلیل باید از این گونه تولید محتوا بیشتر استفاده شود.

وی با قدردانی از تلاش خبرنگاران در انعکاس رویدادهای شهرداری تهران در ۳۵ ماه گذشته، گفت: بسیاری از رسانه‌ها در این مدت به تبیین، پرسشگری، نقد و انعکاس رویدادهای شهرداری اهتمام داشتند. نقدها و مطالبه گری‌ها کمک‌ کرد جایی که اشتباه رفتیم را اصلاح و راهی که درست رفتیم را تقویت کنیم.

معاون امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران به عملکرد این معاونت در دوره کنونی مدیریت شهری اشاره کرد و با تبیین این عملکرد گفت: شهرداری تهران در حال حاضر و در این ایام، در حوزه فرهنگی و اجتماعی ۵ ابرپروژه را با جنسی متفاوت از دیگر پروژه های بزرگ شهری تعریف کرده است که به شکل همزمان در حال اجرا دارد.

وی سرزمین تمدن ها را یکی از این ابرپروژه ها دانست و افزود: مجموعه سرزمین تمدن ها با حضور ۶۰ متخصص در قالب ۸ کارگروه فعالیت خود را برای احداث پارک موضوعی در تهران آغاز کرد.

توکلی زاده گفت: یکی از مشکلات ما در حوزه اجتماعی و فرهنگی با آن رو به رو بودیم این بود که در حوزه شادی و ساخت پارک همچنان به روال گذشته عمل می‌کردیم و شهربازی هایی را می ساختیم که نیازهای امروز را تامین نمی کرد.

آغاز سرزمین تمدن‌ها با حضور ۶۰ متخصص در قالب ۸ کارگروه

وی افزود: بسیاری از کشورها دیگر چنین شهربازی هایی را نمی‌سازند و به دنبال پارک موضوعی رفته اند. ساخت پارک های موضوعی قدمتی ۸۰ ساله در جهان دارد. گرچه در ایران برخی پارک های موضوعی وجود دارد اما موضوعات آن کپی برداری شده است و مبتنی بر فرهنگ ما نیست‌.

معاون امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران به سابقه ساخت پارک موضوعی بوستان کتاب اشاره و با بیان اینکه از تجربه محققان و افراد درگیر در ساخت این پروژه در سرزمین تمدن‌ها استفاده شده است، گفت: پارک های تمدنی در دنیا متداول است‌ در پارک های موضوعی کار حرفه‌ای انجام می شود. این پارک ها بر اساس یک سناریو طراحی و رویدادهایی در آن پیش بینی می شود تا در ذهن‌ مخاطب اثربگذارد.

وی بهره گیری از لوکیشن اصلی با روایت خوب و دقیق منجر به تحول بازدید کنندگان از چنین پارک های موضوعی می شود، ادامه داد: در آمریکا تا مدت ها میهمانان این کشور را برای آشنایی با موضوعاتی که دارند به دیزنی‌لند می‌برند یا در فرانسه به پارک موضوعی می‌برند که شامل کاراکتر و شخصیت و داستان بود. ما در ایران نیز در سرزمین تمدن‌ها به حوزه تمدنی ورود کردیم و با کمک هنرمندان تلاش کردیم رویدادها و موضوعاتی را با پیوست مقاومت و محرم طراحی و اجرا کنیم.

توکلی زاده با بیان اینکه اجرای پروژه های فرهنگی و اجتماعی با بهره گیری از آداب و سنن ایرانی-اسلامی در دستور کار قرار دارد، گفت: موضوعات مختلفی مانند آئین های ملل، نوروز و غیره را در بوستان لاله برگزار کردیم. رویداد نوروز پدیده ای است که در جامعه ما پیوست اجتماعی ایجاد می‌کند و برای ما نعمت است. نوروز موجب شادی و نشاط جامعه‌ما می‌شود و به این دلیل برای نوروز و اقوام در نوروزگاه‌ها طراحی خاصی انجام و تلاش کردیم این طراحی و اجرای آن به شکل فاخر انجام شود تا گنجینه‌ای ارزشمند در پایتخت در این حوزه شکل بگیرد.‌

وی با تاکید بر اینکه تلاش کردیم حوزه نوروز را به عنوان دیپلماسی فرهنگی در حوزه ملل مورد توجه بیشتری قرار دهیم، گفت: نوروز یکی از ابعاد زبان فارسی است و برخی کشورهای حوزه تمدنی زبان فارسی دارای آیین‌های ارزشمندی در نوروز هستند و سعی کردیم آیین های نوروز ملل را اجرا کنیم.

معاون امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران برگزاری شهر شهدا، رمضان شهر و برخی دیگر از آیین های اجتماعی و فرهنگی را از دیگر اقدامات مدیریت شهری برشمرد و به برگزاری رویداد محرم شهر در میدان آزادی اشاره کرد و گفت: ما تجربه متفاوتی را در محرم شهر داریم. سعی کردیم خلق رویدادی کنیم که دسترسی مردم با سلایق مختلف به آن بیشتر باشد.

آغاز سرزمین تمدن‌ها با حضور ۶۰ متخصص در قالب ۸ کارگروه

وی افزود: محیط خیابان و شهر برای مردم جذاب است. در کشورهای دیگر جشن‌های خیابانی با استقبال زیادی رو به رو می‌شود و ما این مدل از برگزاری مراسم های خیابانی را با تطبیق موضوعات فرهنگی و اجتماعی خودمان توسعه دادیم و رویدادهایی مانند مهمانی ۱۰ کیلومتری و امام رضایی ها را برگزار کردیم.

توکلی زاده گفت: خیابان برای ما در رویدادهای فرهنگی هویت جدیدی را ایجاد کرده است. رویداد محرم شهر نیز یک رویداد ملی و فراملی است. از این رو تلاش کردیم میدان آزادی را به عنوان محور برگزاری این رویداد انتخاب کنیم تا رفت و آمد در میدان آزادی افزایش و آسیب ها در این محدوده کاهش یابد.

معاون امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران با بیان اینکه با اجرای رویداد محرم شهر، میدان آزادی شاهد صحنه های زیبایی از حضور خانواده ها در این مکان است، توضیح داد: یکی از جنبه های رویداد محرم شهر که در رسانه‌ها کمتر به آن پرداخته شده است موضوع حضور خانوادگی مردم در میدان آزادی است. اکنون بسیاری از خانواده‌ها که تا پیش از این به میدان آزادی نمی‌آمدند، با حضور در میدان آزادی اوقات فراغت خود را در سایه امنیت و برنامه‌های فرهنگی اجرا شده در میدان سپری می کنند و مهم است که به این وجه از برگزاری رویداد محرم شهر نیز در رسانه‌ها پرداخته شود.

در پایان این مراسم خبرنگاران و اصحاب رسانه از مجموعه سرزمین تمدن‌ها بازدید و از تلاش فعالان رسانه در حوزه اجتماعی و فرهنگی تجلیل به عمل آمد.