تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : اقتصادی
لینک : econews.ir/5x3742155
شناسه : 3742155
تاریخ :
نمونه «سرطان اجتماع» ساخته شود/شباهت ویلای علی کریمی به کاخ سفید! اقتصاد ایران: امام جمعه پیشین لواسان با اشاره به مستند «سرطان اجتماع» و طرح موضوعات مرتبط با فساد بیان کرد که نمونه‌های مشابه این مستند بیشتر باید ساخته شود.

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

به گزارش خبرنگار مهر، مستند «سرطان اجتماع» به کارگردانی محسن اسلام زاده که پس از ۵ سال تلاش بی‌وقفه تولید شده است با رویکردی متفاوت به سراغ پرونده‌های فساد اقتصادی در کشور رفته و با افشای گلوگاه‌های فساد، زنگ خطر را برای مسئولان به صدا درآورده است.

مجموعه مستند «سرطان اجتماع» در ۱۰ قسمت، کاری از مرکز هنری رسانه‌ای نهضت با مشارکت شبکه مستند سیما و موسسه فرهنگی هنری شهید آوینی تا چهارشنبه ۱۷ مرداد از تلویزیون پخش شد.

حجت الاسلام سید سعید حسینی لواسانی امام جمعه پیشین شهرستان لواسان، درباره مفاسد مطرح شده درباره موضوع کمیسیون ماده ۱۰۰ شهرداری که در بخش هایی از مستند «سرطان اجتماع» به آن پرداخته شده است، گفت: اطلاعات بنده مربوط به ۵ سال گذشته است که شهید رئیسی، رئیس قوه قضاییه بودند و سخنان بنده با ایشان به عنوان ریاست قوه مطرح شد.

وی ادامه داد: کمیسیون ماده ۱۰۰ شهرداری با این هدف تصویب شده بود که اگر کسانی تخلفات کوچکی دارند و تخلفات آن‌ها ضرری به هیچ شخصی نمی‌رساند، با آن‌ها با رأفت برخورد و تخلفاتشان با پرداخت جریمه‌ای برطرف شود. اما عملاً در حال حاضر کمیسیون ماده ۱۰۰ به امری فسادانگیز و فسادزا تبدیل شد و در منطقه‌ای مثل لواسان که ما اعتراض کردیم، در سایر شهرهای ایران شهرداری‌ها معتقد بودند و می‌گفتند شما درآمد ما را می‌بندید.

موارد مشابه «سرطان اجتماع» بیشتر تولید شود

امام جمعه پیشین لواسان با اشاره به تولید مستندهایی همچون مجموعه مستند «سرطان اجتماع»، گفت: مستند «سرطان اجتماع» از آن قبیل مستندهایی است که باید بیشتر به آن پرداخته شود و حتی باید نمونه‌ها و موارد مشابه بیشتری تولید و با همین ظرافت مشکل فساد را برای مردم شناساند که این فساد پای همه مردم را گیر می‌اندازد.

وی ادامه داد: فساد نه تنها خود مفسد را به غرقاب می‌اندازد بلکه مردم، نظام و کشور را با خودش غرق خواهد کرد. مردم اگر مفهوم فساد و مساله فساد را بفهمند می توان آن را یک گام مثبت در اصلاح امور به حساب آورد.

حجت الاسلام لواسانی با اشاره به پرداختن به لواسان در این مستند یادآور شد: در مساله منطقه لواسان یک اعتقاد جدی داشتم که مردم اصلی‌ترین گروهی هستند که می‌توانند با فساد مبارزه کنند؛ البته منظور این نیست که دولت، مجلس و قوه قضائیه نباید وظایف خودشان را انجام دهند بلکه این حضور مردم در مبارزه با فساد است که اهمیت دارد.

امام جمعه پیشین لواسان درباره با مفاسد ماده ۱۰۰ نیز عنوان کرد: کمیسیون ماده ۱۰۰ به این علت به یک امر فسادزا تبدیل شده است که افرادی با مقام بالا، سرمایه زیاد و یا حتی سلبریتی ها، می‌توانستند مقداری پول خرج کنند، عملاً تراکم را بخرند و ایجاد فساد کنند.

وی ادامه داد: مثلاً در جایی که تراکم قرار بود ۴۵۰ متر باشد اما ناگهان به ۲ هزار متر و بالاتر افزایش پیدا می‌کرد و عملاً تمام نقشه شهری که از قبل برنامه ریزی شده بود، از بین می‌رفت. این امر فسادانگیز کمیسیون ماده ۱۰۰ در منطقه‌ای مثل لواسان که مزیت آن این است که نباید بلند مرتبه سازی شود، در شهر و روستاها و حریم روستا به شکلی عجیب رشد کرد و اقدام به بلندمرتبه سازی ساختمان‌ها می‌کردند.

حجت الاسلام لواسانی گفت: بنابراین چون قانون ماده ۱۰۰ قانونی غیرشفاف بود، عملاً باعث شده بود افراد با پول و ارتباطات بتوانند از کمیسیون ماده ۱۰۰ استفاده کنند.

امام جمعه پیشین لواسان با اشاره به افراد کارچاق کن، بیان کرد: کمیسیون ماده ۱۰۰ برای زمانی است که بنا ساخته شده یا در حال ساخت بود اما قبل از آن رشوه‌های متعددی از کم تا زیاد جا به جا می‌شد و افراد مختلف به عنوان کارچاق کن مطرح بودند که می‌رفتند و با دریافت رشوه‌های زیاد باعث فساد گسترده در سیستم اداری شهرداری می شدند.

وی ادامه داد: این افراد در منطقه لواسان زیاد بودند که از قضا برخی از آن‌ها کاملاً برای مردم شناخته شده بودند. این بحث رشوه یکی از فرعیات بحث کمیسیون ماده ۱۰۰ بود.

حجت السلام لواسانی به عنوان یک فعل ضدفساد در این منطقه در رابطه با مشکلات آن سال‌ها اظهار کرد: مشکل دیگری که کمیسیون ماده ۱۰۰ ایجاد کرده بود، تبعیض و فاصله طبقاتی ایجاد شده بود و افرادی با رابطه و پول می‌توانستند هر کاری بخواهند انجام دهند.

ویلای علی کریمی مشابه کاخ سفید طراحی شده بود

وی ادامه داد: این فاصله طبقاتی ایجاد شده تحت عنوان شهروند درجه یک و دو را می‌توان از شهرک باستی هیلز لواسان درک کرد. حتی برخی از ویلاها همچون ویلای علی کریمی که در لواسان معروف بود، مشابه کاخ سفید آمریکا طراحی و ساخته شده بود.

حجت الاسلام لواسانی افزود: البته این فاصله طبقاتی فقط در لواسان رقم نخورده است بلکه مشابه همین مساله نسبت به فساد در دماوند استان البرز و خیلی از مناطق دیگر هم رقم می‌خورد.

امام جمعه پیشین لواسان با اشاره به عدم برخورد سه قوه با این معضل، بیان کرد: بنا بود ماده ۱۰۰ اصلاح شود اما نه وزارت کشور، نه مجلس شورای اسلامی و همچنین بعد از شهید رئیسی، قوه قضائیه هم وارد این قضیه نشد تا بتواند ماده ۱۰۰ را اصلاح کند و جلوی این تخلف روشن و اساسی را بگیرد.

وی اضافه کرد: عملاً یک جریان فسادانگیز ایجاد شده بود که افرادی با روش‌های نوکیسگی با پول و ثروت همه امکانات از بهترین‌ها را برای خودشان می‌خواستند و گروهی هم داشتند به عنوان کارچاق کن از بالاترین مقام تا پایین‌ترین مقام از کارمندان را تطمیع می‌کردند.

حجت الاسلام لواسانی در پایان با اشاره به اینکه کمیسیون ماده ۱۰۰ یکی از مسیرهای فسادزا در ایران است، عنوان کرد: یکی از حفره‌های فسادزا در کشور ما کمیسیون ماده ۱۰۰ است که باید از طریق قوانین شفاف و دقیق و غیرقابل تفسیر اصلاح شوند.