تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : استان‌ها
لینک : econews.ir/5x3741893
شناسه : 3741893
تاریخ :
دولت چهاردهم نباید به مسائل حوزه زنان نگاه سیاسی داشته باشد اقتصاد ایران: قزوین- کارشناس حوزه بانوان با بیان اینکه دولت چهاردهم حامی عدالت اجتماعی در بین زنان باشند گفت: اولویت‌های حوزه زنان و گستردگی نقش‌ها، گرایشات فکری و سلایق حوزه زنان نباید سیاسی شود.

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

مونا مرادی در گفت‌وگو با خبرنگار مهر اظهار کرد: دستاوردهایی مادی یا معنوی که تاکنون بانوان به آن دست یافته‌اند حاصل تلاش‌های طیف‌ها و تفکرات مختلف بوده است.

کارشناس فرهنگی بیان کرد: هیچ‌یک از طیف‌های فعال حوزه زنان نمی‌توانند مدعی باشند آنچه امروز زنان ما به آن دست یافته‌اند صرفاً حاصل تلاش‌های یک طیف خاص است، در نتیجه نمی‌توان تلاش‌های طیف‌های مختلف را به سبب تفاوت فکری و طیفی نادیده گرفت اما نگرانی ما نسبت به دولت چهاردهم این است که بخواهند به مسائل زنان نگاه سیاسی داشته باشند، به تعبیر دیگر اولویت‌های حوزه زنان و گستردگی نقش‌ها، گرایشات فکری و سلایق حوزه زنان نباید سیاسی شود.

وی مطرح کرد: تجربه نشان داده تکثرگرایی در دوره اصلاح‌طلبان به‌شدت سانسور می‌شود و اولویت‌ها به قشر خاصی از زنان که طبقه متوسط روبه بالا هستند معطوف می‌شود.

این کارشناس گفت: نادیده انگاشتن بخش مهمی از زنان چالش مهمی بود که در دوره اصلاحات به‌کرات مشاهده می‌شد و در نتیجه اولویت‌های قشر خاصی از زنان به‌جای دغدغه‌ها و مسائل اساسی تمامی زنان تعریف و دغدغه‌های طیف‌های مختلف نادیده گرفته می‌شد.

وی ادامه داد: برای مثال طی سال‌ها نقش مادری و مادران کمرنگ جلوه داده شد و دستاورد زنان صرفاً به جایگاه اجتماعی و شغل و… تعبیر و تعریف می‌شد درحالی‌که ما در جامعه با طیف‌های مختلفی از زنان مواجه هستیم و باید به اولویت‌های تمام اقشار توجه کنیم.

مرادی تشریح کرد: در دولت سیزدهم و مجلس انقلابی تا حد زیادی عقب‌ماندگی‌هایی که در حوزه مادران، زنان شاغل مادر و کسانی که تمایل داشتند مادر شوند اما شرایط اجتماعی و شغلی پذیرای این موضوع نبود جبران شد.

اولویت دولت چهاردهم باید کنار گذاشتن سیاسی‌کاری در حوزه زنان باشد

وی خاطرنشان کرد: حذف بخش مهمی از زنان از ساختار سیاسی فقط به این علت که صدای رسایی ندارند اتفاقی بود که رقم خورد، زنان خانه‌دار علی‌رغم تعداد بسیار در این کشور صدای رسایی ندارند، زنان و مادران در هر جایگاه اجتماعی نادیده گرفته شدند و نگرانی ما در حوزه زنان عقب‌گرد به آن دوران است.

این کارشناس تصریح کرد: ما نگرانیم که اولویت دولت برای زنان مشمول طیف خاصی باشد، از بین بردن دستاوردهای دولت سیزدهم با نگاه سیاسی از دیگر نگرانی‌های ما در دولت چهاردهم است، دولت سیزدهم در حوزه اشتغال و بازرگانی زنان، کارآفرینی و مولد کردن زنان به لحاظ اقتصادی، حمایت از مادران به‌ویژه زنان شاغل و دانشگاهی اقدامات قابل‌توجهی داشت و ما نگرانیم تا افرادی روی کار بیایند که به علت اختلاف سلیقه با دولت سابق تمام این دستاوردها را نادیده گرفته و از بین ببرد.

مرادی یادآور شد: اولین اولویت دولت چهاردهم باید کنار گذاشتن سیاسی‌کاری در حوزه زنان باشد و اشخاصی در رأس کار قرار بگیرند که نگاهشان به تمام زنان یکسان بوده و حامی عدالت اجتماعی در بین زنان باشند و دغدغه تمام زنان برایشان مهم باشد همچنین دولت باید از صدر مدیریت در کشور تا مدیرکل استان‌ها افرادی را انتخاب کنند که به مسئله زنان فراجناحی نگاه کنند، حوزه زنان جولانگاه تفکرات فمینیستی نیست چراکه سبک زندگی زن ایرانی طالب آن است که زنان ایرانی به دور از جنگ و دعواهای بی‌فایده در جایگاه‌های اجتماعی خود، زنانه ظاهر شوند.

وی در پایان گفت: زن ایرانی در جایگاه خود با تکیه بر صلح‌طلبی محور خانواده و جامعه قرار داشته است و امروز غرب به دنبال گرفتن همین جایگاه صلح‌طلبی و مودت آفرینی در جامعه است.