تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : چهره ها
لینک : econews.ir/5x3742037
شناسه : 3742037
تاریخ :
تحلیل ۷ کارشناس منطقه از انتخاب السنوار به عنوان جانشین شهید هنیه اقتصاد ایران: در شرایط حساس کنونی که به نظر می رسید حماس به رهبری اجماع ساز و شخصی که اختلاف نظر در مورد وی کمتر باشد نیاز داشت، یحیی السنوار با اجماع شورای حماس به عنوان رهبر سیاسی این جنبش انتخاب شد.

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

خبرگزاری مهر، گروه بین الملل، الناز رحمت نژاد: جنبش مقاومت اسلامی حماس روز سه شنبه ۱۶ مرداد در بیانیه‌ای اعلام کرد که یحیی السنوار به عنوان رئیس جدید دفتر سیاسی این جنبش به جانشینی شهید اسماعیل هنیه انتخاب شده است.

یحیی السنوار یک فرمانده نظامی فلسطینی است که از آغاز به کار جنبش مقاومت اسلامی فلسطین حماس در غزه، به گردان‌های شهید عزالدین قسام، بازوی نظامی حماس پیوست و اکنون یکی از رهبران آن است.

السنوار به دلیل نقشی که در عملیات کماندویی دارد، یکی از تحت تعقیب ترین افراد در لیست ترور رژیم صهیونیستی محسوب می‌شود.

در فرصتی که دست داد با کارشناسان و تحیل‌گران سیاسی خارجی و داخلی در مورد پیام انتخاب یحیی السنوار به رژیم صهیونیستی به گفت‌وگو پرداختیم که مشروح آن در ادامه این گزارش می‌آید؛

تحلیل کارشناسان منطقه از انتخاب السنوار به عنوان جانشین شهید هنیه

انتخاب السنوار با اجماع دفتر سیاسی جنبش حماس شکل گرفت

در ابتدای این گفت‌وگو مازِن السریع خبرنگار شبکه فلسطین الیوم در تهران گفت: انتخاب یحیی السنوار به عنوان جانشین شهید هنیه با توافق و اجماع اعضای دفتر سیاسی جنبش مقاومت اسلامی حماس شکل گرفته و اسامه حمدان عضو این مکتب سیاسی اشاره کرده است که این انتخاب حامل پیامی از درک حساسیت این مرحله از طرف فرماندهان جنبش است.

این خبرنگار فلسطینی در ادامه سخنان خود گفت: ترور رئیس دفتر سیاسی حماس تغییری در موضع این جنبش ایجاد نکرد. یحیی السنوار در اصل رئیس جنبش حماس در نوار غزه بوده وانتخاب ایشان به عنوان جانشین شهید هنیه تاکید حماس بر مواضع خود در استمراریت مقاومت و مقابله با دشمن اشغالگر است‌.

وی اضافه کرد: موضع گیری حماس در مذاکرات آتش بس که السنوار همراه با تیمی از مستشاران در جریان آن بوده تغییری پیدا نمی‌کند.

مازِن السریع مطرح کرد: یحیی السنوار یکی از فرماندهان اصلی عملیات طوفان الاقصی بوده و سال هاست که نام او در لیست ترور رژیم اشغالگر قرار دارد. کشتار دسته جمعی مردم غزه از اهداف این رژیم جعلی برای ترور السِنوار بوده است. یحیی السنوار ۲۵ سال از عمرش را در اسارت به سر برده و چندین بار مورد ترور نافرجام قرار گرفته است. انتخاب السنوار به عنوان جانشین هنیه پیام واضحی دارد و آن این است که مقاومت در برابر تهدیدها ایستاده است.

انتخاب السنوار؛ پاسخ به حفظ ساختار سیاسی حماس در مقابل حملات صهیونیست ها

محمد وحیدی مدیر بخش خبرنگاران شبکه خبر جهان و مدیر بخش روزنامه نگار شبکه خبری العالم در ادامه این گفت‌وگو مطرح کرد: انتخاب یحیی السنوار رئیس شاخه نظامی جنبش حماس به عنوان رئیس جنبش و رئیس دفتر سیاسی یکی از مهمترین پاسخ‌های گروه‌های مقاومت فلسطینی به ترور ناجوانمردانه شهید اسماعیل هنیه بود.

وی افزود: یحیی السنوار به عنوان یکی از سرسخت‌ترین رهبران و فرماندهان فلسطینی از حماس در انظار سیاسی اشغالگران و شهرک‌نشینان نیز شهرت دارد. انتخاب السنوار پاسخ محکمی به حفظ ساختار سیاسی و نیز نظامی حماس در مقابل حملات شدید رژیم جعلی به غزه بوده که می‌تواند روحیه رزمنده‌های فلسطینی را نیز بالا ببرد.

وحیدی اظهار کرد: در سال‌های گذشته انتقاداتی مغرضانه به حضور رهبران و فرماندهان حماس در خارج از غزه مطرح شده بود که با این انتخاب، جریان مقاومت خط بطلانی بر همه این سناریوهای از پیش تعیین شده صهیونیستی عربی کشید. همچنین رژیم اشغالگر باید با فرمانده ای مذاکره کند که بزرگترین رسوایی و نفوذ امنیتی و نظامی را در تاریخ ۷۶ ساله جعلی صهیونیست‌ها بر پیکره جعلی آن وارد کرد که برای بسیاری از سیاسیون رژیم از جمله نتانیاهو غیر قابل هضم است و مقاومت در مذاکرات نیز دست بالا را همچنان برای خود حفظ کرده است.

تحلیل کارشناسان منطقه از انتخاب السنوار به عنوان جانشین شهید هنیه

السنوار خطرناک ترین مرد برای صهیونیست ها محسوب می شود

یاسر مسعودی خبرنگار شبکه تلویزیونی العربی قطر گفت: انتخاب یحیی سنوار که به اتفاق آرا توسط اعضای جنبش حماس انجام شد، نشان می‌دهد که در درون این جنبش در مورد انتخابی که در طوفان الاقصی در ۷ اکتبر انجام شد، اجماع وجود دارد.

وی افزود: رژیم صهیونیستی علاوه بر قتل عام در غزه که از طریق آن به دنبال ایجاد تفرقه در حماس بود روی اختلافات درون جنبش یا اختلاف در مواضع پس از عملیات ترور شهید اسماعیل هنیه هم حساب باز کرده بود.

وی ادامه داد: سنوار امروز مرد این مرحله است و ترور شهید هنیه گزینه‌های جنبش را تغییر نمی‌دهد، برعکس، حماس را به پایبندی بیشتر به حقوق فلسطین در مقابل استکبار اسرائیل و آمریکا وا می‌دارد. بنابراین، انتخاب سنوار ضربه سختی به رژیم اشغالگر و شکست تمام نقشه‌های آن تلقی می‌شود. به خصوص که سنوار به گفته صهیونیست‌ها خطرناک‌ترین مرد برای اسرائیل محسوب می‌شود.

مسعودی اضافه کرد: السنوار همانطور که از نظر تاریخی معروف است، در سال ۱۹۸۷ دستگیر شد و تا زمان معاوضه وفاداری آزادگان در سال ۲۰۱۱ در زندان ماند. وی در سال ۲۰۱۲ به عضویت رهبری جنبش حماس درآمد و پس از آن فرمانده منطقه غزه در سال ۲۰۱۷ شد. او غزه را در راهپیمایی‌های بازگشت به مدت پنج سال رهبری کرد که منجر به نبرد شمشیر قدس در سال ۲۰۲۱ شد، نبردی که ۱۱ روز طول کشید.

این خبرنگار التلویزیون العربی قطر در ادامه سخنان خود گفت: انتخاب السنوار به عنوان جانشین شهید هنیه به این معناست که حماس همچنان در داخل نوار غزه از نشاط بالایی برخوردار است. اگر حماس قادر به ادامه سازماندهی و رهبری خود در نبرد با اشغالگران صهیونیستی در نوار غزه نبود، رهبری از درون نوار غزه انتخاب نمی‌کرد. این انتخاب در یک زمان بسیار حساس و دقیق اتفاق افتاد، گویی یک چالش بزرگ است.

به گفته وی، پیام حماس با این انتخاب به اشغالگران صهیونیستی این است که اگر شهید هنیه را ترور کرده اید ما سخت‌ترین وکشنده ترین مرد را برایتان آورده ایم.

تحلیل کارشناسان منطقه از انتخاب السنوار به عنوان جانشین شهید هنیه

یحیی السنوار فرمانده نظامی و دیپلماتیک است

ارشاد احراری مدیر دفتر و خبرنگار ارشد شبکه تلویزیونی تمدن افغانستان در تهران از کارشناسان دیگر این گفت‌وگو عنوان کرد: صهیونیست‌ها ادعا می‌کنند که با ترور اسماعیل هنیه حماس را از بین برده و از کار انداخته اند؛ یحیی السنوار و افرادش هم دیگر توانایی حضور و تأثیرگذاری ندارند.

وی افزود: السنوار پیش از این رئیس منطقه غزه بود و همین امر نشان می‌دهد ایشان همچنان تأثیرگذاری خودش را دارد. شهید هنیه خارج از غزه بود و مباحث سیاسی حماس را پیگیری می‌کرد و دیپلماسی محور مقاومت بود. حماس با انتخاب السنوار به عنوان جانشین شهید اسماعیل هنیه و رئیس دفتر سیاسی حماس نشان داد که زنده و فعال است. حماس یک فرمانده نظامی و دیپلماتیک را جانشین شهید هنیه کرد.

تحلیل کارشناسان منطقه از انتخاب السنوار به عنوان جانشین شهید هنیه

حماس با انتخاب یحیی السنوار به عنوان جانشین هنیه صهیونیست ها را غافلگیر کرد

مختار حداد کارشناس و تحلیل‌گر سیاسی در ادامه گفت: جنبش حماس یک جنبش پویا است و شهادت رهبرانش بر روی حرکت این جنبش تأثیر نمی‌گذارد و به مسیر خودش ادامه می‌دهد.

وی افزود: اسماعیل هنیه یکی از بزرگ‌ترین رهبران حماس طی این سال‌ها بود. شهادت وی خللی در اهداف حماس ایجاد نکرد. این جنبش ساختار خوبی دارد؛ به سرعت چند روز بعد از شهادت هنیه، رئیس دفتر سیاسی آن انتخاب شد.

حداد در ادامه سخنان خود گفت: رژیم صهیونیستی با ترور هنیه خواست بر روی حرکت حماس تأثیر بگذارد که موفق نشد. جنبش حماس با قدرت به حرکتش ادامه می‌دهد. یحیی السنوار فرد بزرگ، باهوش، شجاع، مدبر، مؤمن و معتقد به مقاومت است که به عنوان جانشین اسماعیل هنیه انتخاب شد. او فرمانده ای است که در داخل جنبش همه نسبت به او وحدت نظر دارند. صهیونیست‌ها در واقع در اقدام خود شکست خوردند بلکه فرمانده ای دیگر پرچم مقاومت را از فرمانده ای که شهید شده است، تحویل گرفت. حماس با این انتخاب صهیونیست‌ها را غافلگیر کرد.

این کارشناس سیاسی مطرح کرد: یحیی السنوار به عنوان طراح عملیات طوفان الاقصی شناخته می‌شود. او فرد مؤثری در جنبش حماس است. پیش از این السنوار رئیس دفتر سیاسی حماس در نوار غزه بود.

سابقه طولانی مبارزاتی یحیی السنوار علیه صهیونیست‌ها

محمد بیات از کارشناسان و تحلیل‌گران سیاسی دیگر در این گفت‌وگو مطرح کرد: یحیی السنوار در صدر لیست تروری که صهیونیست‌ها منتشر کردند، قرار دارد. محمد ضیف و یحیی السنوار به عنوان طراحان اصلی عملیات طوفان الاقصی در مرکز تارگت ارتش رژیم اشغالگر قرار دارند. با توجه به سیاست درست حفاظت تا الان توانسته اند السنوار را در غزه حفظ کنند و اکنون رهبری میدان را در دست داشته باشد.

وی افزود: اگر رژیم صهیونیستی تصور می‌کرد می‌تواند با ترور هنیه در تهران تأثیری در روند مذاکدات دوحه قاهره بگذارد، میز مذاکره را بر هم بزند و به شروط غیر منطقی ای که مطرح کرده بود برسد، مقاومت با انتخاب السنوار به این رژیم جعلی گفت اگر آدم معتدل‌تری مثل هنیه را هدف قرار دادی که نهایت همکاری را با رعایت خطوط قرمز مقاومت برای رسیدن به نقطه آتش بس انجام می‌داد، از این به بعد باید با یحیی السنوار مذاکره کنید که در رأس لیست ترور شماست. اگر به سیاست ترور رهبران حماس ادامه بدهید دیگر بستری برای مذاکره وجود نخواهد داشت.

بیات با بیان اینکه در نقطه حساسی قرار داریم، ادامه داد: اسماعیل هنیه در تهران ترور شد و پیامی که از تهران صادر شد این بود که ما پاسخ خواهیم داد. کشورهای آمریکایی و اروپایی همزمان تلاش می‌کنند که بتوانند ایران را متقاعد بکنند از پاسخ محکم به رژیم صهیونیستی خودداری کند.

این کارشناس گفت: اکنون در حماس چهره‌ای به قدرت رسیده است که بیشترین نزدیکی را به جمهوری اسلامی ایران دارد. برخی کارشناسان معتقد بودند به دلیل شرایط خاصی که در غزه وجود دارد یحیی السنوار به عنوان مُهره تاج بخش عمل کند. در موازنه قدرتی که وجود دارد از خلیل الحیه در برابر خالد مشعل حمایت کنند. موسی ابومرزوق هم از کاندیداهای مطرح به عنوان رهبر حماس بود که به عنوان چهره معتدل‌تری شناخته می‌شود. اما نزدیک ترین و ثابت قدم ترین شخص در جنبش حماس رهبری سیاسی را به دست گرفت.

به گفته وی، یک فیک نیوز العربی اسماعیل درویش را مورد اجماع ایران و محور اخوانی خواند و مطرح کرد دوحه و آنکارا نسبت به وی نظر مثبت دارند. ایشان رهبر سیاسی حماس است که بعد هم تکذیب شد. این امر نشان می‌دهد رقابت داخلی به شکل جدی وجود داشته و خبر سازی هم انجام شده است.

بیات اضافه کرد: انتخاب السنوار پیام بازدارنده به رژیم صهیونیستی و کشورهایی که نقش میانجی را بازی می‌کنند تا ایران و مقاومت عقب نشینی انجام بدهند یا روی پاسخ ایران تأثیر بگذارند، داشت. حماس با این انتخاب نشان داد اگر قرار است ارتش رژیم اشغالگر رهبران آنها را ترور کند فردی را سر کار می‌آورد که در دشمنی با صهیونیست‌ها سابقه طولانی دارد.

تحلیل کارشناسان منطقه از انتخاب السنوار به عنوان جانشین شهید هنیه

حماس به رهبری اجماع ساز نیاز داشت و السنوار اجماع ساز است

سید رضی عمادی در این باره در گفت و گو با مهر اظهار کرد: انتخاب یحیی السنوار به عنوان رئیس دفتر سیاسی حماس و جانشین شهید اسماعیل هنیه غیر منتظره بود. رهبر سیاسی حماس مسؤولیت دیپلماتیک جنبش را بر عهده دارد و باید آزادانه رفت و آمد کند. هنیه در قطر ساکن بود و رفت و آمد دیپلماتیک به کشورها از جمله ایران و ترکیه را انجام می‌داد. محدودیتی نداشت. السنوار طراح اصلی عملیات طوفان الاقصی بود و ۱۰ ماه است که صهیونیست‌ها دنبال او هستند. السنوار اساساً داخل تونل‌ها یا زیر زمین است. روی زمین نیست. به عنوان رئیس دفتر سیاسی حماس امکان فعالیت دیپلماتیک را ندارد؛ از این جهت غیر منتظره بود. حال که به عنوان رهبر سیاسی حماس انتخاب شد، احتمالاً هویت سیاسی و دیپلماتیک بر عهده فرد دیگری به عنوان جانشین او خواهد بود.

وی افزود: انتخاب یحیی السنوار به عنوان جانشین هنیه چند پیام عمده دارد. اول اینکه این پیام را به صهیونیست‌ها می‌رساند که شهادت هنیه نه تنها روند فعالیت نظامی حماس را متوقف نخواهد کرد بلکه تقویت هم خواهد شد. السنوار مهم‌ترین فرمانده نظامی حماس است.

به گفته وی، صهیونیست‌ها تصور داشتند با ترور هنیه بر عملکرد حماس تاثیرگزار خواهند بود اما با انتخاب السنوار نادرستی این تصور اثبات شد. حماس با جدیت بیشتری فعالیت‌های نظامی خودش را پیگیری می‌کند. بیشتر از اینکه روی مذاکرات تمرکز کند روی حوزه میدانی تمرکز خواهد کرد.

عمادی اضافه کرد: در این شرایط زمانی حماس به رهبری نیاز دارد اجماع ساز باشد، اختلاف در مورد او کمتر باشد و وحدت حماس حفظ شود. نشانه‌هایی مانند اخبار جانشینی خالد مشعل رخ داده بود که نشان می‌داد در مورد آن اختلاف نظر وجود دارد. السنوار که با اجماع مجلس شورای اسلامی حماس انتخاب شد و همه با او موافقت کردند، نشان داد برای حماس و رهبرانش حفظ وحدت حائز اهمیت است. السنوار اجماع ساز است. همه در موردش اجماع داشتند و مانع بروز اختلاف در حماس است.