تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : صفحات
لینک : econews.ir/5x3741654
شناسه : 3741654
تاریخ :
مصاف مقاومت کرانه باختری با صهیونیست‌ها در نبرد بیصدا اقتصاد ایران: طی ۱۰ ماه جنگ در نوار غزه، نوع حملات رژیم صهیونیستی در کرانۀ باختری اگرچه شباهتی به عرصه نبرد در غزه نداشته اما شدت عملکرد صهیونیست‌ها در کرانۀ باختری خود قابل توجه است.

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

- اخبار بین الملل -

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم، در حالی که بیشتر رسانه‌های محلی، منطقه‌ای و بین‌المللی در روزهای اخیر مشغول گمانه‌زنی در خصوص پاسخ جمهوری اسلامی ایران به رژیم صهیونیستی بودند، این رژیم اقدام به ترور فرماندهان مقاومت فلسطین در کرانۀ باختری کرد. در جریان ترورهای روز شنبه صهیونیست‌ها در کرانه باختری، حملۀ پهپادی به یک خودرو منجر به شهادت 5 مبارز فلسطینی شد و در حمله پهپادی دوم، 4 رزمنده مقاومت به شهادت رسیدند.

 

 شدت عمل رژیم صهیونیستی در کرانۀ باختری 

با وجود آنکه طی 3 دهۀ گذشته همواره نوار غزه محمل بیشتر جنگ‌های رژیم صهیونیستی بوده و این رژیم در 10ماه گذشته نیز جنگی بنیان‌برانگیز را در این باریکه در پیش گرفته اما همیشه هرگونه بحران امنیتی در کرانۀ باختری، نگرانی بیشتری را برای صهیونیست‌ها با خود به همراه داشته است. طی 10 ماه جنگ در نوار غزه، نوع حملات رژیم صهیونیستی در کرانۀ باختری اگرچه شباهتی به عرصه نبرد در غزه نداشته اما شدت عملکرد صهیونیست‌ها در کرانۀ باختری خود قابل توجه است. این شدت عمل به حدی است که «آنروا»، آژانس بین المللی حمایت از آوارگان فلسطینی، از آن با عنوان «نبرد بی صدا» یاد کرده است.

یکی از جدی ترین اقدامات صهیونیست‌ها در کرانۀ باختری، توسعه شهرک‌سازی بوده است. اتحادیه اروپا در گزارشی که اخیراً منتشر کرده، اعلام کرد، توسعه شهرک‌سازی در کرانۀ باختری از زمان توافقنامه اسلو تاکنون بی‌سابقه بوده است. این گزارش می‌گوید دولت جدید «نتانیاهو» از زمان روی کار آمدن در سال 2022، قریب به 31 هزار واحد مسکونی در کرانۀ باختری ساخته است. این گزارش می‌افزاید، طی 5 سال گذشته، میزان شهرک‌سازی در کرانۀ باختری 180 درصد افزایش داشته است و گسترش واحدهای شهرکی، راه‌های ارتباطی بین قدس شرقی و کرانۀ باختری را قطع کرده که این مسئله حتی اجرای راه حل دو دولتی را هم پیچیده تر و عملا غیرممکن کرده است.

براساس گزارش مزبور دفتر هماهنگی امور بشردوستانه سازمان ملل طی یکسال اخیر بیشترین میزان خشونت را از سال 2006 به ثبت رسانیده است.

در کنار این اقدامات، سازمان صهیونیستی«صلح اکنون» هفته گذشته اعلام کرد، دولت «نتانیاهو» پس از 7 اکتبر 2023 از شرایط موجود سوء‌استفاده کرده و با ایجاد 25 پایگاه شهرکی جدید در کرانۀ باختری، 24 هزار 193 دونم (قریب 25 هکتار) از زمین‌های فلسطینیان در کرانۀ باختری را در زمره زمین‌های دولتی اعلام کرده است.

نتیجۀ این اقدامات رژیم صهیونیستی، حکمی بود که دادگاه بین المللی دادگستری، در اواخر تیرماه صادر کرد و براساس آن شهرک‌سازی‌های رژیم صهیونیستی را در کرانۀ باختری غیر قانونی اعلام کرد. در حکم دادگاه بین‌المللی دادگستری آمده است، رژیم صهیونیستی سعی دارد سرزمین‌های غصب شده در کرانۀ باختری را به قدس شرقی متصل کند.

در همین زمان، رژیم صهیونیستی در کنار ترور و بلعیدن زمین‌های فلسطینیان در کرانۀ باختری، اقدام به دستگیری‌های وسیع در کرانۀ باختری کرده است. از 7 اکتبر تاکنون تعداد بازداشتی‌های رژیم صهیونیستی در کرانۀ باختری به قریب 10 هزار نفر رسیده است.

همۀ این اتفاقات در زمانی رخ داده که افکار عمومی منطقه‌ای و جهانی مشغول درگیری‌های غزه و تبعات آن بوده است.

 

 دعوت گروه های مقاومت از مردم کرانۀ باختری 

با وضعیتی که در بالا از کرانۀ باختری ترسیم شد، گروه‌های مقاومت، با هوشیاری و هوشمندی، مردم کرانۀ باختری را به مقابله با رژیم صهیونیستی دعوت کردند.

در همین راستا جنبش «الاحرار» فلسطین طی بیانیه‌ای اعلام کرد: از ملت قهرمان فلسطین در کرانۀ باختری، قدس و سرزمین‌های اشغالی 1948 دعوت می کنیم تا با تمام ابزارهای ممکن، زمین را زیر پای اشغالگران شعله ور سازند.

جنبش حماس در بیانیه ای ضمن استمرار مقاومت در کرانۀ باختری با وجود ترورهایی که رژیم صهیونیستی در این منطقه انجام داده، در بیانیه خود پس از عملیات شهادت طلبانۀ «عمار رزق عوده» در منطقه حولون و گرامیداشت آن اعلام کرد: از جوانان خونخواه فلسطینی در کرانۀ باختری و قدس می خواهیم تا انتفاضه را شدت بخشیده، ارتش اشغالگر و  شهرک نشینان را در همه جای کرانۀ باختری و قدس مقهور خود سازند.

 

مجموع داده های فوق نشان از آن دارد که رژیم صهیونیستی با سوء استفاده از درگیری افکار عمومی و رسانه‌ها به مسئله ترور شهید «هنیه» و انتقام ایران، حملات خود به کرانۀ باختری را در استمرار «جنگ بی صدا»یی که از 7 اکتبر آغاز کرده بود، تشدید کرده است. مقاومت اسلامی فلسطین نیز با هوشیاری، با دعوت از مردم به حضور در این میدان، هوشمندانه مقابل رژیم صهیونیستی قرار گرفت.

در مجموع به نظر می رسد کرانۀ باختری در مقابل رژیم صهیونیستی یکبار دیگر برخواسته است؛ عرصه نبردی که تشدید تنش آن می تواند صهیونیست ها را پس از مرزهای شمالی و غزه، در جبهه ای جدید زمین گیر کند.

انتهای پیام/