تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : راهنمای خرید
لینک : econews.ir/5x3742303
شناسه : 3742303
تاریخ :
رشد آهسته و پیوسته تیم قرمز؛ سهم AMD از بازار پردازنده‌های دسکتاپ و دیتاسنتر به بیش‌از ۲۳ درصد رسید اقتصاد ایران: AMD سهم خود را از بازار پردازنده‌ها به‌مرور افزایش می‌دهد.

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

AMD موفق شد در فصل دوم سال ۲۰۲۴ سهم خود را از بازار پردازنده‌های دیتاسنتر و لپ‌تاپ افزایش دهد. با وجود این، سهم پردازنده AMD در کلاس دسکتاپ اندکی نسبت‌به فصل قبل کاهش یافت.

شرکت Mercury Research آخرین آمار بازار پردازنده‌های x86 را منتشر کرده است که رشد ادامه‌دار تیم قرمز در سهم بازار و میزان درآمد را نشان می‌دهد.

AMD سه‌ماهه‌ی دوم امسال را با معرفی سری Zen 5 آغاز کرد. پردازنده‌های هوش مصنوعی Ryzen AI 300 از ماه گذشته در برخی لپ‌تاپ‌ها قرار گرفته‌اند و مدل‌های دسکتاپی رایزن ۹۰۰۰ نیز به‌زودی معرفی خواهند شد. علاوه‌بر این،‌ نسل‌های قبلی رایزن ۷۰۰۰ و ۸۰۰۰ با تخفیف‌های خوبی دردسترس هستند که منجربه افزایش خرید پردازنده در کانال‌های OEM و DIY شده است.

سهم AMD از بازار پردازنده‌های

Q2 2024

Q1 2024

Q4 2023

Q3 2023

Q2 2023

Q1 2023

دسکتاپی

۲۳

۲۳٫۹

۱۹٫۸

۱۹٫۲

۱۹٫۴

۱۹٫۲

لپ‌تاپی

۲۰٫۳

۱۹٫۳

۲۰٫۳

۱۹٫۵

۱۶٫۵

۱۶٬۲

سرور

۲۴٫۱

۲۳٫۶

۲۳٫۱

۲۳٫۳

۱۸٫۶

۱۸

سهم کلی AMD از بازار CPU مبتنی‌بر X86

۲۱٫۱

۲۰٫۶

۲۰٫۲

۱۹٫۴

۱۷٫۳

۳۶٫۴

اعداد به درصد

اقدامات اخیر AMD باعث شدند که سهم بیشتری از پلتفرم x86 را به خود اختصاص دهد و درحال‌حاضر، حدود ۲۱ درصد از کل سهم بازار و ۱۸ درصد از سهم درآمد آن را دردست داشته باشد که به‌ترتیب، ۳٫۸ و ۴٫۰ درصد بیشتر از سال گذشته‌ی میلادی محسوب می‌شوند.

در بخش سرور، سهم پردازنده‌های EPYC حدود ۲۴ درصد و مقدار درآمد حاصل از فروش آن‌ها ۳۳٫۷ درصد از کل حجم بازار گزارش شده است. این مقادیر، افزایش ۵٫۶ درصدی سهم بازار و ۶٫۶ درصدی سهم درآمد تیم قرمز از بازار پردازنده‌های دیتاسنتر را نسبت‌به سال ۲۰۲۳ نشان می‌دهند. انتظار می‌رود سی‌پی‌یو‌های نسل پنجم EPYC با معماری تورین تا پایان سال جاری عرضه شوند.

مقالات مرتبط
  • سهم AMD در بازار پردازنده رفته‌رفته بیشتر می‌شود
  • بالاخره AMD قیمت رسمی پردازنده‌های Ryzen 9000 را اعلام کرد؛ ارزان‌تر از نسل قبل

در بخش پردازنده‌های دسکتاپی، سهم بازار AMD حدود ۴٫۴ درصد نسبت‌به سال گذشته افزایش یافت، اما نسبت‌به فصل قبلی حدود یک درصد کاهش داشته است. سهم درآمد پردازنده‌های دسکتاپی AMD از کل بازار، سه درصد از سال قبل بیشتر شد و ۰٫۴ درصد از فصل گذشته کمتر بود. علت این امر را می‌توان انتظار بازار برای رونمایی از سری رایزن ۹۰۰۰ دانست.

تیم قرمز در بخش پردازنده‌های لپ‌تاپی، افزایش ۳٫۸ درصدی در سهم بازار و ۴٫۵ درصدی در سهم درآمد را مشاهده کرد. کل سهم تیم قرمز از بازار پردازنده‌های لپ‌تاپی اکنون در محدوده‌ی ۲۰ درصد قرار دارد و پیش‌بینی می‌شود که طی چند ماه آینده، با آغاز فصل بازگشت به مدرسه و تعطیلات پایان سال میلادی، تغییرات زیادی در آن اتفاق بیفتد.