تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : راهنمای خرید
لینک : econews.ir/5x3742163
شناسه : 3742163
تاریخ :
اینتل ظاهرا در سال ۲۰۱۷ شانس خرید بخشی از سهام OpenAI را داشت اقتصاد ایران: اگر به‌جای مایکروسافت، اینتل صاحب بخشی از سهام OpenAI بود، شاید امروز هوش مصنوعی با شکل و ظاهر متفاوتی رونمایی می‌شد.

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

اینتل در سال‌های ۲۰۱۷ و ۲۰۱۸، فرصت خرید بخشی از سهام OpenAI را که در آن زمان، یک شرکت تحقیقاتی غیرانتفاعی کوچک بود، داشت؛ اما تصمیم گرفت از این فرصت استفاده نکند.

به گزارش رویترز، در سال‌های ۲۰۱۷ و ۲۰۱۸، اینتل و OpenAI در مورد چند گزینه‌ی مختلف برای سرمایه‌گذاری از جمله خرید ۱۵ درصد از سهام OpenAI به مبلغ یک میلیارد دلار توسط اینتل یا اعطای سهم به OpenAI در بخش فروش قطعات سخت‌افزاری اینتل به شرکت‌های هوش مصنوعی صحبت کردند، اما نتیجه‌ای نگرفتند.

در گزارش رویترز آمده است که باب سوان، مدیرعامل سابق اینتل، معامله بین اینتل و OpenAI را لغو کرد؛ زیرا تصور می‌کرد که مدل‌های هوش مصنوعی در آینده‌ی نزدیک به‌صورت گسترده وارد بازار نمی‌شوند و اینتل هیچ سودی از این سرمایه‌گذاری کسب نخواهد کرد.

علاوه‌بر مخالفت مدیرعامل اینتل، این شرکت نیز به‌دلیل عدم تمایل برای تولید محصولات پرهزینه، حاضر به سرمایه‌گذاری در OpenAI نشده بود؛ درحالی‌که این سرمایه‌گذاری می‌توانست فرصتی را برای اینتل ایجاد کند که نشان دهد وابستگی زیادی به انویدیا ندارد.

از آن زمان تا کنون، تولید انواع کارت گرافیک انویدیا و پردازنده‌های گرافیکی این شرکت که روی هوش مصنوعی متمرکز هستند، تا حدی افزایش‌یافته است که نام انویدیا به‌عنوان یکی از پیشتازان حوزه‌ی تولید سخت‌افزار هوش مصنوعی در دنیا شناخته می‌شود.

مایکروسافت در سال‌های ۲۰۱۹، ۲۰۲۱ و ۲۰۲۳ میلیاردها دلار را به OpenAI سرازیر کرد تا جایی که این شرکت به یک بازیگر بزرگ در عرصه‌ی هوش مصنوعی تبدیل شد. در کنار OpenAI، انویدیا و AMD هم تا حدی به اسامی شناخته شده‌ای در هوش مصنوعی تبدیل شده‌اند.

در این میان، حضور AMD در حوزه‌ی هوش مصنوعی به‌اندازه‌ی انویدیا نیست و تقریباً بعد از رونمایی AMD Instinct MI300 فعالیت خود را در این حوزه به شکل جدی‌تری آغاز کرد.

مقاله‌های مرتبط
  • اینتل گارانتی پردازنده‌های معیوب نسل ۱۳ و ۱۴ را دو سال افزایش داد
  • در رویداد پاییزی توسعه‌دهندگان OpenAI از GPT 5 خبری نخواهد بود

نقص موجود در پردازنده اینتل نسل ۱۳ و ۱۴، این شرکت را با مشکلات جدی از جمله سقوط ارزش سهام و کاهش درآمدهایش روبه‌رو کرد. بااین‌حال، این شرکت هنوز هم برنامه‌ای جدی را برای تولید پردازنده‌های مبتنی‌بر هوش مصنوعی دنبال می‌کند.

در همین راستا، اینتل درحال‌حاضر روی تولید انبوه پردازنده‌های Xeon 6 مدل Sierra Forest تمرکز کرده است و می‌خواهد به‌زودی، روند تولید مدل Granite Rapids از این پردازنده‌ها را نیز، آغاز کند تا بخشی از این مشکلات مالی رفع شود.

علاوه‌بر این دو پردازنده، Gaudi 3 پردازنده‌ی جدید هوش مصنوعی اینتل نیز احتمالاً از نیمه‌ی دوم سال با افزایش حجم تولید روبه‌رو می‌شود. اینتل مدعی شده است که درحال‌حاضر ۲۰ مشتری برای فروش این پردازنده دارد.