تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : صفحات
لینک : econews.ir/5x3741933
شناسه : 3741933
تاریخ :
اعتراض روسیه به ژاپن در رابطه با مانور مشترک با آمریکا اقتصاد ایران: وزارت خارجه روسیه به سفارت ژاپن در مسکو هشدار داد: فعالیت‌های نظامی تحریک‌آمیز در نزدیکی مرزهای شرقی روسیه به هیچ وجه قابل قبول نیست و مسکو آن را تهدیدی بالقوه امنیتی دانسته و تدابیر لازم برای تقویت توان دفاعی و حفظ حاکمیت کشور اتخاذ خواهد شد.

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

- اخبار بین الملل -

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم به نقل از خبرگزاری «نووستی»، وزارت امور خارجه روسیه اعلام کرد که در تاریخ 7 آگوست، سفارت ژاپن در مسکو به دلیل برگزاری مانورهای نظامی مشترک ژاپن و آمریکا تحت عنوان "Orient Shield" (سپر شرقی) از 18 تا 26 جولای، که در نزدیکی مرزهای شرقی روسیه در جزیره هوکایدو برگزار شد، اعتراض شدیدالحن طرف روسی را دریافت کرد.

در بیانیه این وزارتخانه آمده است: «به طرف ژاپنی تاکید شد که فعالیت‌های نظامی تحریک‌آمیز در نزدیکی مرزهای شرقی روسیه به هیچ وجه قابل قبول نیست و مسکو آن را به عنوان یک تهدید بالقوه برای امنیت کشور می‌بیند. همچنین به آنها هشدار داده شد که در پاسخ به این اقدامات، تدابیر مناسب برای تقویت توان دفاعی و حفاظت از حاکمیت روسیه اتخاذ خواهد شد.»

وزارت امور خارجه روسیه در اواسط جولای نیز نگرانی خود نسبت به برگزاری مانورهای نظامی مشترک ژاپن و ایالات متحده، تحت عنوان "Orient Shield" که با حضور حدود 3 هزار نیروی نظامی از هر دو طرف در حال برگزاری بود را ابراز کرده بود و این مانورها را از لحاظ امنیت مرزهای شرقی خود مورد بررسی قرار داده بود.

وزارت خارجه تاکید کرده بود که توکیو با این اقدامات خود به دنبال تقویت توان نظامی است، ولی نتیجه برعکس بدست خواهد آورد.

هشدار به ژاپن در خصوص تلاش برای ورود به منطقه آسیای مرکزی

علاوه بر این، ماریا زاخارووا، سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه اعلام کرد که ژاپن با تلاش برای نفوذ به منطقه آسیای مرکزی، به سیستم روابط اقتصادی خود با روسیه آسیب می‌زند. 

زاخارووا در این باره یادآور شد: «ما بارها تاکید کرده‌ایم که تلاش‌های ژاپن برای نفوذ به آسیای مرکزی که هزاران کیلومتر از این کشور فاصله دارد، ناشی از منافع اقتصادی نیست، بلکه از تلاش‌های واشنگتن برای آسیب رساندن به سیستم روابط اقتصادی کشورهای این منطقه با فدراسیون روسیه نشأت می‌گیرد.»

این دیپلمات همچنین افزود که این تلاش‌ها به منظور نزدیک کردن این کشورها به ایدئولوژی غربی "نظم مبتنی بر قوانین" است که اهدافی ضدروسی و ضدچینی را دنبال می‌کند.

پیش از این، در اواخر ژوئن گزارش شد که ژاپن اهمیت زیادی برای تبادل نظر با روسیه حتی در شرایط بحرانی کنونی و ادامه مناقشه نظامی در اوکراین و روابط دوجانبه پیچیده قائل است و دیدار دیپلمات‌های دو کشور در اواخر ماه ژوئن در مسکو در این راستا بوده و با اهمیت ارزیابی می‌شود. در جریان این گفتگوها، طرف ژاپنی نگرانی‌های خود را در خصوص سفر رئیس‌جمهور روسیه، ولادیمیر پوتین، به کره شمالی و همچنین مواضع توکیو در خصوص درگیری اوکراین را بیان کرد که باعث بروز پیچیدگی‌هایی در روابط دوجانبه ژاپن و روسیه شده است.

انتهای پیام/