تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : راهنمای خرید
لینک : econews.ir/5x3741555
شناسه : 3741555
تاریخ :
کارلوس گون: هوندا به‌دنبال تصاحب نیسان و میتسوبیشی است اقتصاد ایران: مدیرعامل سابق نیسان معتقد است که اتحاد هوندا و نیسان و میتسوبیشی درواقع اتحادی واقعی نیست و هوندا قصد دارد دو شرکت دیگر را به‌صورت پنهانی تصاحب کند.

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

کارلوس گون، مدیرعامل سابق نیسان، در مصاحبه‌‌ای جدید با AutoNews گفت: «هوندا در حال برنامه‌ریزی برای تسلط پنهانی بر نیسان و میتسوبیشی است.» او معتقد است که هوندا در ژاپن درمقایسه‌با نیسان و میتسوبیشی خودروساز بزرگ‌تری است و برای هدایت این دو شرکت خودروساز، گزینه‌‌ی مناسبی است.

گون در این مصاحبه بیان کرد که در طول مدت حضورش در نیسان، هیچ‌گاه پیوندی با هوندا در دستورکار نبود. او از ژوئن ۲۰۰۱ تا آوریل ۲۰۱۷ به‌عنوان مدیرعامل و سپس تا زمان استعفا به‌عنوان رئیس هیئت‌مدیره شرکت فعالیت کرد. او در زمان اتحاد رنو و نیسان در ژوئن ۱۹۹۹ به‌عنوان مدیر اجرایی به نیسان مشغول کار شد.

در آن زمان، رنو ۴۳٫۴ درصد از سهام نیسان را به‌دست آورد. در اواخر سال ۲۰۲۳، رنو تصمیم گرفت ۵ درصد از سهام خود را به نیسان بازگرداند. گون قبل از پیوستن به نیسان، نقش مهمی در بازسازی رنو ایفا کرد و به‌عنوان معاون اجرایی این خودروساز فرانسوی فعالیت می‌کرد. در دوران رنو، او به‌دلیل برنامه‌ی بازسازی شدید خود به‌عنوان کاهش‌دهنده‌ی هزینه‌ها شناخته شد.

به‌عنوان یادآوری، گوسن در نوامبر ۲۰۱۸ به‌دلیل تخلف و سو‌ءاستفاده مالی به‌مدت حدود پنج سال زندانی شد. او در دسامبر ۲۰۱۹ با فرار از حبس خانگی در ژاپن به لبنان گریخت؛ کشوری که شهروندان خود را استرداد نمی‌کند. او با استفاده از هواپیمای چارتر و پنهان‌شدن در جعبه‌ای از کشور خارج شد. گون در‌این‌باره می‌گوید: «۳۰ دقیقه‌ای که درون جعبه داخل بار هواپیما منتظر ماندم تا پرواز کند، احتمالاً طولانی‌ترین انتظار عمرم بود.»

مقالات مرتبط
  • عزل کارلوس گون از ریاست هیئت‌مدیره نیسان
  • کارلوس گون از ژاپن گریخت

درباره‌ی اتحاد تازه‌تأسیس هوندا و نیسان و میتسوبیشی که در اول آگوست اعلام شد، جزئیات هنوز مبهم است. با‌این‌حال، هوندا و نیسان به‌طور جداگانه قراردادی برای همکاری در‌زمینه‌ی باتری‌ خودرو الکتریکی و موتورهای الکتریکی و خودروهای تعریف‌شده‌ی نرم‌افزار (SDV) امضا کرده‌اند. علاوه‌بر‌این، نیسان همچنان ۳۴ درصد از سهام میتسوبیشی را دراختیار دارد.