تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : راهنمای خرید
لینک : econews.ir/5x3742016
شناسه : 3742016
تاریخ :
بیل گیتس به‌دنبال تعیین استانداردهای جدید حذف کربن برای مبارزه با تغییرات اقلیمی است اقتصاد ایران: یک پروژه‌ی جدید با حمایت بیل گیتس جهت ایجاد استانداردهای دقیق برای فناوری‌های حذف دی‌اکسید کربن از جو راه‌اندازی شده است.

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

پروژه‌ای جدید به‌نام ابتکار استانداردهای حذف کربن (CRSI) امروز راه‌اندازی شده است، این پروژه با حمایت بیل گیتس جهت ایجاد استانداردهای دقیق برای فناوری‌های حذف دی‌اکسید کربن از جو راه‌اندازی شده است.

پروژه CRSI به‌جای توسعه‌ی دستورالعمل‌های خود برای دیگران، یک رویکرد جز به کل برای استانداردسازی، اتخاذ کرده است. این سازمان قصد دارد به تنظیم‌کننده‌ها و سایر سازمان‌هایی که روی سیاست‌های حذف کربن کار می‌کنند، کمک فنی ارائه دهد. این سازمان قبلاً یک پایگاه داده‌ی عمومی از مقالات دانشگاهی، اسناد مفید صنعتی و چندین منابع دیگر درمورد چشم‌انداز این فناوری نوظهور، گردآوری کرده بود.

این فناوری‌ می‌تواند با به‌ دام انداختن بخشی از آلودگی که سوخت‌های فسیلی در طول سال‌ها آزاد کرده‌اند، به کند شدن تغییرات آب و هوایی کمک کند. هرچند هنوز نگرانی‌هایی درمورد هزینه‌های آن، ایمنی و پتانسیل آن برای کربن‌زدایی وجود دارد. برخی کارشناسان نیز معتقد هستند که در وهله اول باید جلوی انتشار گازهای گلخانه‌ای را گرفت و بعد از آن به حذف کربن فکر کنیم.

آنو خان، بنیانگذار و مدیر اجرایی CRSI می‌گوید: «برای رشد صنعت حذف کربن، خودتنظیمی زیادی وجود دارد. صنعت همیشه بخشی از توسعه‌ی استانداردها خواهد بود، اما صنعت نمی‌تواند تنها صدا در اتاق باشد و باید دیگر سازمان‌ها، مردمان و دولت‌ها در کنار یکدیگر تلاش کنند.»

سرمایه‌گذاران اولیه CRSI شامل شرکت سرمایه‌گذاری اقلیمی بیل گیتس، Breakthrough Energy Ventures است. مایکروسافت تا به امروز سرمایه‌گذاری‌های بزرگی روی حذف کربن انجام داده است. این شرکت در سال ۲۰۲۰ متعهد شد که تا پایان دهه‌ی جاری، به انتشار منفی کربن برسد، اما رد پای کربنی آن از زمان انجام این تعهد حدود ۳۰ درصد افزایش یافته است.

مقالات مرتبط
  • آلودگی هوا و راهکارهای مقابله با آن
  • ارتباط عجیب بین آلودگی هوا و احتمال خودکشی

خان می‌گوید که حذف کربن از جو زمین نباید فقط یک راه برای شرکت‌ها باشد تا بگویند که آلودگی کمتری تولید می‌کنند. بلکه باید به این دلیل انجام شود که کره زمین به آن نیاز دارد و هوا را تمیزتر می‌کند. شرکت‌ها نباید بتوانند با حذف مقداری کربن، به آلوده کردن هوا ادامه دهند. برای اینکه این کار درست انجام شود و نتیجه‌ی خوبی بدهد، باید قوانین و استانداردهای خیلی دقیق و محکمی وجود داشته باشد.